Малкият бизнес няма достъп до финансиране
Това сочи анализ, подготвен от "Ноема", по поръчка на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия
Финансирането на дейността е един от най-големите проблеми за малкия и средния бизнес (МСП) Малките компании имат труден достъп до кредитиране. Това сочи анализ, подготвен от "Ноема", по поръчка на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. При липсата на банково кредитиране през 2011 г. компаниите са търсили алтернативни възможности за финансиране и 62% от предприемачите са прибягнали до собствени средства, заемали са от близки и приятели. Затова не е учудващо, че 54% от българските фирмите не изключват фалит, тъй като губят надежда, че ще могат да се справят.
Друга тревожна тенденция е, че нашите МСП изостават и по отношение на иновациите. Ако през 2011 г. са внедрявани новости, то почти 40% са били свързани с процеси, които дават отражение върху намаляване на разходите. Интелектуалната собственост също е слаба черта на сектора. Едва 7% имат регистриран патент, 13% - търговска марка, а под 1/5 от МСП имат средства за подобна регистрация.
Кризата най-силно е засегнала предприятията от индустрията, там се наблюдава спад с 14%. Това се е отразило силно и върху намаляването на заетостта в тях. Откриването на нови предприятия намалява, спадат и приходите от дейността на бизнеса в страната. Над ¾ от заетите са в сектора на МСП. Производителността също спада, макар засега само с 1%. Липсват инвестиции. Добрата новина е, че показателите на външната търговия са относително добри. В сравнение с предходната година се повишава износът, както се увеличава и делът на изнасящите и внасящите предприятия. Изнасяме най-много суровини, а също машини и оборудване, като най-големият ни експорт е към страните от ЕС. Но като цяло процентът на МСП, които имат интернационализация на процесите, т.е изнасят и внасят, е твърде нисък. На този фон не е учудващо, че и приходите от е-бизнес са незначителни.
В Българските МСП повече предприемачи са над възраст над 46 години, младите са едва 5%, докато над 60-годишна възраст са над 15%. Една трета от българските МСП са семейни фирми, като 70% от тях все още се управляват от техния основател. С оттеглянето на тези хора като двигател на бизнеса, тези компании реално са заплашени от закриване.