Още зарядни станции и 4 интермодални терминала получават еврофинансиране
Гроздан Караджов се похвали със сериозен напредък в изпълнението на проектите по транспортната европрограма
© ECONOMIC.BG / МТС
Правителството ще обяви втора процедура за изграждане на електрически зарядни станции на стойност 19.5 млн. лв. Министърът на транспорта Гроздан Караджов обяви по време на заседанието на Комитета за наблюдение на Програма „Транспортна свързаност“ (ПТС) 2021 – 2027 в Пловдив, че тя ще бъде стартирана през януари 2026 г.
В рамките на същото заседание стана ясно, че четири ключови проекта за интермодални терминали – в Русе, София, Горна Оряховица и Видин – вече са в процес на одобрение.
Електрическите зарядни станции
Предстоящата втора процедура за зарядни станции е продължение на проекта за подкрепа на зелената мобилност. Първата покана за набиране на проекти, с бюджет 10 млн. лв., вече е в ход, като по нея са подадени 11 проектни предложения, които в момента подлежат на оценка.
Така с общия пакет от близо 30 млн. лв. ще бъдат положени основите на национална мрежа от бързи зарядни станции“, посочва Караджов, цитиран от пресцентъра на ресорното ведомство.
Припомняме, че за насърчаване на електромобилността през октомври тази година бе подписан договор между ЕСО и НКЖИ за изграждане на зарядни станции за електромобили на територията на жп гари.
Интермодалните терминали
В контекста на интермодалния транспорт, министърът коментира, че проектите за терминали в Русе, София, Горна Оряховица и Видин са в процес на одобрение. Тези инвестиции са част от политиката за сближаване и намаляване на регионалните различия, насочвайки 45% от средствата на програмата към Северна България.
Интермодалният терминал в Русе, който е един от най-дълго обсъжданите, претърпя сериозни обрати. Първоначалният проект отпадна от Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) заради недостиг на около 23 млн. лв. при стойност на търга от 54.1 млн. лв.
През септември тази година Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) внесе ново проектно предложение за финансиране по ПТС на значително по-висока стойност – над 97.6 млн. лв. Очакванията бяха основните обществени поръчки за проектиране и строителство да стартират още този месец, но до момента такива не са обявени.
Съдбата на Горна Оряховица също беше интересна. Проектът за терминал отпадна от ПВУ още през 2021 г. като на негово място влезе именно този в Русе. През 2024 г. тогавашният министър Георги Гвоздейков обяви, че НКЖИ ще кандидатства за финансиране по оперативната програма.
Другите два терминала – в София и Видин – станаха ясни в началото на тази година от предварителни обявления на НКЖИ за предстоящи поръчки. Заложената прогнозна стойност за двата, както и този в Горна Оряховица, бе 11 млн. лв. без ДДС. Включваше изготвяне на предпроектни проучвания, идеен проект, ПУП, подготовка на отчуждителни процедури и технически спецификации за възлагане на инженеринг. Срокът за изпълнение бе заложен да бъде 30 месеца.
Планираше се поръчката да бъде разделена в обособени позиции за всеки един терминал. Прогнозната стойност на подготовката за този в София бе над 3.6 млн. лв., на този в Горна Оряховица – също, а този във Видин – над 3.7 млн. лв. без ДДС.
Към днешна дата тези поръчки не са обявени.
Изпълнението по програмата
Министър Караджов отчете сериозен напредък в изпълнението въпреки забавянията, наследени от предходните години. Към момента договорените средства по програмата достигат почти 3 млрд. лв., а са разплатени над 658 млн. лв.
Като доказателство за ускореното изпълнение той посочи, че само през последните шест месеца са сключени нови договори за над 1.2 млрд. лв. Сред най-значимите пътни и железопътни проекти с отчетлив напредък са:
- Автомагистрала „Русе – Велико Търново“, по която вече има разплащания от почти 176 млн. лв.
- Автомагистрала „Европа“, където е извършено финално плащане от 85 млн. лв.
В железопътния сектор като ключови за националната и европейската свързаност остават проектите по завършване на линиите Пловдив – Бургас, Волуяк – Драгоман и Елин Пелин – Костенец. Министърът специално акцентира върху Тунел 2 в участъка Елин Пелин – Костенец, който е определен като едно от най-големите инженерни предизвикателства в страната.