А1 предоставя още повече свобода на общуване
Много повече за още малко – е формулата, чрез която печелим признание като най-голямата ICT компания и най-големия системен интегратор в България
Симеон Донев:

© ECONOMIC.BG / А1
Симеон Донев e член на Управителния съвет и старши директор „Маркетинг“ в A1 България от юни 2016 г. Започва своята кариера в телекомуникациите преди над 20 г. Заемал е различни ръководни постове в областта на търговията, маркетинга и продуктовото позициониране в сферата на технологиите и телекомуникациите. Преди да поеме настоящата си роля от октомври 2015-а е бил начело на дирекция “Продукти и услуги” в А1. Завършил е специалността „Компютърни системи и технологии“ в Техническия университет в София.
Г-н Донев, с какво все по-технологичният телекомуникационен бизнес Ви привлече и спечели задълго като професионална сфера?
Иновациите и непрекъснатото усъвършенстване на технологиите бяха първата искра, която ме „запали“. Работата ни е с огромна значимост и въздейства на отделните хора и цялото общество, което носи много удовлетворение. Вдъхновява ме мащабът на възможностите да разширяваме дейността си в сектори като IT, собствени ТВ канали и fintech решения. IT и ICT решенията на предизвикателствата пред корпоративните клиенти ни спечелиха признание като най-голямата ICT компания и най-големия системен интегратор в България. ТВ каналите с ексклузивно спортно съдържание за почитателите на футбола, тениса, бойните и моторните спортове с MAX Sport и fintech решенията, като дигиталният портфейл A1 Wallet, А1 Кредитна карта и потребителският кредит улесняват дигиталното ежедневие на голяма част от клиентите ни.
Технологиите променят маркетинга с голяма скорост. Какво е най-важно да откроим за неговите специфики в телеком индустрията?
Маркетингът днес дава много повече данни, от които бизнесът може да извлича полезни изводи за нагласите и предпочитанията на клиентите си. Все по-широко навлизат и приложенията на изкуствения интелект, които допълнително ускоряват взимането на решения. Електронният ни магазин и приложението Моят А1 са все по-посещавани и непрекъснато подобряваме стъпките в процеса и разнообразието от атрактивни предложения в дигиталните ни канали, така че да сме в синхрон с нагласите на днешните активни потребители. Опитът и значителното ниво на експертност, което сме развили в сферата на маркетинга в дигитална среда, ни дават възможност да помагаме и на наши корпоративни клиенти, като им предлагаме такива решения „като услуга“ – онлайн магазин, реклама в социалните мрежи и други.
Кой е най-мощният двигател на промяната във Вашата работа – технологиите, конкуренцията, потребителите...
Всички те са част от общата картина. Най-ключови са променящите се технологични възможности и нуждите и желанията на хората. В технологичен аспект влияние имат петото поколение мрежи като 5G ULTRA и приложенията на изкуствения интелект. Динамиката в съотношението на поколенията Х, Y, Z в активното население също задвижва иновациите в стремежа да сме полезни за дигиталния начин на живот.
Какви нови тенденции се очертават в нагласите на потребителите към използването на телекомуникационни и дигитални услуги – в движение и у дома?
Хората предпочитат да разполагат с всички възможности да се информират и забавляват на едно място, в обща платформа – ТВ канали, абонаменти за стрийминг и дигитални услуги. Те държат на гъвкавост и свобода да избират, да променят в синхрон с промяната на нуждите или предпочитанията си. Затова в А1 въведохме концепцията за избираеми услуги към мобилните планове още през 2021 г., а след това надградихме и с достъп до 5G ULTRA и неограничените възможности на плановете Unlimited.
Наскоро разширихме този подход, така че да обхваща и фиксираното портфолио и предоставяме на хората свобода да избират и ТВ, стрийминг и дигиталните услуги, които да включат като част от ТВ абонамента си и да променят избора си, когато предпочитанията им се променят. Сега клиентите ни могат да гледат без допълнително заплащане любимото си съдържание от Netflix, HBO и Cinemax чрез достъп до HBO MAX, и да проследят развитията в предпочитаните от тях спортове с MAX Sport и Diema XTRA и ще продължаваме да разширяваме тези възможности. Aбонатите на Xplore TV могат да гледат Netflix дори и телевизорът им да не е със смарт функционалности.
Кои улеснения за дигиталното ежедневие имат най-широко приложение?
Те са в широк диапазон – от устройства във всички ценови класове, възможност да използват 5G през телефон и Netbox, и достъп до свързаност с високи скорости и равномерно добро покритие във всеки кът на дома или офиса, чрез услугата Home Wi-Fi и домашна Wi-Fi6 мрежа. Обновихме условията на роуминг услугите, така че да предоставим още повече свобода на общуване за потребителите за над 130 дестинации по света с новия Roaming Revolution. Така всеки може да прогнозира колко струват комуникационните услуги докато пътува в чужбина с таксуване на зона, а не на държава.
Какво показват продажбите на А1 - какви смарт устройства предпочитат българските потребители?
Данните ни сочат, че потребителите в България заменят телефона си средно на 3 години и предпочитат утвърдени марки устройства. Предпочитат новите технологии и достъпа до гигабитовите скорости на 5G ULTRA, но винаги се стремят да получават най-изгодните предложения. Предлагаме цялостно изживяване всичко-в-едно - от смартфон и свързаност, смарт аксесоари или носими устройства, за да пестим най-ценния за днешния активен човек ресурс – времето.
Как се намира златната среда между това потребителят да е доволен от цената на услугите, а и компанията да може да се развива в нестабилна ценова среда?
Като предоставяме много повече за още малко. Пример за това са неограничените минути и мегабайти и избираеми услуги, които включваме в плановете за мобилни, а сега и за фиксирани услуги.
За Вас маркетингът е...
Изкуството да предложиш решение на нуждите и желанията на хората, дори още преди те самите да са ги осъзнали, по привлекателен начин, на техния език.
Имате ли еталон, който да следвате в кариерното и професионалното си развитие?
Личността, която не спира да ме впечатлява с непрестанното си желание за развитие, бизнес нюх, поглед в бъдещето и целеустременост, е нашият главен изпълнителен директор Александър Димитров, с когото работим заедно от 20 години.