Американските фабрики са в беда, а търговската война е само част от проблема
Анализаторите се тревожат от поредно свиване на производствения сектор в САЩ

Снимка: Pixabay
5096
~ 2 мин. четене
Търговската война вреди на американските фабрики, но тя не е единственият виновник за техните беди. Кризите около General Motors и тази с Boeing 737 Max също казват своето. Всичко това дава повод на анализаторите и икономистите да се тревожат, че производственият сектор може да се свие за трети пореден месец през октомври, пише CNN, добавяйки, че по-ниската им продукция може да намали тъста на БВП на САЩ през третото и четвъртото тримесечие.
Американското производство вече е ранено. Търговското напрежение между САЩ и Китай оказа натиск върху глобалното търсене и входните разходи. Търговска сделка помежду им може да помогне, но няма да намали въздействието от продължаващата стачка в GM или седеммесечното заземяване на модела самолети на Boeing 737 Max.
GM и Boeing са две от най-големите индустриални компании в Съединените щати и техните сътресения ще направят пробойна във фабричната дейност на страната през октомври. „Пълният ефект от стачката в GM ще се усети в данните през октомври“, смята Том Дери, изпълнителен директор на Института по управление на доставките. Според него ситуацията около гиганта ще направи числата малко по-лоши.
В стачните действия в GM до средата на септември са се включили около 50 000 служители на компанията. Все още не е ясно кога тя ще бъде решена. Финансовите щети за компанията от тях досега се равняват на около 90 млн. долара на ден. Прекъсването на работния процес се отразява и върху веригата на доставки на производителя на автомобили. Американските компании, които доставят продукти и услуги на GM, са около 10 000 на брой. Сред тях са включително играчи, предлагащи седалки и компютърни чипове. Мнозина бях принудени да намалят производството си поради поради спрялата работа.
Стачката в GM може да рефлектира и върху докладите за работните места. Тъй като близо 50 000 служители не получават редовните си заплати, това дори може да окаже влияние върху разходите на потребителите през празничния сезон.
Междувременно проблемите с реконструкцията на Boeing 737 Max може да натежат върху приноса на компанията върху износа, тъй като много от самолетите бяха предназначени за външни пазари.
Заземяването на машините вече е коствало четвърт процент от БВП за второто тримесечие, изчислява Майкъл Пиърс, американски икономист от Capital Economics. Спадът, според него, може да продължи до края на годината. През юли компанията заяви, че може да се наложи временно да спре производството на самолета, заземен по-рано през март след два фатални инцидента.
Търговската война също започва да си казва своето – въпреки че досега американските потребители като цяло оставаха встрани от турбуленциите на глобалната сцена, доверието им като че ли започва да се пропуква. Проучванията на общественото мнение показват, че хората имат такива тревоги.
За разлика от търговската война обаче, стачката в GM може да бъде решена сравнително скоро, което ще доведе до възстановяване на дейността на фабриката. Така че отрицателното въздействие върху производствения сектор или данните за БВП може да се окажат краткотрайни.