Бизнесът в България е песимистично настроен за следващите месеци
Най-големият проблем е загубата на клиенти, а не толкова липсата на хора

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Бизнесът в България е песимист за своето
бъдеще, което ще бъде белязано от коронавируса и мерките срещу овладяване на епидемията.
Според 62% от участниците в анкета на Българската стопанска камара (БСК) пикът
на кризата предстои и се очаква задълбочаване на проблемите. 18% очакват
стабилизиране до 2-3 месеца, а според 15% това ще стане в рамките на 1 месец.
Най-голям проблем за бизнеса е загубата на клиенти, а отсъствието на работници се очертава като най-малкото препятствие пред нормалното функциониране на работата.
От анкетата става ясно, че липсва превантивно
планиране от страна на фирмите. За съжаление, 67% от анкетираните признават, че
действат според обстановката и нямат антикризисен план, който да следват. Други
21% са изготвили по спешност такъв с оглед актуалната обстановка, а едва 7.5%
имат план за действие в подобни ситуации, изготвен преди кризата с
коронавируса.
По отношение на предприетите от правителството до момента мерки бизнесът е
разделен. Преобладават (36%) оценките, че мерките са закъснели, недостатъчни са
и са неадекватни. Всеки четвърти (24%) е на обратния полюс и смята, че са
налице прекалено високи рестрикции, които не отговарят на обективната
обстановка. Почти толкова (22%) са и отговорилите, че мерките са адекватни на
обстановката.
Друг проблем за бизнеса е надеждната правна защита. Силно притеснително е, че огромната част от фирмите нямат в договорите си с контрагенти клаузи за форсмажор. Не е никак малък и процентът на тези, които изобщо не знаят за тази правна възможност да се защитят в случай на криза като настоящата. По-малко от една пета от бизнеса е предвидил в договорите си клаузи за форсмажор.