Автомобилните компании в България ще се удвоят до 5 години

Наша делегация ще търси световен автомобилен производител, който да изнесе цялостното си производство тук

Автомобилните компании в България ще се удвоят до 5 години
Автор: Александра Сотирова

Над 140 компании от автомобилната индустрия произвеждат частите си в България, а продажбите им през 2017 г. са за над 3.5 млрд. лв. Те произвеждат около 4% от БВП на страната, а за сравнение преди 5 години е бил 1%. В отрасъла заети повече от 40 хил. души като тенденцията е, че всяко дружество ще наема още нови работници. Това са само част от данните за бурното развитие на автомобилния сектор у нас, което продължава с голям оптимизъм и през 2018 г. Днес от Аутомотив клъстер България представиха на форум тенденциите и развитието на бранша в страната ни.

Индустриалната BG карта

Поглеждайки картата по-долу виждаме ситуацията с развитието на индустриалните зони в различните райони. Разпределението на индустриите погледнато географски е равномерно, изключвайки няколко района. Отличава се Пловдив, заради неговата Тракия икономическа зона, която привлича огромни инвестиции през последните години. Нова локация, която компаниите избират е регионът между Хасково и Стара Загора, който също е много активен напоследък. Ясно изразено е развитието на зоната около София, като фокусът тук е Ботевград. Нови инвестиции се появяват и около Русе и Шумен. В лилавите кръгове е показано, къде би могла да се развие допълнително автомобилната индустрия и да има нови доставчици. Според арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив клъстър България бурното развитие на бранша у нас тепърва започва. Според прогнозите на клъстера в следващите 4-5 години броят на компаниите ще се удвои, достигайки около 300 производителя.


АвтоТренд

Електрификация, електромобили, автономни автомобили, споделени автомобили, свързани автомобил и update (обновяващи се) автомобили. По всяка една от тези тенденции има представителни компании, които работят в България и имат революционни открития, обясни Станиславов. Консервативната прогноза за след 10 години е, че 40% от колите по пътищата ще са автономни и около 55% ще бъдат електрически.

От клъстера дадоха пример къде се намираме в производството на тези технологии с няколко високотехнологични компании, които работят тук. Добрата новина е, че следващите месеци делегация ще търси световен автомобилен производител, който да изнесе цялостното си производство в България. Тя ще бъде водена от президента Росен Плевнелиев (2012-2017) и икономическия министър Караниколов, които ще направят обиколка в различни европейски и извъневропейски пазари.

BG предимства и предизвикателства

Географската ни локация и добрата свързаност с региона помагат на България с годините да се превърне в магнит за привличането на фирми от автомобилната индустрия. Предимство в тук са и ниските данъчни ставки и валутният борд, нещо, което помага на бизнеса във всички сегменти. Конкурентни сме и по отношение на цените на електричеството като по-ниски от тук са само в Румъния и Чехия. За преимущество компаниите отчитат и фокуса, който държавата поставя върху подобряването на образователната система. Днес стана ясно още, че Европейската банка за възстановяване и развитие ще насърчава български компании да навлязат в сектора като доставчици, нещо което съседни държави отдавна са въвели. Друга мярка, която ще даде предимство на страната ни ще са стимули и подкрепа от страна на Министерство на икономиката за компании, които планират да създадат развоен център тук. Според доклад на Colliers International за миналата година около 40% от фирмите тук имат такъв център.

Бюрокрацията, подобряването на инфраструктурата, особено в Северозападна България, задълбочена реформа на правната система и подготовката на кадри, върху които държавата трябва да се съсредоточи, за да подобри средата за правене на бизнес, става ясно още от данните в анализа.

Най-голям проблем не само за автомобилната индустрия, а и за всички отрасли у нас е намирането на квалифицирана работна ръка, а съвсем скоро и въобще на работна ръка, обясни директорът на клъстера. 70% от участвалите в проучването смятат да инвестират във вътрешнофирмени обучения на служителите си, което се явява основен източник в повишаването на квалификацията им. Най-голям брой подготвен персонал идва в компаниите от университетите като 19% от фирмите виждат директна възможност да захранят предприятията си с квалифицирани кадри благодарение на дуалното обучение. Много малко са решили да внасят служители от ЕС или извън ЕС. Съветът тук е, че държавата трябва да помогне на бизнеса все по-значително да навлиза във висшето образование.

Послания на бизнеса

Всички в автомобилния бранш работят с голям оптимизъм и желание за растеж, очакват ръст на приходите, на инвестициите и на работната ръка. Според компаниите, най-необходимото за индустрията е държавата да промотира България като дестинация за автомобилно производство. Затова те очакват насърчителни мерки за развитие на развойна дейност, тъй като смятат, че бъдещето на това производство е продуктът с висока добавена стойност. Те са категорични, че са нужни стимули за тези, които инвестират във високи технологии. Друго послание, което бизнесът иска да отправи към държавата е намаляването на административната тежест, което той отчита като голяма пречка в страната ни. Оптимизацията на нормативната рамка и подобряването на условията на труд са други спънки за индустрията, които от бранша силно се надяват, че ще бъдат преодолени. 

Коментари: 0