Аутсорсинг или не
Време е да постелем червения килим за българските инвестиции във високотехнологични продукти, създавани в България

Аутсорсингът е индустрия, при която някой добре си прави сметката къде по света да развива определена дейност. Сега в България, а след няколко години някъде другаде може да се появи дестинация, където дадена услуга да се предлага с достатъчно високо качество на достатъчно по-добра цена. Тази индустрия на споделените услуги е толкова динамична, колкото динамичен е и светът – тя работи в глобален мащаб, с глобални клиенти, за глобални компании.
Територия
В България има фирми,
които са на световно ниво и движат голям обем от работа, постигат високи
обороти, тъй като притежават нау-хау, но и гъвкавост да предлагат услуги по
начин, по който някой друг бизнес се нуждае. Аутсорсингът всъщност е сфера на най-динамична
технологична трансформация. Въвежда се роботизация, автоматизация, изкуствен
интелект и чат ботове - все новости, които започват да се появяват първо тук.
Малко от класическите индустрии може да си позволят да правят такъв род
инвестиции. Това е секторът, в който се наблюдава постоянно добавяне на
стойност. В ранната си фаза този бизнес започна с телефонни и трансакционни услуги,
свързани само с обем на работната ръка, докато сега фокусът е върху
технологичната промяна, която предлага и по-предизвикателни възможности за
кариерно развитие на хората, ангажирани с тази дейност.
Растеж
В последните
години има две основни тенденции. Едната е свързана с предприемаческия бизнес -
след като навлязоха мултинационални маркетсетъри, които създават пазара, дойде
ред на появата на успешни български компании с модерен дух. Другата е, че
определени фирми, сами по себе си твърде далеч от даден бизнес, започнаха да откриват
центрове за споделени услуги. Те се развиват бързо и постигат високо качество. Но
точно в тази сфера промяната е най-постоянното нещо. Ето защо ако тук се
създават условия за развитието на този бизнес, тогава въпреки увеличението на
разходите за труд, щом този труд генерира достатъчно висока добавена стойност,
секторът ще продължава да расте.
Накъде
Бизнесът е
основан на динамика и евентуалната миграция на аустосорсинг компании към други
дестинации не бива да ни притеснява, казва Стефан Бумов, главен оперативен директор на HeleCloud и съосновател на Българската
аутсорсинг асоциация (БАА). Той обяснява: „Нека сме с ясното съзнание
как със специализация в определени аспекти да минимизираме риска. Не е проблем
част от традиционно ориентираните аутсорсинг бизнеси да напуснат страната в
търсене на по-евтини възможности. Основният риск ще е загубата на
конкурентоспособност, свързана с новите високотехнологични тенденции в развитието
- автоматизацията на процесите и използване на изкуствен интелект. Въпросът е
доколко бизнесът в България ще може да доразвие в тази насока своите кадри. Но
хората тук са качествени и учат бързо”.
Собствени
продукти
Стигаме и до
въпроса защо аутсорсинг, а не собствени продукти. „Продуктовото ноу-хау в
България все още не е добре развито и това е следствие от прехода. Аутсорсингът
беше първото стъпало, което трябваше да задвижи икономиката на знанието, тъй
като при него рисковете са значително по-малки. Собствените продукти ще са
следващо стъпало в развитието. Но има проблем: България, въпреки ниските си
данъци, не е най-доброто място за създаване на високотехнологични продукти.
Продуктовите компании предпочитат да са позиционирани в САЩ, Великобритания и
Израел, където законодателството е много по-добре настроено за защита на
интелектуалната собственост. Там има много подпомагащи ги R&D дейности,
докато у нас дори не е на фокус натрупването на интелектуална собственост. Липсват
ключови моменти, които с по-голяма лекота биха могли да превърнат продукта в
глобален”, казва Пламен Цеков, съосновател и
главен изпълнителен директор на ScaleFocus и член на борда на БАА. Пропуск
е, че технологичното ноу-хау не се цени и държавата не подкрепя фирмите, които
го създават. Когато има птички, трябва да им се направят къщички, добавя Пламен
Цеков.
Защита
Аутсорсингът ще продължи
да процъфтява за сметка на разработването на собствени продукти, докато не се
създадат подходящи условия и за това. В момента в голямата надпревара между
високотехнологичните R&D компании България не е ниго фактор, нито има
притегателната сила. Страната ни има голям потенциал за иновативни разработки,
но тук не е най-добрата почва за тяхното отглеждане. Сега, който има добра
технологична идея, я патентова в САЩ, тъй като там ще намери най-добра защита,
а и може да получи подкрепа от инвестиционни фондове. България би се превърнала
в притегателно място за продуктови компании, ако те имат сигурност, че тук
тяхното ноу-хау ще бъде защитено и подкрепено.
Дали пък не дойде
време да постелем червения килим и за българските инвестиции във
високотехнологични продукти, създавани в България…
Пазарно
присъствие
- Аутсорсинг секторът в България формира 2,4%
от работния пазар и в него към края на 2017 г. са заети над 67 300 души, като
към 2021 г. броят им се очаква да превиши 79 хиляди.
- Приходите са над 2,1 млрд. евро за 2017 г., формирайки 4,8% от БВП в сравнение с 4,2% през 2016 г. Очаква се до 2021 г. приходите на сектора да се удвоят до 4 млрд. евро, а относителният му дял от БВП да достигне 7,9%.
- Над 480 компании се занимават с аутсорсинг на бизнес процеси (BPO) и ИТ аутсорсинг (ITO), като съотношението между тях е почти изравнено, с лек превес на BPO от 51%.