Борисов убеди веригите да предлагат повече български стоки

Техни представители се срещнаха с премиера и земеделския министър Десислава Танева

Борисов убеди веригите да предлагат повече български стоки

Снимка: Министерски съвет

4436 ~ 3 мин. четене
Автор: Цветан Петров

Най-големите търговски вериги в България приеха постановлението, с което правителството ги задължи да предлагат български стоки. Консенсусът е бил постигнат след среща на представители на търговците с премиера Бойко Борисов и земеделския министър Десислава Танева.

На извънреден брифинг с Танева представителите на търговските вериги обявиха, че ще предложат изменения с краткосрочен и дългосрочен характер, но като цяло приемат постановлението, тъй като искат да подкрепят българските производители. Те дори ще поискат от Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ) списъци с оранжерийни производители както на плодове, така и на зеленчуци. Търговските отдели на веригите ще проверят с кои от тези производители вече работят, както и с кои могат да започнат да си сътрудничат в бъдеще. Преди около 10 дни те вече са получили подобни списъци с кланици и малки фермери, отглеждащи агнешко месо.

На днешния брифинг Танева обясни, че постановлението за „повече българско“ в магазините не е специално насочено към водещите търговски вериги, тъй като то ще обхване всички търговци, които имат над 10 обекта на територията на цялата страна.

„Някои от търговските оператори от няколко години работят последователно за изкупуване на българска продукция. Сегашната криза обаче ни кара да минизираме удара по животновъдите и земеделците, така че те да оцелеят“, аргументира по-строгите държавни мерки Танева.

По думите на земеделския министър новото постановление ще действа до 31 декември 2020 г. Надеждата ѝ е по време на спешните мерки търговските вериги, които в момента не предлагат български стоки, да намерят начин да го правят и след края на годината.

Изпълнителният директор на Lidl Милена Драгийска обясни, че Сдружението за модерна търговия (СМТ), което обединява Billa, dm, Kaufland, Lidl, ProMarket, T MARKET, „Аванти“ и „Фантастико“, е представило на срещата днес свои мерки как да се финансират спешните мерки за подпомагането на българските производители. Предложенията касаят също логистиката на стоките и имат както краткосрочен, така и дългосрочен характер.

„От 18 март насам в сектор „Свежи продукти“ сме добавили 57 нови продукта. От 13 март насам конкретно Lidl съкрати срока за разплащане с доставчиците си в България до 7-14 дни“, каза още изпълнителният директор на Lidl.

По думите на Драгийска Lidl от години насърчава търговията с българска продукция. като през 2019 г. компанията е изнесла стоки на български производители за 42 млн. лв. През 2018 г. изнесената продукция е била за 30 млн. лв.

„Ние подкрепяме българското производство, ще продължим да поставяме по рафтовете ни качествена българска продукция. Уверяваме българските производители, че те ще намерят място на нашите рафтове. Призоваваме потребителите да изберат българското – това е решението, което ще доведе до минимизиране на проблемите в сектора“, заяви изпълнителният директор на СМТ Йордан Матеев.

От СМТ отбелязват, че в най-кратки срокове ще представят всички предложени от тях мерки за подкрепа на производителите. От Сдружението обаче предупреждават, че продуктовите квоти са мярка, която би могла да попречи на износа на български продукти, ако засегнатите страни наложат на България ответни ограничения.

По-рано Борисов и Танева са провели видеоконферентна среща със земеделски производители от секторите „Животновъдство“, „Плодове и Зеленчуци“, „Риба и рибни продукти“ и „Пчеларство“. По време на разговора са били обсъдени предприетите мерки от страна на държавата и затрудненията, които производителите срещат при реализиране на продукцията си.

Производителите са заявили, че стоят зад усилията на кабинета и допълниха, че правителственото постановление е алтернатива за малките производители. Те са отбелязали, че такава организация е създадена и в други държави.

Представителите на бранша са подчертали, че искат да продават стоката си в България и по думите им, именно търговските вериги са канал за реализация на продукцията им. Те настояват срокът на действие на постановлението да бъде без ограничение.

Подкрепи Economic.bg