София и Пекин се разбраха за сглобяване на вагони у нас
На междуправителствената комисия китайските фирми са поканени да участват в европроекти у нас
България и Китай най-накрая се разбраха за създаване на смесено предприятие за производство и сглобяване на вагони и локомотиви от различен вид, стана ясно след заседанието на междуправителствената комисия в Пекин.
Идеята е още от 2009 – 2010 г., като тогавашният министър на транспорта на ГЕРБ Александър Цветков дори доведе китайските инвеститори в София, за да им покаже заводите за вагони, които работят с БДЖ.
„Българската държава придава голямо значение на провеждането като за продукцията на подобно предприятие би имало пазар не само в България, но и в съседни страни и страни от Европейския съюз”, гласи съобщението на Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) по темата.
Каквото касае транспорта, подчертана бе възможносттта за изграждане и модернизиране на високоскоростната ж.п. линия Кулата-Лом, като важен европейски транспортен коридор. Сред споменатите проекти са този за възстановяване на ж.п. линията Русе – Варна. Обсъдено е също така развитието на въздушния транспорт чрез иницииране на директна въздушна линия между България и Китай. Не на последно място са и проектите за изграждането на автомагистралите "Черно море" и "Хемус" и тунелно преминаване под "Петрохан". Не се споменава обаче проектът на Китай за скоростната жп линия през Близкия Изток и Турция до Европа и британската столица - идеята беше България да се включи в "Проекта на столетието".
На срещата също така са обсъдени и възможностите за сътрудничество между България и Китай в големи стратегически енергийни проекти, където китайски компании биха могли да инвестират. Става дума за изграждането на междусистемните газови връзки Гърция - България и Турция – България, както и проекти за изграждане на парогазови централи и хидроенергийни комплекси (ХЕК) на р. Дунав. Стана ясно още, че китайски компании могат да си партнират с български фирми и инвестират в България за производство на китайски малогабаритни многофункционални трактори.
„Благодарни сме за активната политика и практически действия, които правителството на Китай предприема за насърчаване на китайските компании и разширяване на присъствието им в региона и в частност в България”, каза ръководителят на българската делегация в лицето на зам.-министъра на икономиката Красин Димитров. Той изрази готовност да се обсъди на сесията участието на китайски компании в реализирането на конкретни проекти в България
ОТ МИЕ подчертават, че Китай е „първостепенен стратегически партньор” в Азия за България. Според статистиката Поднебесната империя вече се нарежда на второ място след Турция сред експортните дестинации извън Европейския съюз (ЕС). През 2013 г. стокообменът между България и Китай достига 1.884 млрд. долара, като увеличението е 8.4% спрямо 2012 г. „В тази връзка ще се радваме на съдействие от китайска страна за увеличаване на възможностите за подпомагане участието на български фирми в търговски панаири и изложби в Китай”, каза още Красин Димитров.
В областта на селското стопанство, се потвърди готовността България да бъде домакин на "Форума за сътрудничество в сферата на земеделието между Китай и държавите от ЦИЕ" през 2014 г. За целта е решено най-скоро да се финализират процедурите за сертифициране на внос в Китай на български селскостопански и хранителни продукти – шрота, млечни и местни продукти и подписването на съответните протоколи.