Бизнес от поколения за поколения

Next Generation е организация на млади предприемачи, представители на успешен семеен бизнес, които работят със страст за по-добро бъдеще

Бизнес от поколения за поколения

Президентът на Next Generation адв. Виктор Гугушев (вляво) и вицепрезидентът Иван Стайков

Татяна Явашева Автор: Татяна Явашева

Знаете ли кое е общото между John Deerе, Fendi, Swarovski, Beretta, Приста ойл, Фикосота синтез, Телелинк и ТЕД? Това са все успешни компании от семеен тип с интересна история.

Градим устремен нагоре бизнес, верен на семейните ценности. Нашето призвание е да дадем криле на хората след нас. Нека заедно да полетим към вдъхновеното бъдеще и новите възможности, е посланието на Сдружението на фамилния бизнес в България. Организацията обединява български семейства, предприемачи с добра репутация, които управляват компании с устойчиви икономически показатели и годишен оборот над 5 млн. лв.

Младостта и опита

Сдружението е създадено преди повече от 10 години. Членове на организацията са над 70 семейства, сред които сем. Малинови („Норд Холдинг“ АД), сем. Кюркчиеви (Фикосота Холдинг), сем. Рогачеви („Атаро Клима“), сем. Мирянови („Артекс Инженеринг“ АД), сем. Цоцоркови („Асарел Медет“ АД), Георги Чопев (хотел „Сенс“), сем. Диневи (св. Влас), сем. Узунови („Интерсервиз Узунов“ АД), сем. Линкин (Профилинк), сем. Вътеви (Тандем), Атанас Симеонов (ВИП Секюрити), Николай Пехливанов (групата „ГрийнЛайф“), проф. Николай Михайлов („Трейс Груп Холд“ АД). Българското сдружение е част от световната организация на семейния бизнес Family Business Network International. Тя има структури в над 60 страни по света и, например в САЩ, член на локалното сдружение е сем. Рокфелер, а в Холандия – сем. Хайнекен. Всяка организация има и младежко подразделение Next Generation, като президент на българската мрежа на новата генерация предприемачи е адвокат Виктор Гугушев от Адвокатско дружество „Гугушев и партньори“.

Гръбнак на икономиката

Определят семейния бизнес като гръбнака на всяка икономика. При него различните генерации идват една след друга и се включват по свой начин. Когато се мисли за семейния бизнес, се мисли за поколения напред, а не в тримесечия, уточнява адв. Гугушев. Колкото повече поколения се ангажират с даден бизнес, толкова по-сложно става управлението. Това провокира писането на семейни конституции и на Запад вече има консултанти по изработването им. Тези ясни правила ще осигурят приемственост и ще предотвратят евентуални конфликти на интереси.

Плюс-минус

Предимство на семейния бизнес е, че работиш с членовете на фамилията и отношенията се задълбочават, а понякога в спора се ражда истината. Недостатък е, че на празник, когато другите си почиват, фамилията продължава да работи, просто защото всички са заедно и може да прекроят плановете за бъдещето. Младежите, които са част от семеен бизнес, са натоварени с голяма отговорност. Осигурен им е по-лесен и бърз старт, но и очакванията към тях са големи. За Виктор Гугушев присъединяването към семейния бизнес е било по-скоро въпрос на личен избор, отколкото на задължение. По време на следването си в Англия е работил за адвокатски компании в Лондонското сити, зада натрупа опит.

Амбиции

Стремеж на адв. Гугушев като президент и на Иван Стайков като вицепрезидент на Next Generation е да създадат подходяща среда за личностно израстване и себеусъвършенстване. Подготвят се различни стажантски и менторски програми. Голямата амбиция е през 2020 г. България да спечели домакинство на световната среща на мрежата на NextGen и младите български предприемачи да покажат пред света потенциала на България.

В България има добре развит семеен бизнес, който оперира и на световния пазар. Но макар и основаната цел Сдружението на фамилния бизнес в България е да развива приемствеността между поколенията, адв. Гугушев препоръчва всеки да търси онова, което го прави истински щастлив. Само тогава той създава нещо устойчиво.

Коментари: 0