Австрия иска гръцките железници без пари
Компанията е в лошо състояние, а правителството иска твърде висока цена за нея

Австрийските федерални железници (ÖBB) имат интерес към придобиване на гръцката държавна железница TrainOSE. Австрийският концерн обаче не желае да плати пари за сделката, пояснява директорът на ÖBB Кристиян Керн в интервю за местното списание списание Trend.
„Ние ще прегледаме компанията. Но, познавайки добре гръцката железница, с почуда гледам на стойността, която искат (властите в Гърция, б. р.) да получат", казва Керн. „Ако погледнем сериозно към гръцката железница, бих изключил напълно да платим положителна покупна цена“, казва мениджърът.
Гърция трябва да набере 50 млрд. евро през следващите години чрез приватизация на активи държавна собственост. Това е един от ангажиментите, който силно задлъжнялата страна обеща на партньорите си от еврозоната като предпоставка за мостовия кредит, с чиято помощ тя трябва да се разплаща, докато се сключи споразумение за новата помощна програма. Експерти обаче смятат, че сумата е напълно илюзорна.
Гръцката държавна железница е един от централните обекти за приватизация, с който правителството на Алексис Ципрас възнамерява да генерира приходи. В списъка за т. нар. предварителни действия TrainOSE е изрично спомената.
И предишното правителство се опитваше да осъществи продажбата на жп компанията. По онова време за възможна цена се спрягаше сумата от 200 млн. евро. Въпреки това обаче при идването си на власт през януари правителството на СИРИЗА замрази проекта за приватизацията на TrainOSE.
Все още не е ясна дори приблизителната действителна стойност на концерна. От една страна, след една оздравителна програма през 2013 г. TrainOSE отново отчете печалба, но от друга страна евентуалният нов собственик трябва да инвестира значителни суми, защото жп мрежата на страната е много стара.
Според изследване на Европейската комисия само 17% от жп линиите в Гърция са електрифицирани, докато средностатистическото равнище в ЕС възлиза на 54%. В България например нивото на електрификация към 2009 г. възлиза на около 60% от общата дължина на мрежата.