Връзват такситата с НАП
Връщат патентния данък за превоза, обвързват го с разрешителното
В такситата ще бъдат поставени фискални устройства, които ще бъдат вързани с автоматизираната система на Националната агенция по приходите. Това бе обсъдено а кръгла маса за таксиметровите превози. В момента Министерството на финансите започва работа по наредба за фискалните устройство и промяна на законодателството в тази посока по предложение на Министерството на транспорта, съобщи зам.-министърът по транспорта Камен Кичев.
"В момента се гледа промяна на Закона за движението по пътищата, която касае въвеждането на фискални апарати в автобусите. Следващата стъпка ще бъде връзването на приходната агенция с таксиметровите автомобили", обясни Кичев.
Мярката за изсветляване на сивия сектор в таксиметровите превози се иска и от част от бизнеса. "Защо да пишем фактура на ръка, вместо да принтираме направо от фискалния апарат", каза превозвач.
Чрез фискалните устройства вързани за НАП в хазната ще постъпват реални приходи от сектора. Връщане на патентния данък за таксиметровите фирми е друга мярка обсъдена на кръглата маса.
"Ще коментираме с Министерството на финансите и ще предложим пакет от законодателни промени. Необходимо е да се предвиди и времева рамка. Например, да има възможност за 6-месечни, едногодишни и т.н. патенти", коментира Камен Кичев.
Възстановяване на облагането на принципа на патента трябва да се обвърже с достъпа на пазара, предложи Румен Крумов, председател на Българския съюз на превозвачите. Фирмите, които влизат на пазара ще получават разрешение, след като декларират платеният данък за предходната година. Откакто паднал през 2007 г. патентът и се либерализирал достъпът до пазара, се създали условия за манифактурно "лавинообразно" влизане на нови юридически лица в бранша на таксиметровите превози в началото на година, които изчезват в края й, без да плащат никакви данъци.
Темата за контрола на таксиметровите превози беше основна в дискусиите. Всички превозвачи бяха недоволни. Част от бранша предлагаше да ги контролира КАТ, друга част - общината, а Министерство на транспорта с Агенцията за автомобилни превози заяви, че няма да се оттегли от регулирането на сектора.
"Ние по никакъв начин няма да абдикираме от контрола на таксиметровите превози", заяви Камен Кичев.
Обсъжда се да се въведе изискване в Закона за автомобилните превози фирмите задължително да контролират водачите си по отношение на психотест, на валидността на удостоверенията за него, на шофьорските книжки и техническата изправност на автомобилите. Обсъжда се също въвеждане на по-висок образователен ценз за водачите. Ще се отнема лиценз с предварително изпълнение при нарушение по отношение на таксиметровите превози.
"Не можем ако хванем шофьор, който е пил отново да му дадем право да кара пътници. На базата на документ на органите (КАТ), които засекат пийналият водач на такси, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" може да отнема лицензи. Това е въпрос на предложение, което ще бъде коментирано", каза Кичев.
Възможно е да се въведе джипиес и електронна карта за водачите на такси, която да следи колата. Но заради сегашната ситуация на високи цени на горивата, мярката ще бъде отложена за по-натам, за да не се натоварват с допълнителни финансови разходи автомобилите. До месец и половина всички предложения ще бъдат публикувани на сайта на Министерството на транспорта и ще се обсъди въвеждането им в законодателството.
433 проверки е направила Държавната автомобилна инспекция на таксиметрови фирми и шофьори от началото на година досега. Срещу таксиметровите фирми са издадени 1121 акта от януари до момента. Миналата година наказанията са били 3211. Най-честите нарушения са липса на кочан с фактури, изтекъл срок на талон, липса на разрешително за превоза от общината, манипулация на таксиметровите апарати, техническа неизправност на автомобилите, и МПС-та без талон за технически преглед.