Туризмът има нужда от 30 млн. евро за реклама

Създаването на Агенция по туризъм ще се отрази положително на бранша и е по-добре, отколкото да бъдем към бюджета на някое министерство, смята председателят на Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация

100 ~ 4 мин. четене
Автор: Божидара Иванова

- Г-н Рагин, как гледа браншът на идеята да се отмени забраната за тютюнопушене и наистина ли мярката е оставила хиляди хора без работа?

- До момента статистиката отчита 30 хил. души, останали без работа. За всички градски заведения в страната, имам в предвид София, Пловдив, Стара Загора и Хасково, отмяната на забраната за пушене на обществени места е облекчение, тъй като те се оплакват, че имат финансови проблеми и ще го приемат със задоволство. Собствениците на нощни заведения и ресторантьорите също искат да има облекчения. Докато хотелиерите искат забраната за пушене да остане както за чуждите, така и за нашите гости.

- Според Вас има ли компромисен вариант?

- Нашето желание е в България да бъде както в другите европейски страни като Австрия, Германия и т.н., където има обособени места за пушене. Не искаме нищо повече от това, което е в Европейския съюз.

- Туризмът в България остава без министерство. Как гледа браншът на тази мярка?

- Всеки момент чакаме политическите партии, които са избрани да управляват, да сложат човек, който да отговаря за туризма. Ние не сме политическа партия, ние сме бизнесмени и ще работим с всеки, който ни подаде ръка.

- С какво ще бъде ощетен секторът, ако вместо министерство имате агенция?

- Казаха агенция, но тази агенция ще има статут на мини министерство със собствен бюджет. Преди бяхме към министерство на икономиката, сега се говори, че агенцията ще бъде в подчинение на министър-председателя. Както вече казах, това за нас е мини министерство. Според мен тази мярка ще се отрази положително на туризма и определено е по-добре, отколкото да бъдем към бюджета на някое министерство. По този начин ще имаме собствен бюджет и човекът, който отговаря, ще може да оперира със средствата, които са предназначени за реклама и за други дейности.

- Откъде според Вас трябва да се ръководи туризмът. София, Пловдив или друг град?

- Ние искаме да се ръководи от София, пловдивчани искат от Пловдив. Общо взето всеки гледа собствените си интереси. В крайна сметка тези, които управляват ще вземат генерално решение.

- Ще предложите ли собствена кандидатура и може ли това да е Иво Маринов, чийто ресор досега беше туризъм?

- Иво Маринов беше в предишното правителство. Предполагам, че новият министър, който ще бъде назначен да ръководи туризма, е вероятно да го вземе за експерт, тъй като той не е политическо лице. Всичко зависи от човека, който ще бъде одобрен политически. Възможно е Иво Маринов да остане като експерт, защото той над 10 години е бил експерт в тази агенция. Както казах, всичко зависи от човека, който ще управлява.

- Какви са очакванията ви за летния сезон?

- Летният сезон тази година се очертава доста добре до момента. Има ръст на ранните записвания за почивка на чуждестранни туристи. В края на месеца очакваме и да се пусне магистралата. Общо взето предварителните ни прогнози са добри, освен ако не се случи нещо непредвидено.

- Какви са основните проблеми пред туризма в момента?

- Най-големият проблем, който имаме, е че разполагаме с много малко средства за външна реклама. В повечето страни отделят около 160 млн. евро за реклама, в Арабския свят - 100 млн. и т.н., но ние сме малка държава и това няма как да стане. В момента очакваме да разберем кой ще бъде ресорен управител на туризма, за да поискаме среща с него и да обсъдим проблема. Имаме нужда поне от 30 млн. евро. Ние ще ги искаме като кредит, и в рамките на една година ще ги върнем. Ние можем да обещаем, че тези пари, които са за реклама, ще можем да ги възстановим. Туризмът ни най-много се нуждае от външна реклама, както го прави Република Хърватска, Гърция и много други страни по света.

- Доста плажове и тази година остават без концесионер. Защо няма желаещи?

- Предполагам, че няма желаещи за стопанисване на плажовете, защото условията не са добри. Тези, които ги дават за стопанисване, трябва сериозно да помислят по този въпрос. Навремето, когато създаваха законите, ние настоявахме концесиите да се поемат от хотелиерите, те да ги стопанисват. Тогава предложението ни беше отхвърлено. Както виждате излиза скъпо. В Испания например, това го прави общината. Очакваме да разберем по този въпрос как ще се решат нещата.

- Къде предпочитат да почиват българските туристи - у нас или в чужбина?

- През последните години, поради кризата, българските туристи предпочитат да почиват у нас от финансова гледна точка. Смятам, че когато отшуми кризата, отново ще пътуват където поискат.

- За чуждестранния турист страната ни все още ли е единствено алкохолна дестинация?

- Напротив, в последно време културният туризъм се налага като нова дестинация. СПА туризмът също набира скорост, голф туризмът също. В България има нови дестинации, които се налагат съвсем по друг начин. Има нужда и от развлекателни дестинации. В Испания, например има един остров -Ибиса, където ходят на алкохолен туризъм. У нас Слънчев бряг се наложи като атракционен и младежки курорт, Албена като семеен, Златни пясъци е курорт на улегнали. Смятам, че пазара ще тепърва ще се разчупи.

Коментари: 0