Брекзит създава проблем с частите за самолети
Британските фирми от сектора се сблъскват с огромна бюрокрация и обмислят прехвърляне на бизнеса в ЕС

© ECONOMIC.BG / БТА
Търговското лоби на аерокосмическата индустрия в Обединеното кралско (ADS) предупреди, че секторът губи от неразрешените търговски въпроси между Великобритания и Европейския съюз след Брекзит, свързани със самолетните компоненти. Почти четири месеца след сключването на търговската сделка фирмите все още не могат да осигурят одобрението на ЕС за използване на произведени на Острова части и поддръжка на самолети, регистрирани в блока, каза ADS.
В същото време Управлението на гражданската авиация на Обединеното кралство (CAA) гарантира автоматично одобрение за конкурентите, базирани на територията на Блока.
Намираме се в ничия земя“, казва Джонатан Хокингс, политически директор на индустриалната група, цитиран от Bloomberg. „Ако британските компании не получат одобрение, а конкурентите от ЕС успяват, съществува реален риск бизнесът просто да се премести към държавите членки.“
Докато CAA има отговорност за сертифициране на частите и дизайна на въздухоплавателните средства след Брекзит, Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз все още не му е предоставила пълно признание, натоварвайки британските фирми с бюрокрация и по-високи разходи. Компании, включително Airbus SE и Rolls-Royce Holdings Plc, са прехвърлили функциите за одобрение на проекти на континента, за да заобиколят проблема, но някои фирми не искат да го правят без яснота как ще изглеждат дългосрочните отношения.
Техническите разговори за прилагането на аерокосмическите аспекти на търговската сделка продължават и могат да разрешат някои въпроси по отношение на одобрението на проекти. Поддръжката на самолети, която е основен фокус за Великобритания, не е част от споразумението и ADS иска то да бъде доразвито в тази област.
„Прекалено рано е да се каже дали това е сериозно сътресение за бизнес модела или временен проблем“, каза Кевин Крейвън, временен шеф на ADS.
Министерството на транспорта на Великобритания заяви, че правителството активно подкрепя индустрията по отношение на споразумението за авиационна безопасност и че процедурите за техническо изпълнение „ще бъдат въведени възможно най-скоро“ съгласно търговските договорености по Брекзит. CAA заяви, че не може веднага да коментира.
Авиокосмическите фирми в Северна Ирландия се сблъскват с допълнителни проблеми след създаването на ефективна търговска граница в Ирландско море. Докато секторът обикновено е освободен от мита, приложение към сделката за Брекзит въведе налози върху суровините, влизащи в Северна Ирландия, които след това се преработват, за да образуват друг продукт. ADS казва, че това струва на 90 или повече предимно малки компании допълнително около 65 млн. паунда (91 млн. долара) годишно.