Неделчо Спасов: Железопътната катастрофа не е грешка на техниката
Системите за сигурност са много надеждни, казва зам.-главният ревизор по безопасността на НКЖИ

Какво е състоянието на осигурителната техника в гара Калояновец и може ли тя да бъде манипулирана?
Железопътната катастрофа не е грешка на техниката. Отсечката Михайлово - Калояновец е напълно рехабилитирана със средства от ОП „Транспорт“ и разполага със система с най-високата възможна степен на защита, сигурност и безотказност. Осигурителната техника в гарата отговоря на всички изисквания на европейските железници. Такъв тип устройства са широко използвани във всички европейски жп администрации.
Системата е в състояние дори да спре влака, ако има несъответствия между разрешената скорост и действителната. Дали е била включена и дали е работила нормално ще стане ясно от записите на черната кутия.
Машинистът е получил основен и предупредителен сигнал от светофора да намали скоростта на 40 км/час, а видимостта на входния светофор е минимум 200 метра.
Имало ли е повреда по маршрута и движили ли са се други влакове?
Системите за сигурност са много надеждни и това се потвърждава от факта, че в района на гара Калояновец, 14 минути преди да се обърне бързият влак от София за Варна, са преминали два влака. В 15.02 ч., пътнически влак 40646 (Димитровград - Стара Загора) преминава по път № 1 на гара Калояновец. Седем минути след това, в 17.09 ч., в посока от Калояновец към Михайлово, по път № 2 преминава транзитно бърз влак 80602 (Варна - София). Той се разминава с влак 80601 (София - Варна) в 15.17 ч., който се движи по маршрута си и дерайлира. Така че не може да се говори за техническа неизправност на железопътната инфраструктура.
Какво предстои оттук нататък?
След като трасето беше разчистено и освободено от дерайлиралите возила, предстои ремонт на отсечката и подмяна на нови части по стрелките. Искам да подчертая, че стрелки, заедно със стрелковата си скара, се произвеждат в завод, размерите на местата, където те се захващат, се изчисляват компютърно, монтират се и се събират в самия завод.
Цялата инсталация така е направена, че дори отклонение от работните й параметри се приема за нещо съмнително и системата преминава в защитен режим.