Продуктите от вендинг машини поскъпват с до 60%
Болници и офиси заплашени да останат без напитки и вода
Цените на продуктите във вендинг машините могат да поскъпнат с 35-60%. За това алармираха от Българската вендинг асоциация (БВА).
Припомняме, че финансовото ведомство планира да сложи касови апарати на вендинг машините, като това трябва да стане от януари 2013 г.
От бранша предупредиха, че ако се въведе изискването в автоматите на самообслужване за напитки и храни да се поставят фискални устройства, ще се стигне и до съкращаване на работни места, някои фирмите ще фалират, а други ще намалят броя на автоматите поне наполовина. На територията на страната функционират близо 30 000 автомата, а потребителите на услугите им са над 1 000 000 българи дневно.
“Новите текстове в наредбата трябва да отпаднат", категоричен е Стойко Петков, член на Управителния съвет на Българската вендинг асоциация.
Според тях е възможно да се наложи премахване на автоматите от много ключови локации – като болници, офиси, големи предприятия и фабрики, а също и труднодостъпни места, които са единствената възможност за хората за евтино кафе и сандвич. "Държавните органи вероятно пренебрегват факта, че поставянето на фискални устройства в търговските обекти драстично се различава от поставянето им в автомати за храни и напитки, каквито са вендинг машините", обясняват от асоциацията.
От браншовата организация алармират, че поставянето на фискални устройства ще доведе до отпадане на гаранцията на автоматите и сертификатите за качество, дадени им от производителите на машините. От компанията са били категорични, че машините им не са пригодени за вграждането на подобни фискални устройства.
Другият проблем е, че на част от локациите, където са поставени вендинг машините, няма добър обхват на мобилните оператори, а тази връзка е необходима, за да гарантира свързването на касовите апарати с НАП. “Избираме локациите на машините спрямо потока от хора и комфорта на потребителите, а не спрямо обхвата на мобилните оператори. Има точки дори в София, на които липсва обхват”, каза Ивайло Иванов от БВА.
“Голяма част от машините са поставени на открито. Според част от производителите на фискални апарати, твърде ниските, твърде високите температури и голямата влажност на въздуха могат да блокират работата на касовите апарати”, допълни Иванов.
"Въвеждането на тази мярка, ще има негативен социален ефект, ще има съкращения на персонал може би наполовина", прогнозира и Виктор Тонев, член на УС на Българската вендинг асоциация. Според него вендинг услугата ще намалее, а това ще има негативен ефект и за приходите в държавната хазна.
От БВА предлагат да се направи единен регистър на вендинг машините, да се подава електронно информацията към НАП, на машините да се слагат специални „фискални стикери” на стойност 100-120 лв. годишно. Така от 20-30 000 броя вендинг машини в България в хазната ще постъпват 2-3 милиона лева такси.
От държавните органи обаче до момента не са приели техните предложения. Така България може да бъде единствената държава в света, която прилага такава фискална политика за автоматите за самообслужване.