Трима поискаха „БДЖ-Товарни превози“, засега
Утре съобщават всички потенциални кандидати. Обвързващи оферти подават само платилите 20 млн.евро депозит
Трима са евентуалните кандидати да купят БДЖ „Товарни превози” засега, научи Информационна агенция „Икономика” от свой източник. До 15, 30 часа тръжни книжа са закупили българско адвокатско дружество, БЖК– частен оператор за товарни железопътни превози в България, с румънски собственик и чешката Advanced World , която е втора на пазара на товарни превози в Чехия след националния чешки превозвач. Председателят на Управителния съвет на БДЖ холдинг Владимир Владимиров потвърди, че знае за румънския кандидат и за адвокатската кантора, но не му е известно, кой стои зад нея. (Интервю с Владимиров четете утре в economymagazine.bg).
Според бившият директор на ИА Железопътна администрация към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията Симеон Ананиев, който в момента е председател на Асоциацията на Българските Железопътни Превозвачи /АБЖП/, адвокатската кантора представлява руската външнотърговска банка /ВТБ/, чийто шеф на българския офис е Милен Велчев, бивш финансов министър от кабинета на Симеон Сакскобургготски. Милен Велчев вече заяви интересът на ВТБ към „БДЖ-Товарни превози” преди време. Според други коментатори адвокатите може да са наети от известна българска банка.
Руската държавна железопътна компания ОАО "Русские Железние Дороги" /РЖД/, която наскоро обяви, че може да участва в приватизацията, засега изглежда изчакват. Възможно е финансовият инвеститор ВТБ да ги включи в сделката на по-късен етап.
Чешката компания е специализирана в спедиция и логистика, притежава 5-6 хиляди товарни вагони и има опит, съобщи Ананиев.
Потенциалните инвеститори могат да купят документите за конкурса до 5 юли, 17, 30 часа. Това не означава, че те непременно ще участват в наддаването. В книжата няма да има информационен меморандум. Той ще се продава само на кандидатите, които отговарят на определени изисквания.
От стратегическия инвеститор се изисква да е извършвал железопътни превози на товари през последните десет години, да притежава лиценз за извършване на жп услуги и сертификат за безопасност. Да покаже поне 400 млн. евро приходи от дейността си за всяка от последните три финансови години, за които има изготвени одитирани годишни финансови отчети.
От финансовия инвеститор се изисква управлява финансови активи или да притежава дялови участия в други дружества на обща стойност не по-малко от 1 млрд. евро за всяка от последните три години. Собственият им капитал за последната финансова година не може да е по-малко от 20 млн. евро. До конкурса няма да се допуснат офшорни дружества и консорциуми с непогасени задължения към българската държава.
Обвързващите оферти ще могат да се подават до 135 дни след обнародване в държавен вестник на решението за продажбата. Депозитът за участие в конкурса е 20 млн. евро.