Малкият кибритопродавач, който стана милиардер

"Всяка крона си е крона" и до днес е основното мото в живота на Ингвар Кампрад - 86-годишният основател на верига мебелни магазини IKEA

408 ~ 3 мин. четене
Автор: Атанас Христов

Ингвар Кампрад - 86-годишният милиардер, понякога определян като скъперник, е основател на най-голямата верига магазини за търговия на дребно с мебели - IKEA. Кампрад е роден на 30 март 1926 г. в шведската провинция Смаланд. Семейството му са наследници на немски емигранти, дошли в Швеция да търсят по-добър живот. Ингвар расте във фермата Елмтарюд, която се намира в селцето Агуннарюд.

Ранни бизнес начинания

Едва 5-годишен Ингвар Кампрад започва продажбата на кибрити на съседите, които живеят близо до дома му. Когато става на 7, решава да "разшири" бизнеса си и започва да продава на по-отдалечени места, използвайки велосипеда си. Бизнес-нюхът на Кампрад му помага да открие, че може да се купи по-евтини кибрити на едро от Стокхолм и след това да ги продава на дребно на много ниска цена, но и с добра печалба. От кибрита "портфолиото" се разширява до продажбата на семена за цветя, поздравителни картички, коледни елхи, а по-късно Кампрад добавя към асортимента моливи и химикалки.

Бизнесът прераства в IKEA

Когато Ингвар Кампрад е на 17 години, баща му му дава пари като награда за постигнати успехи в обучението си. Без да се замисля, младият предприемач използва средствата за стартиране на собствен бизнес. И отказва да продължи образованието си.
Така се ражда компанията IKEA (ИКЕА), която шест десетилетия по-късно се превръща в световна верига №1 за търговия с мебели и обзавеждане за дома. Името на фирмата е абревиатура - от инициалите на създателя (Ингвар Кампрад - И.К.) и първите букви на фермата и селцето, в които е израснал - (Е.А. от фермата Елмтарюд в селцето Агуннарюд).


В началото IKEA продава химикалки, портфейли, рамки за картини, часовници, бижута и найлонови чорапи. По този начин фирмата задоволява потребностите на клиентите, като им предлага продукти на по-ниски цени. Кампрад опакова поръчаните стоки във фермата Елмтарюд. След това използва фургона за мляко, за да ги закара до гарата, откъдето те потеглят към клиентите.
След като вижда, че конкурентите му предлагат и мебели, Кампрад решава да разшири портфолиото си и с мебели. Той сключва договор с малка фабрика, която се намира близо до дома му, и скоро IKEA започва да продава и първото си кресло - "Рут". Започват рекламни кампании в местния вестник, а заедно с тях се появява и брошурата "Новости от IKEA". През 1951 г. е публикуван първият каталог на IKEA, защото чрез него Кампрад вижда възможности да продава все повече мебели. Практиката с каталозите продължава и до днес.
Две години по-късно - през 1953 г. в стара дърводелска работилница в Елмхулт Ингвар Кампрад открива първия шоурум, в който клиентите могат да видят продуктите преди да ги поръчат.
Първият магазин IKEA отваря врати през 1958 г. Той е Елмхулт, Швеция и се простира на площ от 6700 кв. м. По това време магазинът е най-големия изложбен център за мебели на Скандинавския полуостров.

Да избягаш от данъчните

През 1976 г. Ингвар Кампрад се мести да живее в селце близо до Лозана, Швейцария. Той се решава на тази стъпка, за да избегне непосилните данъци в родината си, които могат да достигнат до 51%.
За личния живот на шведа се знае много малко. Повечето мнения обаче го определят като изключително стиснат човек - кара Volvo втора употреба, носи избелели сака, пазарува плодове и зеленчуци следобед, когато цените са по-ниски, пътува в икономична класа в самолетите…

И все пак е…

В наши дни Ингвар Кампрад е един от най-богатите хора на планетата. В началото на март тази година Кампрад беше определен като най-богатия европеец със състояние от над 40 млрд. долара според Индекса на милиардерите на Bloomberg. Последните стойности на индекса показват, че състоянието на Кампрад вече се оценява на 43.5 млрд. долара, което го прави един от петимата най-богати хора на планетата.
Доскоро Кампрад сам движеше нещата в IKEA, а тримата му синове не заемаха високи постове в компанията, защото според баща им "не ги заслужават". Наскоро обаче, основателят на компанията реши да се оттегли и да остави всичко в ръцете на тримата си синове - Петер, Юнас и Матиас. Причината е напредналата му възраст. "Всяка крона си е крона" и до днес е основно мото в живота му.



Подкрепи Economic.bg