Трудни времена за данъчния рай
САЩ и водещите икономики увеличават натиска си върху офшорните убежища, засега Сингапури новата привлекателна дестинация
За укриващите данъци настъпват трудни времена. Защитата, предоставена от много прехвалената швейцарската банкова тайна е все по-пълна с дупки. От няколко години САЩ и други страни увеличават натиска върху данъчните убежища, за да се съобразят с международното споразумение за данъци и прането на пари.
Но какво трябва на една финансова зона, за да се развиват като данъчен рай? Трябва да притежава надеждна правна система, твърдят експерти. Но това не е всичко.
Според адвокатът Лий Шепърд, един данъчен рай трябва също да е достъпен за инвеститорите и да има хора, които говорят на езика на данъците. Защото, казва Шепърд, "хората искат да дадат парите си и да получите усещането, че те са безопасно инвестирани". Затова Шепърд смята Сингапур за възможна алтернатива на Швейцария. Особено сред азиатците Сингапур увеличава популярността си. За разлика от други страни, САЩ не обменя финансова информация със Сингапур.
Латиноамериканците, които искат да скрият парите си все още намират убежище в САЩ, казват експерти. Например в щата Делауеър има много фирми, чийто собственик се пази в тайна. Мястото е любимо за източноевропейци, които искат да перат или скрият парите си. "В Делауеър чужди правителства нямат достъп до информация относно собственици на компании“, потвърждава Лий Шепърд.
Американските данъкоплатци имат по-малък шанс да избегнат данъчните задължения. Конгреса на САЩ вече налага драконовски наказания за тези, които крият валутни депозити от властите. САЩ има достъп до данъчна информация с голям брой европейски търговски партньори.
„Някои се опитват да инвестират парите си в чужда собственост, което не е задължително да се докладва пред данъчните“, казва Брайън Скарлатос, адвокат във фирмата Kostelanetz и Fink в Ню Йорк. Той представлява много клиенти, които са признали пред данъчните власти, че са прикрили парите си в тайни сметки.
Барбара Каплан, адвокат в адвокатска кантора Greenberg Traurig в Ню Йорк, също има опит с това. Тя казва, че някои от нейните клиенти са признавали за парите си само защото са нямали друга алтернатива или подходящ начин да ги прикрият. „От скоро виждаме как швейцарски банки рекламират новите си филиали в САЩ“, казва Каплан. Целевата група е: американците, които плащат данъците, но - както е написано там – „желаят малко от швейцарската сигурност и диверсификация" .
Людмил Захариев