Байдън вкарва електромобилите дълбоко в сърцето на Тексас
Администрацията на американския президент се стреми да прокара по-строги стандарти за емисии от превозни средства
В огромната фабрика на Toyota Motor Corp, само на 26 км от Аламо, Тексас, на всеки 60 секунди от поточната линия слиза един нов бензинов пикап Tundra или хибриден SUV Sequoia.
Днес не можем да произвеждаме достатъчно от секвоите и тундрите“, каза управителят на завода Кевин Воелкел. „Има списък с чакащи.“
На по-малко от два часа на север, в Остин, гигафабриката на Tesla Inc също се опитва да отговори на търсенето. Този завод увеличава производството на електрическия SUV Model Y и бърза да стартира производството на дълго отлагания Cybertruck, който ще се конкурира с Tundra на Toyota.
Двете фабрики в Тексас са ключови за компаниите, тъй като администрацията на президента на САЩ Джо Байдън се стреми да прокара по-строги стандарти за емисии от превозни средства, предназначени да увеличат електрическите превозни средства до 67% от пазара на нови автомобили и камиони в САЩ до 2032 г., от около 7% в момента.
Предложенията на администрацията на Байдън за емисиите ще дадат мощен тласък на Tesla, General Motors Co, Ford Motor Co и други автомобилни производители, които са заложили на бъдеще, доминирано от електрическите автомобили.
Намаляването на емисиите от превозните средства с вътрешно горене ще повиши цената на пикапите като Tundra. Милиардите субсидии за производство и инфраструктура за зареждане трябва да помогнат за по-евтини и по-желани от потребителите електромобили.
Toyota, производител номер 2 на американския пазар по обем на продажбите, беше откровен в скептицизма си към целите на администрацията – въпреки критиките от екологични групи.
Предложението на EPA на практика би изисквало две от всеки три превозни средства, продадени през 2032 г., да бъдат електрически с батерии. Тази цел е амбициозна и силно зависима от фактори извън контрола на автомобилната индустрия“, каза Toyota в изявление, позовавайки се на Американската служба за опазване на околната среда.
„Стандартите за превозни средства трябва да помогнат за постигането на равни условия, които позволяват на потребителите достъп до разнообразие от чисти превозни средства и опции за гориво.“
Минали успехи на Toyota
Стремежът на Вашингтон да ускори преминаването към електрически превозни средства с батерии засилва заплахата, представлявана от Tesla, за позицията на Toyota като най-големия производител на автомобили в света.
Японската компания измести GM като най-големия автомобилен производител в света отчасти защото въведе евтина, по-висококачествена производствена система, която ѝ позволи да произвежда превозни средства с по-малко часове труд и по-малко капиталови инвестиции. Производствената система на Toyota – базирана на непрекъснати, често постепенни подобрения – е централна за работата на 3800 директно заети служители на завода в Сан Антонио, както и други 5600 с доставчици в същия кампус.
Фабриката преодоля редица предизвикателства, откакто построи първия си пикап през 2006 г. Но през последното десетилетие тя процъфтява, тъй като потребителските предпочитания в САЩ започнаха да се променят решително в полза на пикапите и SUV.
Работниците трупаха извънредни часове труд всеки ден и един ден от всеки уикенд, за да бъдат в крак с търсенето. От 2016 до 2018 г. заводът произвежда 208 000 автомобила годишно, което е над капацитета му.
Toyota инвестира почти 400 милиона долара за надграждане на поточната линия за производство на освежени модели Tundras и Sequoia.
Стандартите за емисии на администрацията на Байдън сега заплашват да изкарат извън пътя големите превозни средства с вътрешно горене и хибридните превозни средства като Tundra и Sequoia.
Заплахата Tesla
Фабриката на Tesla в Остин представлява друга заплаха. Главният изпълнителен директор на Илон Мъск заплашва всичко, което Toyota е постигнала, откакто за първи път навлезе на пазара в САЩ през 1958 г.
Електрическите автомобили на Tesla не работят с изкопаеми горива или хибридна газово-електрическа технология, която е запазена марка за Toyota Prius.
Tesla оспорва преднината на Toyota в икономичното производство. Компанията на Илон Мъск изгражда Model Ys, използвайки големи „мегаотливки“ от една част, за да създаде големи парчета от структурата на каросерията на автомобила. Мегаотливките заменят десетки метални части, които Toyota и други производители използват за създаване на каросерии на превозни средства – заедно със скъпите машини, които ги заваряват заедно.
Подът на Tesla Model Y реално е горната част на батериите на SUV – дизайн, който дава 14% увеличение на ефективността, каза Тери Войховски, президент на Caresoft Global Technologies. Caresoft прави дисекция и анализира превозни средства до гайките и болтовете в сервиз в предградие на Детройт.
Подходът на Tesla е много, много разрушителен“, каза Войховски, застанал до Model Y, който беше разглобен от персонала на Caresoft.
Ръководителите на Tesla казаха на инвеститорите през март, че работят върху нов подход за сглобяване на превозни средства, който може да намали производствените разходи наполовина.
Бъдещето на фабрики като тази на Toyota в Сан Антонио ще се разиграе през следващите няколко години.
Целите за емисиите, предложени от администрацията на Байдън миналата седмица, поставиха началото на продължил месеци процес на преговори между регулаторите, служители на автомобилната индустрия и защитници на действията в областта на климата.
Договарянето на подробностите около правилата ще се проведе на фона на президентската кампания в САЩ през 2024 г. Републиканците вече атакуват предложените правила.
Електрификацията на всичко не е решение“, каза американският сенатор Джон Барасо, старшият републиканец в Комисията по енергетика и природни ресурси. „Това е път към по-високи цени и по-малко възможности за избор.“
Бъдещето на работниците в Сан Антонио също може да зависи от това колко бързо и успешно Toyota ще разработи електромобили, които заводът може да произвежда.
Ще намерим начин“, каза Фьолкел, управител на завода. „Винаги сме на висота.“