Жп тунелът при Вакарел ще поскъпне още
Анализът за укрепването на съоръжението се чака „до дни“, а НКЖИ ще се опита да избегне забавяне на проекта

© ECONOMIC.BG / БТА
До 14 – 15 юли се очаква да бъде готов ключовият анализ на Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) и Минно-геоложкия университет, който да даде яснота как ще продължи строителството на най-дългия железопътен тунел в България – този край Вакарел. Въпреки сериозните геоложки проблеми Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) ще направи всичко възможно да не забави проекта, увери ръководителят на проекта инж. Крум Палапуов.
Със сигурност обаче ще има допълнително оскъпяване, а под въпрос е дали новото укрепване ще се извършва от турската ДЗЗД „Джен-Дуй жп Елин Пелин“, която е настоящ изпълнител на участъка Елин Пелин – Костенец.
„Няма връщане назад“
Палапуов е категоричен, че въпреки трудностите, „няма връщане назад“. От 13 200 метра обща дължина на тунела вече са прокопани 4 600 метра. „Ние един път сме утежнявали крепежните елементи, явно ще се наложи да ги утежним втори път“, обясни той, визирайки необходимостта от ново, по-сериозно укрепване.
Групата на академичната общност работи и може би към понеделник, вторник, 14 и 15 юли, очаквам анализа, тъй като ние сме много притиснати от сроковете.“
Той е оптимист, че е намерен верният път за укрепването. „Ние направихме опитен участък, който е почти 170 метра и този опитен участък в момента дава резултати.“
Попитан за евентуално забавяне и оскъпяване на проекта, инж. Палапуов заяви, че „към днешна дата това, което мога да кажа категорично, е, че ние при всички случаи ще се опитаме да не забавим проекта, но предвид укрепването, оскъпяване със сигурност ще има.“
Нова обществена поръчка за укрепването?
Въпросът за това кой ще извърши новото укрепване е от ключово значение. Инж. Палапуов потвърди, че поради достигане на лимитите за непредвидени работи по настоящия договор, най-вероятно ще се наложи нова процедура. Така сегашният изпълнител на проекта най-вероятно няма да направи самото укрепване.
Ако бъде обявена нова процедура, ние не можем да спираме никой да участва. Това е принципът на равнопоставеност и принципа на конкуренцията, които са валидни за целия Европейски съюз.“
Финансирането на това ново укрепване няма да дойде от европейски оперативни програми, а средствата ще трябва да бъдат осигурени от националния бюджет. Инж. Палапуов коментира, че има и механизми за предоговаряне по европрограмите, като управляващият орган на оперативната програма може да каже дали ще е възможно да бъде направено такова.
Ръководителят на проекта заяви, че плащанията към изпълнителите се правят своевременно, особено тези, свързани с извършени дейности. Имало е забавяне на изплащането на индексациите, но до средата на юли се очаква да бъдат изплатени напълно.
Предистория: oпити за укрепване и значително оскъпяване
Проблемите с тунела при Вакарел не са от вчера. За тях се е знаело още преди две години, но официално бяха оповестени едва през март 2023 г. от транспортния министър Гроздан Караджов. Той разкри, че първоначалното проектиране е заложило леко укрепване, което се е оказало неефективно поради непредвидени геоложки затруднения – предимно мека почва от глина и пясъци.
В резултат на това, преди около две години и половина е било предприето допълнително укрепване, което също не е дало нужния ефект. Впоследствие се е наложило „трето проектиране“ с нов вид подсилване, включващо полагане на нови анкери и по-тежки крепежи в участък от 50 метра. Този метод, който до момента не е показал деформации, трябва да бъде приложен по протежение на целия тунел.
Мащабната модернизация на жп линията Елин Пелин – Костенец вече е поскъпнала драматично – с над 122 млн. лв. без ДДС в периода от 2022 г. до края на 2024 г. В тази сума влизат индексации, авторски договори и решения за допълнително тунелно укрепване. Както медията ни вече писа, само последното укрепване струва над 71 млн. лв.
Участъкът Елин Пелин – Вакарел (лот 1), който включва изграждането на тунели, е най-значимо оскъпеният – с над 100 млн. лв. без ДДС. Първоначалният договор на стойност 498.8 млн. лв. без ДДС вече достига над 599.5 млн. лв. без ДДС, което представлява над 20% увеличение. Изпълнител на този лот е турският консорциум „Джен-Дуй ЖП Елин Пелин“.
Модернизацията на железопътния участък Елин Пелин – Костенец е най-големият проект, финансиран по Оперативна програма „Транспорт и транспортна свързаност“, с обща стойност от 1.3 млрд. лв., включително националното съфинансиране. Амбицията е железопътната магистрала от София до Бургас да бъде завършена до 2030 г.
„Голямо инженерно постижение“
Самият проект за модернизацията на железопътната линия Елин Пелин – Костенец, част от направлението София – Пловдив, е определян от инж. Палапуов като „наистина голямо инженерно постижение“ поради изключително предизвикателния терен. Участъкът, с дължина около 52 километра двойна железопътна линия, преминава през ждрелото на река Марица, през възвишения и дефилето между Костенец. Това налага изграждането на множество големи инженерни съоръжения.
По думите на инж. Палапуов, Тунел 1, с обща дължина на двете тръби от 1940 м, вече е прокопан и голяма част от него е със завършена вторична облицовка. Той изтъкна и други съоръжения, които правят проекта „уникален“: 24 моста, виадукта и естакади. Сред тях е 750-метровият виадукт след Момин проход, който ще бъде изпълнен по технология на активно изтласкване. Започнато е строителството и на този виадукт, определен като „наистина голямо предизвикателство, сериозно инженерно съоръжение“, което пресича река Марица и път I-8.
Общо, от почти 21 километра тунели по трасето, около 10 километра вече са прокопани, а част от тях са вече и с облицовки.
Модернизацията обхваща и реконструкция на гари Елин Пелин и Ихтиман, изграждане на отделни тягови подстанции и спирки, както и модернизация на маршрутно-компютърна централизация.