Ще похарчим с 40 лв. повече за подаръци
Мъжете ще изхарчат средно само лев повече за коледни изненади от нежните си половинки - 289 лв. срещу 288 лв.
Средствата заделени за подаръци през предстоящите празници са с 40 лв. повече спрямо миналата година. Това означава, че всеки българин ще задели средно по 289 лв., за да зарадва близките си за Коледа и Нова година, сочат данни от проучване на Visa Европа. Най-щедри ще бъдат жителите на Пловдив и Русе, като всеки от тях ще отдели по около 320 лв. за подаръци. Както и предишни години, сред най-търсените подаръци ще бъдат дрехите и играчките - предпочетени съответно от 19 и 18% от анкетираните. Едва един на всеки 15 човека ще подари книга за Коледа. Това е по-малко от 2011 г., когато един на всеки 11 е избирал четиво за близките си.
Най-натоварени за търговците в България ще бъдат дните между 19 и 22 декември, когато над 53% от запитаните ще направят своите покупки за празниците. Други 17% ще оставят пазаруването за последния момент - 23 и 24 декември.
Данните в България са в съответствие с информацията за цяла Европа - най-натовареният ден за магазините на търговските улици на Стария континент ще бъде 22 декември. Тогава Visa Европа ще обработи около 50 милиона транзакции на обща стойност около 2.6 млрд. евро, които ще бъдат извършени в магазините на континента. В най-натоварения час от деня Visa Европа очаква картодържателите да осъществяват 34.722 транзакции на секунда.
Близо една трета (31%) от участниците в проучването са заявили, че ще похарчат до 100 лв. за подаръци, други 26% ще отделят между 101 лв. и 200 лв., а около 10% от запитаните ще зарадват любимите си хора с подаръци на стойност над 500 лв. Мъжете ще изхарчат средно само лев повече за коледни изненади от нежните си половинки - 289 лв. срещу 288 лв. През 2011 г. разликата в плановете за харчове на двата пола е била 58 лв. в полза на мъжете.
Анкетата показва още, че онлайн магазините постепенно печелят популярност като места за пазаруване, въпреки че реалните магазини все още остават предпочитана шопинг дестинация. Тази година малко над 20% от запитаните ще посетят както реалните, така и виртуалните магазини в сравнение с 15% през 2011 г. и 7% през 2010 г. Това показва, че онлайн пазаруването печели все по-голяма популярност сред българските потребители. Сред реалните магазини, моловете са най-предпочитаното място за направата на покупки и тази година 32% от потребителите ще закупят подаръци оттам.
Проучването сочи, че картите печелят все по-голяма популярност като средство за разплащане - около 30% от запитаните ще използват тяхната дебитна или кредитна карта, за да заплатят подаръците, които купуват. През 2010 г. феновете на дебитните и кредитни карти за били едва 16% от запитаните, а през 2011 - 25%.