България трябва да промотира своята ракия

Потребителите пият по-малко, но по-качествен алкохол

Тиери Хайнс:

България трябва да промотира своята ракия
3986 ~ 6 мин. четене
Автор: Божидара Иванова

Spirits Selection се организира за първи път през 1999 г., като част от най-престижния независим винен конкурс в света - Concours Mondial de Bruxelles. Тази година се проведе 17-то издание на конкурса, а България спечели 7 медала (4 златни и 3 сребърни). Economic.bg разговаря с Тиери Хайнс, директор на Spirit Selection by Concours Mondial de Bruxelles, който пристигна в България специално за събитието. 


Г-н Хайнс, разкажете ни накратко за Вас и вашата професия?

Аз съм агроинженер от Университета в Льовен, Белгия. Завършил съм също бизнес мениджмънт и администрация. Започнах кариерата си в Африка и през ранните 90-те станах част от индустрията, където преминах през различни позиции - производство, контрол на качеството, маркетинг. Но винаги съм имал истинска страст към света на виното и спиртните напитки, която   нарастваше все повече с времето. Така, един ден взех решение, че е време да направя промяна в професионалния си път. 

Присъединих се към екипа на една изба като директор продажби, а след това започнах да работя за себе си и да развивам бизнес с Vinopres, организаторите на Concours Mondial de Bruxelles. Във Vinopres отговарям за високоалкохолните напитки – ръководя Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles и организирам редица медийни събития, свързани със света на алкохола. Също така съм директор на Азиатския форум за дегустация на винени и спиртни напитки – „Пътят на коприната“ (Asian Wine and Spirits Forum and Tasting – The Silk Route.)

 Как се появи страстта ви към вината и спиртните напитки?

Имам много ясен спомен за първата бутилка, която ме накара да заобичам виното – беше Château du Tertre, Margaux, през 1984 г. и тогава бях със семейството си. Баща ми имаше добър продавач на вино и понякога взимаше превъзходни вина. Страстта ми към виното се зароди и от срещата ми с Бодуен Аво, сега изпълнителен директор на Vinopres, в университета през  1979 г. Тогава за лабораторните занятия, местата бяха подредени по азбучен ред и така се запознахме. След това професионалните ни пътища  тръгнаха в различни посоки, но останахме приятели. Той ми даде много широк  поглед към света на виното, като ме запозна с вина от цял свят. Всъщност, спомням си, че заедно с него дегустирах първото българско вино, което се продаваше в Белгия тогава, през 90-те години – беше доста необичайно за тогавашното време.

По какво се познава хубавият алкохол?

Да оценяваш спиртни напитки не е лесна задача. Има различни видове алкохол и по време на конкурса Spirits Selection, мострите са разделени по категории и се представят на групите дегустатори  последователно от по-новите към по-старите реколти и от по-малко съдържание на алкохол и захар към по-високо. По-високото съдържание на алкохол прави мострите по-трудни за оценяване и затова се дегустират и оценяват не повече от 35 мостри на ден. На дегустаторите се дава списък с точки и те оценяват характеристики като интензитет, качество, елегантност, както и цялостна оценка за качество, която включва баланс, комплексност, стил и характер. 

Освен това съдиите се опитват да разберат дали има грешки, например усещане за прегоряло, прекалена острота или твърде много аромати. Не трябва да има нищо такова, освен при някои изключения, каквото е китайското байжиу. Разбира се, дегустацията е на сляпо, журито никога не вижда бутилките. Не им е позволено да знаят какъв алкохол дегустират, от какъв произход е, цена, точки или награди, като по този начин се запазва пълна анонимност. Познаваемостта на бранда и влиянието на опаковката нямат влияние тук.

Отличиелна черта на Concours Mondial de Bruxelles е че съдиите са от цял свят. Това прави резултатите по-обективни. Групите съдии не винаги са запознати с всички категории, които дегустират, което е напълно разбираемо и приемливо. Дискусии в панела могат да възникнат, ако има големи различия в точките, които се дават за определена мостра.

В момента работим върху сетивен наръчник, който не е правен досега.  Това е едно много голямо начинание, но смятаме, че това ще ни помогне да придадем стойност и да увеличим ползата от сетивното описание, което експертите, участници в групите за оценка, споделят. Много експерти работят по подобни проекти за една или повече категории. Все още търсим един или двама български специалисти, които да имат желание да работят за ракията и плодовите брендита.

 Какво е мнението ви за българските вина? Имате ли любимо?

Има дълга традиция в производството на вино и спиртни напитки в България. В сравнение с преди 20 години, бих казал, че тенденцията е да се произвежда по-свежо вино и това е позитивна тенденция. Бях в Пловдив по време на Concours Mondial de Bruxelles,  не като съдя, но имах шанса да опитам много различни вина. Дегустирах отлично мерло и каберне. Но местните сортове също са много интересни като червения мискет, мавруд , мелник, и ркацители. Те носят идентичността на българската винена индустрия. За българските спиртни напитки ми е трудно да говоря, те все още са нови за мен и имам нужда от повече време, за да придобия по-добра представа.

Къде според вас се намира България на световната карта по спиртни напитки?

Страните, които имат традиции в производството на вино, винаги правят спиртни напитки от вино или от кюспе: Франция е известна с коняк и арманяк, Испания с бренди, Италия с грапа, Чили с писко... Но не се познават достатъчно българските спиртни напитки. България трябва да промотира своята ракия и участието в Spirits Selection е отлична възможност за осигуряване на международна известност. През 2015 г. България спечели 4 медала за 18 мостри и 7 медала за същия брой мостри през 2016 г. Това са отлични резултати, като имате предвид, че не повече от 30% от всички мостри, които участват в Spirits Selection, печелят медали. Надявам се, че България ще участва с повече мостри в следващото издание и съм сигурен, че ще открием нови съкровища.

Вие организирате редица събития из цял свят. Какви високоалкохолни напитки предпочитат хората в различните държави?

Това зависи от пазара. Бих казал, че водка, уиски, ром и джин са популярни сред много потребители в Европа в момента. В Индия уискито е най-популярно, в Китай конякът е модерен, въпреки че все още най-много се пие байжиу в страната и заема 30% от глобалното производство на спиртни напитки. В Северна Америка и Австралия, ром и джин стават все по-популярни. Политиката и войната се отразиха негативно на водката и продажбите й спадат. Но с глобализацията, развиващите се страни търсят продукти, които са популярни в западните страни. Много нови възможности се появяват в развиващите се страни.

Как се развива бизнесът със спиртни напитки в Европа? Какви се купуват най-много и в какъв ценови клас?

Всеки ден излизат нови продукти. Потребителите пият по-малко, но по-качествен алкохол и интересът към луксозните напитки е световна тенденция. Освен големите играчи в индустрията като Diageo, Pernod Ricard, Suntory и Distell, възходящ тренд бележат производителите на „занаятчийските“ (craft) спиртни напитки и такива, които предлагат по-разнообразни продукти. Коктейлите увеличават продажбите си, миксирането на напитки става арт форма и има множество модерни барове във всеки голям град по света.

Ако погледнете опаковките на милиони брандове ще бъдете изненадани. 7 от 10 от най-известните марки уиски по света са в Индия, като например Officer’s Choice, McDowells. Най-известният джин (Ginebra San Miguel) и бренди (Emperador)  идват от Филипините, водещата марка сожу идва от Южна Корея (Hite Jinro, световна марка 1 с обем от 700 милиона бутилки на година). Китай заема поне 30% от световното производство на алкохолни напитки със своето традиционно байжиу. 

Повечето от тези брандове не са включени в портфолиото на традиционните играчи на пазара на спиртни напитки. Например водка Smirnoff (производител Diageo) е N°5 в класацията, ром Bacardi е N°10, а Johnny Walker N°11. Повечето от тези продукти се продават в нисък или среден ценови клас. По отношение на това до колко са известни марките, е по-лесно да се отговори. Тогава трябва да започна със Smirnoff, Johnny Walker, Captain Morgan (Diageo), Bacardi, Absolut Vodka, Chivas (Pernod Ricard), Jack Daniel’s (Brown-Forman), Cachaça 51 (Müller) и Hennessy (LVMH).

 Кое е най-голямото предизвикателство във Вашата професия?

Целта на Spirits Selection е да промотира напитките с добро качество и да показва последните тенденции в индустрията на високоалкохолните напитки. Има огромен брой отлични спиртни напитки по целия свят. Някой са по-известни от други. Искаме да създадем публична известност на нови спиртни напитки и на такива, които са по-малко познати. Вината и спиртните напитки са продукти, свързани с културата, и искаме да помогнем да се развие култура на консумиране на алкохол. Ако един човек не е експерт по алкохола, как да избере от толкова много възможности, които се предлагат на пазара? Опитваме се да помогнем на потребителите да изберат най-добрите спиртни напитки от производители по целия свят, като използват стикерите с медали от Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles като знак и гаранция за качество. 

Подкрепи Economic.bg