Археологията може да забави строителството на \"Струма\" с 3-4 години

Над 600 души в структурите на АПИ ще се занимават с ТОЛ-системата

Дончо Атанасов, председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“:

Археологията може да забави строителството на \

Снимка: Economic.bg

Автор: Вероника Тонева
Инж. Дончо Атанасов е председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Той влиза в ръководството на агенцията през ноември 2013 г. по време на управлението на кабинета на Пламен Орешарски. Разговаряме с инж. Атанасов за така чаканото въвеждане на тол-системата, електронните стикери и ремонтите по пътищата.

- Г-н Атанасов, на какъв етап е ремонтът на 22-километровата отсечка по магистрала „Тракия“ до Пловдив?

- Ремонтът на отсечката върви много бързо. Фирмите се справят добре с работата. Започнахме асфалтовите работи и има да се фрезоват още 7-8 километра. Успоредно работим и се надявам до края на юни, около 25-26, и двете платна от отсечката да бъдат готови. Разбира се, приоритет ни е дясното платно в посока Истанбул заради това, че оттам ще дойде чуждестранния и туристическия трафик. Поставяме нови мантинели, нова маркировка и нови знаци.

- Какво се случва с изграждането на магистрала „Струма“ след откритите находки?

- Относно магистрала „Струма“ очаквам комисията, която министърът на културата ще назначи, да се произнесе. По темата трябва да говорят специалистите и археолозите. Надявам се те да вземат най-разумното решение, което ние ще изпълним. В момента е спряно строителството около археологическия обект. За мен има възможно решение, за да не се оскъпява строежът на магистралата. Едно евентуално преместване на трасето  ще струва между 30-40 млн. лв., а във времето – може да се проточи с поне още 3-4 години и това не е разумно решение. 

Истинската историческа част и ценности са над магистралата. По-разумно е да се преместят тези артефакти, които в момента са на трасето. Ние работим добре с археолозите и мисля, че така ще продължим и занапред.  Това, което казват всички големи специалисти, е, че не е проблем да се преместят ценните артефакти, за да можем и ние да продължим нашата работа. Договорите, които сме подписали, са доста строги и аз не мога ей така да спирам строителството, защото държавата ще плаща големи неустойки.

- Тол-системата трябва да заработи през следващата година. На какъв етап е подготовката ѝ?

- Напредваме с подготовката на тол-системата. Работим доста добре с фирмата изпълнител (австрийското дружество „Капш“ б.р.). Имаме много проблеми, но успяваме да се справим и вървим по график.  До края на годината трябва да влезе в експлоатация и електронна винетка за леките автомобили, а през 2018 г. (юли или август), ще пуснем електронни стикери за МПС над 3.5 т.

Поетапно работим, като трябва да променим над 100 нормативни документа. Освен това увеличаваме капацитета, като близо 600 души ще бъдат назначени в структурите на АПИ, които ще се занимават с поддръжката и тарифирането на системата. България няма специалисти по тол-система и в момента обучаваме служителите на агенцията.

Работим със Световната банка, която е консултант по проекта и разполага с перфектни специалисти. Те са правили подобни системи по цял свят. Задали сме параметри на система от най-високо технологично ниво, по пример на Германия. Другите държави са правили тол-системи много години, някои все още не са успели да ги завършат. Нашата цел е за малко повече от година да направим система с общите усилия на АПИ и правителството.

- Получихте близо 3.3 млн. лв. по ОП „Околна среда“ за укрепване на свлачища. Как вървят проектите?

- Проектите по оперативната програма вървят добре. Завършват проектиранията и стартираме процедурите за избор на изпълнител. Укрепихме аварийно свлачището до Смолян, което е и най-голямото. Там много бързо направихме обходен път и напрежението намаля значително. За 20 дни успяхме да изградим 3 км нов път и то по време на снеговалежите. Сега започва и истинската работа по укрепване на свлачището тъй като трябва да осигурим безопасността на работещите на пътя под самото свлачище. Никой не знае кога нещо може да се стовари върху главите на работниците.  

- Получихме сигнали от читатели относно състоянието на виадукта „Коренишки дол“. Започнахте ли ремонти на стълбовете на моста?

- По темата с виадукт „Коренишки дол“, в момента работим само под моста, за да укрепим и санираме стълбовете. Укрепваме 10 стълбове и довършваме огледите на останалите. Надявам се да успеем да завършим ремонта до края на годината, но това зависи в какво състояние е виадуктът. По пътя е абсолютно забравено да се работи докато санираме долу, тъй като има работещи служители под самия мост. Хората не виждат, че се работи, защото реалните дейности се извършват долу.
Коментари: 0