Безос ще помогне на НАСА да се върне отново на Луната
Компанията на милиардера Blue Origin си подсигури договор с космическата агенция за 3.4 млрд. долара

Снимка: Blue origin
Американската космическа агенция привлече втори милиардер, който да ѝ помогне да върне астронавти обратно на Луната, предава BBC. НАСА възложи на основателя на Amazon Джеф Безос договор за изграждане на космически кораб, който да отведе екипаж до лунната повърхност по-късно това десетилетие.
НАСА вече работи с фирмата SpaceX на Илон Мъск върху система, базирана на новата й ракета Starship, която ще кацне на лунната повърхност още през 2025 г.
Компанията на Безос Blue Origin ще произведе по-конвенционално изглеждащо превозно средство. Той ще си партнира с някои утвърдени имена в американския аерокосмически сектор, включително Lockheed Martin, Boeing, Draper и Astrobotic.
Blue Origin си осигури договора в конкуренция с Dynetics и Northrop Grumman. Компанията на Безос, която е базирана в Кент в американския щат Вашингтон, ще получи малко над 3.4 милиарда долара от НАСА като част от договора, като ще подсигури и лично финансиране.
Отиваме на Луната, за да учим, да живеем, да изобретяваме, да създаваме всички тези неща, за да бъдем успешни на Луната, но и за да отидем на Марс“, каза администраторът на агенцията Бил Нелсън.
„Голямото приключение на човечеството, което напира в Космоса, е тук. И това е част от него.“
Изминаха повече от 50 години от последното стъпване на астронавти на Луната. НАСА изготви пътна карта за постигане на по-устойчиво човешко присъствие на естествения спътник на Земята.
Програмата Artemis на агенцията предвижда престой от седмици на лунната повърхност, а не само дни, както беше през 60-те и 70-те години. SpaceX бе помолен да изпрати двама астронавти на южния полюс на Луната в края на 2025 г. или 2026 г., а след това отново през 2028 г. Това са мисиите Artemis III и Artemis IV.
Високото 16 метра и тежащо 45 тона превозно средство на Blue Origin се нарича „Синята луна“. С него астронавти ще кацнат на Луната не по-рано от 2029 г. с мисия Artemis V. Година по-рано компанията ще изпрати точно копие на спускаем апарат.
Така че ще тестваме пълните системи за спускане и пълната архитектура, преди астронавтите да влязат в превозното средство“, обясни Джон Кулурис, вицепрезидент на Blue Origin.
Спускаемият апарат може също да бъде конфигуриран просто да доставя товар на лунната повърхност - минимум 20 тона, добави изпълнителният директор.
Blue Origin планира да използва своя собствена ракета, известна като New Glenn, за да изведе Blue Moon от Земята (въпреки че тази ракета-носител все още не е направила дебютен полет). Размерите на спускаемия модул са определени от параметрите на обема и масата на ракетата, която има отсек за полезен товар с ширина 7 метра.
Artemis I вече се случи през ноември миналата година с тест без екипаж на ракетата и капсулата на НАСА, които ще отведат астронавтите до околностите на Луната. Artemis II е планирана за следващата година и екипаж от четирима души ще направи проста обиколка около Луната.
За всички мисии с екипаж идеята е астронавтите да се прехвърлят на специални кораби за кацане, които ще ги чакат в лунна орбита. Те ще ползват превозни средства, да завършат изследването си и след това да се върнат.
Към края на десетилетието НАСА възнамерява трансферите да се извършват на нова космическа станция над Луната, наречена Gateway.
SpaceX получи своя договор през 2021 г. Компанията иска да използва вариант на огромната си ракетна система от следващо поколение Starship, която дебютира преди четири седмици. Първият полет беше прекратен след четири минути, когато превозното средство излезе извън контрол. Но SpaceX вече говори за второ излитане това лято.
Готовността на Starship е един от ключовите фактори, които ще определят дали НАСА може да поддържа програмата си Artemis по правилния начин. В момента много коментатори смятат първото кацане на Луната с екипаж в края на 2025 г. за много амбициозна цел.