Търговските вериги търсят нови пазари
Расте интересът към търговските площи в средноголемите градове
Средните по размер областни градове се превръщат в следващата гореща точка за търговските вериги. Това показва тенденцията в търговски център "Панорама мол" в Плевен, който е на път да отчете 1 милион посетители 2 месеца след откриването си. Той е посещаван от 22 500 души среднодневно през почивните дни и 12 000 през работните. От отварянето му на 12 април до 1 юни в него са влезли общо 803 хиляди жители и гости на Плевен, град в който постоянен адрес имат 130 хиляди.
"Посещаемостта на "Панорама мол" е висока за Плевен, дори по-висока, отколкото на търговски центрове в много по-големи градове. Активното управление и постоянството в организирането на събития, ориентирани към населението и гостите на града, имат пряка роля за този успех", казва Мая Балтаджиева, мениджър "Управление на имоти" във Forton.
Заетостта на "Панорама мол" в Плевен е над 80%. Оборотите, които търговците отчитат в града до момента, са над очакваните и дават основание на участниците на пазара да погледнат към други, сходни дестинации - областни градове с население около и над 70 хиляди души.
"Успехът на плевенския мол ни показа, че и пазарът извън София има сериозен потенциал", каза Росен Генев, мениджър "Търговски площи" и партньор във Forton. "Пример за това е, че след стъпването си в Плевен, H&M се очаква да отворят обект и във Велико Търново. Популярни модни марки имат интерес и към градове като Сливен и Благоевград, които също останаха по-слабо засегнати от строителството на молове в последните осем години. На база население има още няколко града с потенциал", добавя Генев.
По думите му, с насищането на основните пазари областните градове са логичните следващи стъпки в експанзията на търговците. Макар покупателната способност в тях да е по-ниска, отколкото в София или Варна, областните центрове с население между 70 и 100 хиляди жители предлагат съществена база от потребители, смятат от Forton. "В допълнение разходите на търговците за персонал и имоти в тези градове са по-ниски, отколкото в София. Това им позволява да печелят дори при по-ниски обороти. Ако в София наемът за най-търсените помещения е 21.5 евро на квадратен метър на месец, аналогични площи в търговски центрове извън столицата е в диапазона 12-16 евро", казва още Росен Генев.
"Тези градове бяха встрани от вниманието на търговците до момента, като причините за това са няколко. В една част липсва подобен проект, дори населеното място да притежава необходимия потенциал. На други места наличието на по-голям брой молове предизвиква взаимния им неуспех. Лошото управление е друга причина някои търговски центрове да не се справят", каза Мая Балтаджиева, мениджър "Управление на имоти" във Forton.
По данни на Forton наличностите от търговски площи в молове в момента възлизат на 752 хил. кв.м в цялата страна. Те са концентрирани в София, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора и Пловдив. В столицата се очакват три нови мола с обща отдаваема площ 120 хил. кв.м. С тях възможностите за отваряне на нови магазини в търговски центрове в обозримо бъдеще се изчерпват. В резултат на това достъпните марки в сектори като мода, обувки, дрогерии и детски стоки се насочиха към локации с по-ниска конкуренция.