Американски компании с интерес да изграждат модулни реактори в България
Очакваме нови инвестиции в секторите на здравеопазването и автомобилостроенето
Хана Каменетски, Търговски аташе в Посолството на САЩ в София:
Г-жо Каманетски, България и САЩ са далеч географски, но като че ли се сближават икономически - стокообменът расте през последните години и достига около 2 млрд. долара. Кои български стоки успяха да направят пробив на американския пазар и как?
Съединените щати и България са силни стратегически партньори и нарастващите търговски и икономически връзки са жизненоважни за тези отношения. Въпреки предизвикателствата, пред които бяха изправени всички икономики по време на пандемията, българският износ за САЩ се е увеличил със 77% от 2020 г. до 2022 г. – от 847 млн. долара до 1,5 млрд. долара. В Топ 5 на пет вноса от България в САЩ през 2022 г. са компютърни и електронни продукти (224 млн. долара); машини – неелектрически ($211 милиона); химикали ($159 милиона); промишлени стоки (133 милиона долара); и промишлени метални стоки (121 милиона долара). Разнообразието в този внос е отражение на многообразието, устойчивостта и конкурентоспособността на българския частен сектор.
Какви стъпки трябва да извървят българските фирми, за да започнат износ за Америка?
С БВП от 20 трилиона долара и 325 млн. души население, Съединените щати са един от най-големите потребителски пазари в света. Разходите на домакинствата са най-високите в света, като представляват близо една трета от световното потребление на домакинствата. За българските компании, които са си „написали домашното“, САЩ предлагат значителен потенциал за растеж. За да успеят в тази конкурентна среда, българските компании трябва да проучат и разберат потребителските вкусове и тенденции, за да идентифицират целевата демография. Индустриалните търговски изложения, търговските асоциации, индустриалните клъстери и търговските публикации предлагат богата информация за най-новите тенденции в индустрията. Освен това бизнес камари като Американската търговска камара в България предлагат подкрепа, работа в мрежа и информация от членовете.
Някои български предприемачи и основатели на високотехнологични компании смятат, че навлизането на американския пазар може да даде тласък на тяхното развитие. Какво трябва да знаят, преди да предприемат конкретни действия? Имате ли възможност да подпомогнете установяването на български компании в САЩ и при какви условия?
SelectUSA (https://www.trade.gov/selectusa-home) към Министерството на търговията на САЩ, е най-добрият ресурс, към който българските предприемачи могат да се обърнат, когато решават как да инвестират на американския пазар. Предлага информация и услуги за потенциални инвеститори от всякакъв мащаб. Например, уебсайтът SelectUSA предлага информация за щатите и териториите на САЩ и организациите за икономическо развитие, за да помогне на потенциалните инвеститори да проучат и идентифицират места за нови бизнеси и производствени предприятия.
В допълнение, всяка година SelectUSA е домакин на знакова инвестиционна среща близо до Вашингтон, окръг Колумбия. Това е събитието с най-висок профил, посветено на насърчаването на преките чуждестранни инвестиции в САЩ. Четиридневното събитие събира федерални и щатски служители, инвестиционни експерти и успешни предприемачи, за да покажат широката гама от инвестиционни възможности в Съединените щати и да насърчат преките връзки между чуждестранни компании и организации за икономическо развитие на САЩ.
От особен интерес за оживения технологичен сектор тук в България, SelectUSA Tech създава възможности на инвестиционната среща за свързване на технологични компании на ранен етап и стартиращи компании с перспективи за напредък на пазара в САЩ и включва сесии за представяне на нови продукти. Офисът на Министерството на търговията към Посолството на САЩ в София всяка година организира участие в SelectUSA Investment Summit и прави контакти в цяла България с компании, които имат интерес да инвестират в Съединените щати и да присъстват на Investment Summit. Следващата инвестиционна среща на високо равнище SelectUSA ще отбележи своето 10-о издание и ще се проведе на 23-26 юни 2024 г. Повече информация можете да намерите на https://www.selectusasummit.us/.
САЩ са в Топ 6 на инвеститорите в България, според данните на AmCham България, а според последните статистики американски компании осигуряват десетки хиляди работни места у нас. Кои са най-атрактивните области за американския бизнес у нас?
Американските компании виждат възможности в много сектори на икономиката на България поради стратегическото географско местоположение и високообразованата работна сила. Някои ключови области, представляващи интерес за американските компании, са енергетиката (включително газ, ядрена енергия и възобновяеми енергийни източници), информационните комуникационни технологии (включително цифровизацията и киберсигурността) и здравеопазването (включително електронното здравеопазване).
Енергетиката несъмнено е една от областите на интерес. По данни на AmCham за 2022 г. износът на американски енергийни продукти е нараснал над 30 пъти спрямо 2000 г. - поради вноса на втечнен природен газ. Очаква се и доставката на ядрено гориво за АЕЦ "Козлодуй" и евентуалното изграждане на нов енергоблок. Какви са реалистичните варианти на този етап?
България свърши впечатляваща работа, като се адаптира към големите сътресения на международните енергийни пазари, предизвикани от инвазията на Русия в Украйна и проблемите с газовите доставки. Фокусът на правителството върху диверсификацията на енергийните източници, включително отклоняването от руския газ, не само укрепи енергийната сигурност на България и допринесе за енергийната независимост на региона, но отвори нови възможности за увеличени чуждестранни инвестиции, включително от американски компании.
Американските компании виждат значителен потенциал в енергийния сектор на България, особено в ядрения сектор, както за конвенционални ядрени реактори, така и за малки модулни реактори. Westinghouse подписа споразумение за доставка на ядрено гориво за блок 5 на АЕЦ „Козлодуй“ и обяви подписването на първоначално инженерно проучване за изграждане на реактор AP1000 в АЕЦ „Козлодуй“, след реализираната от Министерството на търговията на САЩ мисия за АЕЦ Вогъл в Джорджия. Много американски компании проучват партньорства с България за използване на технология за малки модулни реактори - по-евтина, гъвкава опция за повишаване на енергийната сигурност и независимост на България.
Освен в ядрената енергия, американските компании инвестират и в преноса. Например, три американски компании са избрани за доставчици на оборудване в разширяването на подземното газово хранилище в Чирен – Solar Turbines, Honeywell и Emerson Electric.
Има ли нови американски инвестиции в България и ако да, можете ли да разкриете подробности за някоя от тях?
Видяхме вълнуващи съобщения на американски фирми, които планират значителни нови инвестиции в България, включително в секторите на здравеопазването и автомобилостроенето. Тези инвестиции имат потенциала да създадат стотици работни места, да разширят внедряването на авангардни технологии в България и да увеличат износа на страната.
Макар и малко, има примери за успешни инвестиции на български компании и в САЩ. Кои от тях можете да откроите като най-значими?
Разговарял съм с български компании в широк спектър от индустрии, вариращи от стоки за бита до преработка на храни, спортно облекло и оборудване до високи технологии, за техния интерес към нови или разширени инвестиции в Съединените щати. Българските компании, които имат интерес да инвестират в САЩ, могат да се свържат с Търговския отдел на Посолството на САЩ или да посетят уебсайта SelectUSA, който предлага обширни ресурси и информация за потенциални инвеститори.
Има ли пречки, които възпрепятстват по-голямото развитие на двустранните икономически и търговски отношения и какво може да се направи за тяхното преодоляване?
Търговията процъфтява на отворени пазари без търговски бариери и със силно върховенство на закона, справедлива съдебна система и публични търгове, които са открити и прозрачни. Инвеститорите търсят последователност, предсказуемост и стабилност, за да могат да се чувстват уверени, че разполагат с необходимата информация за оценка на рисковете и стимули за нови инвестиции. Събитията от последните няколко години създадоха значителни предизвикателства за компаниите по целия свят - от COVID-19 пандемията и последвалите прекъсвания на веригата за доставки до руската инвазия в Украйна, която засегна пазарите на петрол и зърно. Но търговията е устойчива и вече виждаме доказателства за възстановяване на веригите за доставки и растеж на работните места. САЩ и България имат силни икономически и търговски връзки, които несъмнено ще продължат да растат, тъй като и двете страни инвестират в образование, иновации и развитие във всички икономически сектори.