Бизнесът се нуждае от стругари и фрезисти, но няма желаещи

Дуалното обучение вече е въведено в 3 български училища

Бизнесът се нуждае от стругари и фрезисти, но няма желаещи

В машиностроителните фирми има огромен глад за стругари и от фрезисти. Това заяви зам.-министърът на икономиката Даниела Везиева на първата среща между директори на училища и бизнеса, която бе организира в Русе, предаде БГНЕС.

„В годините тази професия се превърна в непривлекателна поради различни фактори – заради намаляла индустрия, ниско заплащане и т.н. В момента има огромна нужда от такива специалисти, така че това е първото, към което трябва да обърнем поглед. Освен това има нужда от специалисти в мехатрониката, която обединява машиностроене и електроника, както и от IT специалисти“, обясни тя.

„Целта е да направим диалога между бизнеса и образованието по-силен, тъй като досега практиката е била самото образование да казва какво иска да прави с професионалното си обучение, а бизнесът има най-добра представа от какви специалисти има нужда“, коментира Везиева.

Образованието е готово, въпросът е дали бизнесът има готовност за дуалното обучение, заяви директорът на Професионалната гимназия по промишлени технологии Анелия Христова. Училището е едно от трите пилотни в страната, които започнаха работа по швейцарския проект за въвеждане на този тип обучение у нас.

Тя коментира факта, че в последните 25 години приемът на ученици по специалностите от направление „Машиностроене и металообработващи машини“ намалява драстично. „Това е голяма болка за икономиката на България. Производството изисква специалисти като заварчици, шлосери, стругари, фрезисти, мехатроници, но в годините битува едно мнение в обществото, че тези професии не са престижни“, каза Христова.

Тя коментира, че в гимназията вече се обучават учителите и наставниците на учениците, които ще работят по дуалния модел. Той реално ще се въведе в 11 и 12 клас, но подборът и наблюдението на учениците ще започне още от 10 клас. За 11-класниците е предвидена 2-дневна практика във фирмата, а за тези от 12 клас 3-дневна. Ученици на възраст под 18 години ще работят по 7 часа на ден, а тези над 18 години ще работят по 8 часа на ден.

„Ние сме много позитивно настроени към дуалното обучение, защото най-специфичната подготовка и тънкостите на професията могат да се усвоят именно на реалното работно място. Всяка фирма има своя специфика на производство и училището е това, което трябва да съобрази всички изисквания на работодателите и да направи така, че теоретичната подготовка да отговаря на тези изисквания. Надявам се бизнесът да е готов, защото водещият в дуалното обучение е бизнесът, който прави заявка за нуждите си към училището“, каза още Христова.
Коментари: 0