НКЖИ намали над 4 пъти финансовата загуба
Инфраструктурната компания завърши годината без задължения към контрагенти, каза финансовият директор на компанията Джоана Димитрова
Осигурени ли са необходимите средства за кофинансиране на проектите за жп инфраструктура, които са по ОП "Транспорт", до края на годината?
Да. Засега средствата, които са ни необходими за кофинансиране са осигурени. Не са осигурени средствата по ОП "Транспорт" за ДДС, които се плащат от бенефициента, в случая Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). В момента ние сме намерили вариант да ги ползваме през субсидията ни, която ще бъде дръпната напред, и която ще се ползва за ДДС, но като цяло са неосигурени последните три месеца.
ДДС е непризнат разход и следва да бъде финансиран от бенефициента, тоест от НКЖИ. Ние в момента нямаме допълнителна сума, която да ни е предоставена, да ползваме като оборотен ресурс за ДДС.
Възможно ли е да се осигури на по-късен етап, за да ви улеснят?
В момента ще трябва да се водят разговори с Министерството на финансите. Защото до този момент сме на вариант да ползваме субсидия, която да е под формата на оборотни средства. Но тази субсидия като е под формата на оборотни средства си я взимат в началото на годината. Но имайки предвид връщането за тези тримесечия, остават неосигурени октомври, ноември и декември.
Какви са финансовите резултати на НКЖИ за миналата година?
2012 година беше много успешна за Национална компания "Железопътна инфраструктура". Приключваме с 0 лева задължения към контрагенти. Всичките си задължения, които сме имали за заплащане по текущите фактури, сме ги разплатили към 31 декември 2012 г. Абсолютно с всички контрагенти, включително с "Холдинг БДЖ", "Пътнически превози" и "Товарни превози" сме се разплатили към 31 декември 2012 г.
"Холдинг БДЖ" и "БДЖ-Товарни превози" имат текущи задължения към нас, които са в рамките на нормално приетите. Те са утвърдени и нямаме разминавания в числата.
Най-голямата гордост и най-големият успех на НКЖИ е изключително намалената загуба. Тя е в размер на 9.656 млн. лв. Сравнете я с 41.234 млн. лв. през 2011 г. Намалението е повече от 4 пъти.
Загубата от какво се формира?
По принцип тя е загуба от дейността, от по-малкото получени средства от инфраструктурни такси и по-малката наличност на средства за оперативна дейност и направените разходи за текущо поддържане на жп мрежата. Разликата между приходната и разходната част формира загубата. Тоест нямаме повече приходи от инфраструктурни такси, които би трябвало да имаме.
В тази връзка 2012 г. беше доста успешна, защото имахме почти 94 млн. лв. приходи от инфраструктурни такси. Това са осчетоводени приходи. Иначе като разплащане са значително по-малко, защото има изоставане в разплащанията.
Само БДЖ ли изостава?
Само БДЖ "Товарни превози" има увеличаване на дълга.
Колко ви дължи "БДЖ-Товарни превози"?
"БДЖ-Товарни превози" има 54 млн. лв. задължения - за инфраструктурни такси и малко за услуги.
А "БДЖ-Пътнически превози"?
"Пътнически превози" е изряден и коректен платец. Разплаща абсолютно всичко в рамките на текущия месец по график, както е определено. Така че взаимоотношенията ни на оперативно и финансово са на много високо ниво с "БДЖ-Пътнически превози".
Вашите колеги направиха договарянията за международните трасета за 2013 г. Какви са очакванията ви?
Определено сме настроени оптимистично. Очакваме увеличение в бруто и във влакокилометри. Надеждата ни е, че ще има увеличение на товарното движение, вследствие на което в компанията ще получим повече от 12 млн. лв. приходи от инфраструктурни такси, от допълнителното натоварване, допълнително резервирани и потвърдени трасета за следващата година.
Очаквате ли във финансово отношение някакви промени тази година?
За нас би било добре, ако има възможност да получим някаква компенсация, във връзка със заема от Световна банка, който за съжаление не е планиран и не е бюджетиран при нас като допълнителен ресурс и не сме го получили за подпомагане на развитието на инфраструктурата, какъвто беше първоначалния замисъл.
Засега ще разчитаме само на 130 млн. лв. субсидия и на 90 млн. лв. капиталов трансфер и приблизително 65 млн.лв. приходи от инфраструктурни такси. Максимално ще се насочим пак към продажба на неоперативни активи, които са останали и има търсене.
Засега разчитаме на тези средства. Ако за в бъдеще има възможност да бъдем докомпенсирани, за нас ще бъде чудесно, тъй като ще можем веднага целенасочено да ги реинвестираме и да успеем да компенсираме забавянето и да наваксаме ремонтните дейности.
Казахте, че са осигурени средствата за извършеното строителство по ОП "Транспорт"?
Те са осигурени, ние ги разплащаме по СЕБРА. Съфинансирането е в тази част и основен ангажимент на НКЖИ е да заплаща задължението по ДДС.
ЕС редовно ли привежда на България вече платените средства за извършена дейност?
По принцип ние ги разплащаме по една платежна система СЕБРА, така че в момента имаме ресурс. Нямаме затруднения за тях.
Редовно ли плащате заплатите на служителите?
Да. Можем да кажем със сигурност, че абсолютно всички възнаграждения, аванс, заплата и ваучери за месеца, се изплащат редовно, на точно определената дата. НКЖИ е подсигурила всички плащания на социални суми и допълнителни възнаграждения - суми срещу отпуск, които са необходими за календарната 2013-2014 г. Това е 100% осигурено, бюджетирано и се разплаща по план-график всеки месец.
Отворихте офертите за рехабилитация на Гара Пазарджик. Какви са очакванията за започване на строителството на Гара София?
Нека има окончателно решение за избор на изпълнител и да бъде обявено и тогава ще се изяснят сроковете. Ще се проектира тепърва и след това ще има срок за изпълнение.