Топлинните счетоводители - на пазара, за да чуват клиентите

Неинформираният потребител възпроизвежда хаоса, който цари сред политиците

Богомил Николов, председател на Асоциация "Активни потребители" и адвокат Елена Гоцева:

Богомил Николов

624 ~ 8 мин. четене
Автор: Таня Киркова

- Какще коментирате, възникването на проблема "прекалено високи сметки за парно" и тази зима?

Нищо ново. Нищо изненадващо. Едно и също безсилие се повтаря от години. Всеки се опитва да лекува симптомите, а не заболяването и е обречен на неуспех…

 

- Кои са симптомите?

Непосилните сметки. Според мен най-голямата ни грешка и слабост през годините е, че се взирахме единствено в симптомите и решавахме как да измерваме енергията и какво да пише във фактурата, без да погледнем в дълбочина и открием решение на проблема.

За последните 10 години природният газ е поскъпнал три пъти. А цената на парното в София е увеличена с 263%.

Не може на фона на световния шок на горивата, ние да не отговорим с мерки. Дори да приемем, че утре измислим някаква съвършена система на измерване и фактуриране, аз ви уверявам, че сметките няма да се намалят много. Може да се подобри ситуацията на част от потребителите, които сега са жертва на недобросъвестни съседи. Ако в някой блок повече хора крадат енергия, останалите плащат повече.

Но само тази мярка няма да реши проблема с високите сметки. Трябва да се действа в перспектива. Да се започне веднага, защото сме закъснели много.

 

- Какви са стъпките?

Първата е свързана със състоянието на сградите.

Ако отворите сметките на хора, които живеят в нови топлоизолирани и със съвременна дограма сгради, няма да видите толкова големи числа. Сметките ще са поносими, защото цялата сграда пази топлината вътре.

Има друг вид  инсталация, при която топлите тръби не минават вертикално през всяко помещение от апартамент в апартамент, а от една тръба в общото стълбищно помещение се правят отклонения към отделните жилища. На входа на всяко от тях има топломер, който мери влязлата топлина. Такава инсталация дава възможност да плащаш само своето потребление.

По отношение на сградите трябва да се действа мащабно. Програмата за саниране, която стартира в момента, е в много ранен стадий, но чрез нея ще се финансират максимум 180 сгради. Но ако сравним сметките на тези сгради със сегашните, ще се види, че ефектът е колосален. Между 40 и 50% в общия случай може да се спести от отопление.

Но това не решава проблема със социалната поносимост на цената на услугата. Трябва само до 10% от бюджета на едно домакинство да отива за отопление. В момента тя заема над 50% от дохода. Има немалко случаи, при които го надхвърля.

Необходимо е и технологично обновление на "Топлофикация София". Компанията трябва по най-бързия начин да инвестира средства в нови когенерационни мощности, които да произвеждат ток и гореща вода за парното.

Обновяване е необходимо и на преносната мрежа, която в момента генерира огромни загуби. Тези загуби се признават в някакъв размер от ДКЕВР и се връщат обратно в цената.

Това са мерки, които в близките 4-5 години няма да усетим. Но посоката трябва да е такава.

 

- Предлага се отказване от топлинното счетоводство, премахване на фирмите за дялово разпределение, след което "Топлофикация" сама да си прави топлинното счетоводство. Какво мислите за подобни предложение?

Глупост на глупостите.

Ние казваме да се остави потребителят да избира. Какво пречи да има пазар. Сега сме на този хал, защото няма пазар. Да, има 10 топлинни счетоводителя. Но те не се конкурират. Реално сградата е вързана за един счетоводител. За да се откажеш от тази фирма и да отидеш при друга, трябва да си купиш нови уреди. Това струва пари и никой не го прави.

От 2 години предлагаме да се въведе свободен пазар за услугата дялово разпределение. В момента топлинните счетоводители са подизпълнители на топлофикационното дружество, което също изпълнява такава услуга.

Нека всички са на пазара и да инкасират сами приходите от дяловото разпределение. А не както сегашните фирми -  "Топлофикация София" им заплаща цената за услугата, преди дори да са платили потребителите за нея.

Смятаме, че възможността за избор ще излекува недоверието в сметките.

 

- Нали и сега се смята, че хората сами  избират топлинния счетоводител?

Не е така, защото той е вързан за конкретна марка уреди и конкретен софтуер, който счетоводителят пази в тайна. Затова трябва уредите да са универсални и да се засичат универсално. Каквито и уреди да си сложил, показанието да може да бъде прочетено от всяка друга фирма.

Властта има инстинкта да измисля нови задължителни условия. Затова трябва да има възможност за избор, а не обратното. 

Забележете - утре тя ще каже: видяхме къде е проблемът. Трябва да се засичат показанията всеки месец и така няма да има лъжа, няма да има измама.

Добре, обаче ако уредите не са дистанционни, проблемът ще се увеличи, защото не всеки ще може да осигурява достъп. Ще настане още по-голяма драма.

Защо пак трябва да задължаваме хората? Не можем ли да ги убедим и те сами да изберат. Хората имат глави на раменете. Да, има някои блокове, в които трудно се взимат решения. Там може да остане да действа общото правило. Но ако някои етажни собственици се организират, нека имат възможност да избират. В една жилищна сграда  има ли асансьор , има ли стълбище, чисти ли се? Някой плаща затова. Не може без организация.

 

- Има и друг проблем - да се разбере къде се формира грешката в сметките на потребителите от един блок. Защо не може да се разбере грешката?

Пак се връщам към сегашната практика - топлинните счетоводители са подизпълнител на "Топлофикация София". Те си получават тяхната сумичка първи. Преди "Булгаргаз" я получават. Те живеят на сигурно. Единственото, което правят е да въвеждат данни в един софтуер.

Ако ми дадат този софтуер и аз мога да изчисля сметките. Ние твърдим, че топлинният счетоводител има много добра представа какво се случва в една сграда. Топлинният счетоводител може да види лесно и да отбележи всички опити за манипулации, нелоялни съседи и т.н. Дори може да участва в доказването на техните действия. Възможно е отделни корумпирани служители да отчитат неправилно уредите, да отчетат в някой апартамент по-малко единици, за сметка на друг. Затова казваме, че трябва фирмите за дялово разпределение да са на пазара, за да започнат да чуват клиентите си. Те в момента не ги чуват.

В момента проблем е достъпността на методиката за изчисление на използваната топлоенергия. Формулите са доста точни, но изключително сложни и практически невъзпроизводими. Тоест ако се съберем 5 комшии и  решим да си свалим показанията, за да си измерим контролно енергията, на практика няма да можем да го направим.

В доста държави тази методика е доста по-опростена, малко по-неточна, но е възпроизводима. Ако бъде опростена може да се направи един сайт, да се заложи калкулатор, така че хората да могат сами да си изчисляват използваната топлоенергия колко ще им струва. След като имаме война, както сега за сметките, такава възможност е разсее съмненията.

 

- Тоест, трябва да се инициира промяна в закона за енергетиката, с която фирмите да се извадят от опеката на "Топлофикация". А как ще коментирате намерението да върнат отново част от "Топлофикация София" в БЕХ?

Държавата от 15 години насам се опитва да управлява проблема "Топлофикация София" с временни мерки. Сега ще направим трик, ще прехвърлим топлофикация към БЕХ, оттам БЕХ индиректно ще поеме загубата. Или ще признаем по-висока цена на тока от когенерация. В момента цената на тока от "Топлофикация София" е по-скъпа от зелената енергия. Получава се кръстосано субсидиране чрез цената на тока.

В същото време, запитали  ли сте се, за последните 15 години, колко хиляди, милиони тонове боклук са депонирани. Можеше да ги изгори Топлофикация и да се намали себестойността на горивото.

Това трябва да влезе в програма, да се калкулира… Необходима е програмност и експертност при решаването на проблема, а не да излизат някакви политици всяка сутрин по телевизиите и да се ръчкат един друг, кой кога бил на власт и кой какво не направил. Хайде по този въпрос да не се делим и да не се ръчкаме. Нека да се направи програма за сектора и най-вече за София. Топлофикациите в страната започнаха да си стъпват на краката. За тях данните са позитивни от 3-4 години насам.

В Пловдив ситуацията с парното и абонатите беше подобна на тази в София. Но сега цената на топлинната енергия е различна, показателите на дружеството са различни.

Защото новият собственик на дружеството инвестира и изгради нова когенерационна мощност. Това намали цената на парното и хора, които се бяха отказали от централно отопление, започнаха да се връщат. Защото парното е най-изгодното отопление. Но в сграда с 30 апартамента, в 15 от които са махнати или спрени радиаторите, системата вътре става неефективна. Когато се върнат тези домакинства, системата започва да работи ефективно, което е фактор за допълнително намаляване на сметките.

 

- Хората казват: като отида в магазина плащам за това, което получавам, а тука плащам и за това което не получавам. Защо?

Системата е планирана и направена като колективна. Или трябва да я индивидуализираме, за да могат хората да са спокойни, което на практика е невъзможно. Докато има вертикални щрангове, няма да има индивидуализирана отговорност.

Другият вариант е да се научим да я управляваме колективно. Защото е възможно. Ще ви дам обратния пример - в някои страни в Западна Европа като Дания, Чехия и други е много развит пазарът на посредници.

 

- Какво ще рече това?

Фирма или професионален домоуправител купува на едро ток, купува топлинна енергия на едро, газ… и сключва договор със сграда за мениджмънт на тези услуги. По този начин може да се създаде пазар и да се откъснем от "омразната" топлофикация.

 

- Когато се появи нов посредник, парното няма ли да ни излезе още по-скъпо?

Зависи. Ако има пазар няма да стане по-скъпо. Гарантирам ви, че няма да стане по-скъпо. Ако посредникът поеме грижата за ток, вода, парно, газ, за почистването и асансьора.

 

- Може би у нас няма такава практика, защото отстъпката за цената на топлинната енергия на едро е малка?

Законът е казал до 5%. Пазарът ще проработи, когато го оставят на пазарен принцип и директорите на топлофикациите да имат право да дават и по-големи отстъпки.

 

- Говорите за поносимост на цената на парното, но как да стане?

При определяне цената на топлинната енергия проблемът е, че ДКЕВР се доверява на разходите, които се заявяват от топлофикациите. До това лято регулаторната комисия нямаше вменено задължение да прави регулаторни одити и да проверява посочените разходи. Едва през юли се промени законът за енергетиката и вече има възможност да се прави такава проверка.

Надявам се в бъдеще ДКЕВР да разглежда цената на топлинната енергия за нов регулаторен период, да го прави на базата на такъв одит. Когато имаш регулиран сектор, регулиран монополист, отговорността трябва да бъде и за този, който регулира, не само на изпълнителя. Изпълнителят ще играе до там, докъдето му разрешиш.

През април Асоциация "Активни потребители" ще представим пред всички политически сили нашите искания във всички потребителски сфери. Партиите, които държат на интересите на потребителите, нека  ги заложат в своите програми.

Въпросът с парното ще бъде може би един от приоритетите. Нека се ангажират какво ще направят, за да решат този проблем. Политическият управленски инстинкт,обаче, все още иска мътна вода, за да не се види, че някой е бръкнал в аквариума.

Подкрепи Economic.bg