Строителството на жп линията Елин Пелин – Септември ще поскъпне
Транспортният министър Гроздан Караджов призна, че има проблем с проекта за укрепване на най-дългия тунел по трасето

© ECONOMIC.BG / БТА
Снимката е илюстративна
Строителството на жп линията Елин Пелин – Септември, която е част от по-голямото основно направление София – Пловдив, ще поскъпне. Причината е свързана с укрепване на тунел по първия лот между Елин Пелин и Вакарел. Неговата дължина е около 7 километра и трябва да бъде най-дългият жп тунел както в България, така и на Балканите.
Оказва се, че методът, използван до момента за укрепването му, не е ефективен. Това ще наложи ново проектиране, за което Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще обяви нова обществена поръчка, тъй като лимитите на досегашната вече са достигнати.
Това стана ясно от думите на ресорния министър Гроздан Караджов, който направи инспекция на обекта. На нея присъства и председателят на Комисията по транспорт в парламента Кирил Добрев.
Министърът се въздържа да коментира колко голямо ще е оскъпяването на проекта, който се финансира и с европейски средства.
Трябва да се намери юридически вариант – най-вероятно чрез нова поръчка за тежките крепежи. Проблемът е от 3 години и никой не го е решил из основи. Никой не е намерил решение, което да се изпълнява вече“, коментира Караджов.
Припомняме, че жп линията Елин Пелин – Септември се модернизира на няколко етапа. Трасето между Елин Пелин и Костенец е разделено на три лота, които са част от един цял проект на стойност над 1.3 млрд. лв. Във вторият проект влиза продължението от Костенец до Септември на стойност над 300 млн. лв. без ДДС.
Къде е проблемът?
Изпълнител на 20-километровата отсечка между Елин Пелин и Вакарел е турската фирма ДЗЗД „Джен-Дуй жп Елин Пелин“. Стойността на договора е 498.8 млн. лв. без ДДС. Изпълнението на обекта започна през лятото на 2021 г., а през март 2023 г. стана ясно, че е прокопан по-малкият тунел в участъка с дължина от 1 километър.
Интересното е, че много от ресорните министри през годините правиха инспекция на съоръжението, но за проблем с укрепването не бе съобщено официално. Темата бе загатната при проверка на служебния министър Георги Гвоздейков през август миналата година. Тогава стана ясно, че изпълнителите настояват за индексация заради инфлацията, но и че при изпълнението на дългия тунел край Вакарел „има сериозни предизвикателства заради геоложките характеристики на обекта.“
Караджов днес съобщи, че тунелът е на вълни заради първоначалното проектиране, при което е заложено леко укрепване. Почвата обаче, която е предимно от глина и пясъци, създава проблеми. Така преди 2 години и половина е предприето допълнително укрепване, но и то не дава нужния ефект.
По думите на Караджов заради това сега се налага „трето проектиране“ с нов вид подсилване. В участък от 50 метра са положени нови анкери и по-тежки крепежи, които до момента не са се деформирали. Този метод трябва да се приложи по протежението на целия тунел.
Става дума за много сериозно преработване, което да се извършва, без да се спира работата“, заяви министърът.
Той допълни, че лимитите за непредвидени работи са достигнати съвместно и с европейската програма, по която се финансира проектът. Караджов спомена и за специален анекс, сключен преди година, но не стана ясно какво е оскъпяването до момента.
Юридическото решение на проблема ще стане ясно още тази седмица. То се налага, тъй като разпоредбите по Закона за обществени поръчки не позволяват оскъпяване по-голямо от 50% от стойността на първоначалния договор.
Ще се търси ново юридическо и техническо решение, но то трябва да бъде остойностено, след което ще се търси диалог с Министерството на финансите. След това ще се подготви нова процедура.“
Министърът допълни, че ведомството се опитва да реши проблема, така че проектът да бъде изпълнен до 2029 г., тъй като срокът за усвояване на средствата по оперативната програма е 2030 г. По останалите участъци от жп направлението проблем няма.