Булевард „В. Левски“ става двупосочен заради метрото
До средата на годината заводът за боклук ще преработва 100% от битовите отпадъци на града
Йорданка Фандъкова:

© ECONOMIC.BG / Стоян Йотов
Йорданка Фандъкова е кмет на София от 15 ноември 2009 година. Economic.bg разговаря с нея за бъдещите проекти на столицата и това как общината ще се справи с все по-задълбочаващите се проблеми с трафика и мръсния въздух.
Г-жо Фандъкова, с какво София запомни 2015 г.?
Завършихме няколко много големи проекта през 2015 г. На първо място - заводът за преработка на отпадъците. От началото на 2014 г. работят инсталациите за зелени и био отпадъци, а от средата на миналата година заработиха всички съоръжения от завода. Той е едно от най-модерните екологични съоръжения, с който осигуряваме рециклиране на 50% от отпадъците, както и производството на енергия и компост от отпадъците. Преди няколко дни проверих работата на завода, който вече приема 60% от всички отпадъци, а до средата на годината там ще преработваме 100% от битовия отпадък на града.
Другото сериозно постижение за миналата година е разширението на метрото и включването в метромрежата на летището и на Бизнеспарка, заедно с големите квартали Дружба и Младост. През миналата година завършихме първия цялостен ремонт на бул. „Цариградско шосе“ заедно с мостовете, от които падаха отломки и не бяха ремонтирани откакто са построени. Друг голям проект на 2015 г. е ремонтът на кръговото при Руски паметник – това беше едно от местата, в което движението бе силно затруднено, както заради лошата настилка, така и за организацията на движението. С ремонта въведохме и класическа организация на движението, която хората искаха. Там направихме и първия участък от зелено трамвайно трасе в София.
Какво предстои на столицата през 2016 г.?
Третата линия на метрото е ключов проект за следващите няколко години – сега започваме строителството на 7 станции, заедно с процедурите за още една към бул. „Владимир Вазов“ и още 4 - до „Овча купел“ при Околовръстния път. Това са общо 12 километра метро, които искам да са готови до 2019 г. Никога в София не е изграждан с такова темпо релсов път. Надявам се, че виждайки ефекта – 22 нови км за 6 -7 г., хората ще проявят търпение и сега с новите промени в движението. Очакванията ни са с новата линия над 500 хил. души да ползват метрото всеки ден – затова третата линия на метрото е ключовият приоритет за следващите години.
Естакадата на бул. „България“ и бул. „Гешов“ е другият голям обект, който започваме тази година, като съчетаваме строителството със строителството на новата метростанция. Целта ни е двата проекта да вървят заедно, за да няма повторно ограничаване на движението в района. Това е ключов обект за югозападните територии на града, както и за територията, на която се намират най-големите болници в страната. Предстои цялостен ремонт на бул. „Владимир Вазов“ в Подуяне, на бул. „Монтевидео“ в Овча купел, ул. „Богатица“ в „Лозенец“, довършваме ул. „Обиколна“ в Дружба.
Продължаваме програмата ни за реновиране на релсовите трасета – тази година с ул. Козлодуй и довършване на бул. Витоша. Заложили сме модернизацията на 20 км трамвайни трасета. Освен тези големи обекти, предвиждаме още 10 млн. за изграждане и цялостни ремонти на улици в кварталите, както и 35 млн. лв. за поддръжка на квартални улици. Завишаваме с 13 млн. лв. парите за ремонти на квартални улици. Това ще бъде един от новите акценти в работата ни в следващите години, заедно с ремонтите на тротоарите и уличното осветление.
Какви са другите проекти, по които е наложително да се работи през тази година?
Продължаваме строителството и ремонтите на детски градини и училища. Тази година започваме строителството на 7 нови детски градини в районите Витоша, Връбница, Младост, Илинден, Красно село и Люлин и цялостни реконструкции на две детски градини в Красна поляна и Люлин. Заложили сме изграждане на нови сгради към 98 НУ в Надежда, заедно с физкултурен салон и нова сграда към Първа английска. Готови сме с проектите за въвеждане на цялостни мерки за енергийна ефективност в 24 детски градини и училища и подмяната на отоплителните инсталации на още 14 сгради. Замяната на твърдото гориво е наша устойчива политика в последните години. Всички тези мерки, от една страна, намаляват вредните емисии, а от друга - спестяват енергия и средства, които остават за образование. Увеличихме средствата за спортна инфраструктура и разкриваме специална програма за подпомагане на детско-юношеския спорт.
Като част от зелените политики продължаваме инвестициите в паркове. Важно е, че тази година планираме да започнем реконструкция на първия етап от Западен парк, с изграждане и на осветление. Сигурността остава приоритетна задача – планираме да увеличим състава на общинска полиция и да разрешим обхвата на системата за видеонаблюдение.
В областта на културно-историческото наследство знаковият обект, който продължаваме, е разкриването на археологическите находки при църквата „Св. Неделя“. Завършваме консервацията на Западната порта на Сердика, изграждаме система за сеизмична защита на базиликата „Св. София“ и започваме консервация на храма Мария Магдалина.
Благодарение на инвестициите, които правим в разкриване на културно-историческото наследство на София, постигнахме и устойчив ръст на туристите. Важен проект, по който ще работим в следващите години е реставрация на старите къщи в района на Женския пазар.
Как общината ще се справи с организацията на движението при затварянето на ключови булеварди, заради строежа на метрото?
В момента имаме само стесняване на движението на бул. „Евлогий и Христо Георгиеви“ и на бул. „Патриарх Евтимий“ – стараем се да затваряме само в краен случай и като осигурим алтернативни маршрути. Именно за осигуряване на алтернативни трасета се работи в момента. В края на март ще трябва да затворим част от бул. „Патриарх Евтимий“ и малък участък от ул. „Георгий Софийски“. В момента се изгражда обходно трасе при Александровска болница, което да поеме трафика от ул. „Георги Софийски“. Изграждаме и трасе за тролейбусите по бул. „Васил Левски“, който ще стане двупосочен и ще поеме движението от бул. „Патриарх Евтимий“.
Заради строежа на метрото се налага и временна промяна на движението на трамвай №6, в участъка от Петте кьошета до басейна „Спартак“. Трамвай №6 ще се движи по маршрута на трамвай №1 за времето на строителството на метрото. Възложила съм на дирекция „Транспорт“ и ЦГМ, съвместно с гражданите, да намерят най-удобния вариант за временна автобусна линия, която да обслужва района около бул. „Арсеналски“.
Съобразихме големите ремонти със строителството на метрото, за да не допуснем блокиране на движението. Затова сега отложихме ремонтите на бул. „Дондуков“ и на бул. „Прага“, за които имаме готовност да започнем.
Каква ще бъде политиката на Столична община за ограничаване на колите и задръстванията в София?
Основната ни цел е да направим градския транспорт по-привлекателен и удобен за всекидневните пътувания на гражданите. На първо място, постигаме това с метрото. Там, където минава метро, се регистрира намаление на трафика, а със строителството на третата линия очакваме 20% намаление на трафика в районите. Продължаваме работа по модернизацията на градския транспорт. В последните 3 г. започнахме с купуването на новите тролеи, първите 126 нови автобуса и 20 трамвая. Тази година продължаваме с още 110 автобуса – първите от тях ще дойдат в края на лятото, а следващите през есента. Имаме готовност да обявим поръчка за още 30 автобуса. Вървят процедурите и за още 5 нови трамвая.
Тази година завършваме системата за управление на трафика на всички 160 кръстовища, тя ще следи и регулира движението чрез умни светофари и датчици в настилката, които ще отчитат потоците на движение и ще пропускат колите по натоварените места. С нея ще намалим времето за придвижване в града с 1/3 и ще осигурим предимство на преминаване на градския транспорт, което ще го направи по-точен и бърз. Целта на всички политики в транспорта е намаляване на вредните емисии и подобряване на качеството на въздуха. Затова работим и за развиване на велосипедния транспорт.
Общинският съвет одобри и създаването на обществени велосипеди под наем. От своя страна, ние продължаваме обособяването на велоалеи – ще завършим велоалеята до Южния парк по бул. „Витоша“, ще обособим трасета по ул. „Асен“ и ул. „Солунска“. Тази година ще обособяваме велоалеи в район „Люлин“, като имаме идея да осигурим връзка на велосипедистите в този район с центъра, през специален велосипеден тунел.
Какви са очакванията и проблемите, които стоят пред бъдещия главен архитект на София?
Очакванията, които имам към кандидатите, са описани като конкретни задачи, на които да чуем решения още по време на конкурса. Задачите към бъдещия главен архитект са да подобри работата с гражданите и бизнеса, да предложи модел за предварително съгласуване на проектите с различните дирекции на общината, да въведе устойчив модел на комуникация и обсъждане на идеи и проекти с гражданските организации и медиите. Очаквам да продължи с изготвянето на подробни устройствени планове и да разшири дигиталния архив.
Главният архитект трябва да осъществява по-ефективен мониторинг върху работата на главните архитекти по райони, чиято работа в момента е почти невидима. Очакваме от кандидатите да развият и идеята за обособяване на ново звено, което да се занима с анализи и проучвания, което беше предложено от граждански организации. Актуалната ни задача е да проведем конкурса при максимална публичност. Поканихме Съюза на архитектите, Камарата на архитектите и Министерство на регионалното развитие и благоустройството да излъчат свои членове на журито, които професионално да оценяват концепциите на кандидатите.
Поискала съм и общинският съвет също да излъчи кандидати от различни политически сили, за да няма партийни спекулации около бъдещата кандидатура. Поканих и граждански организации, които заявиха интерес да имат член на журито. Организираме и голямо публично представяне на кандидатите. Надявам се да изберем човек, който има уважението на колегите си и се е доказал с професионализма си. Направление „Архитектура и градоустройство“ е едно от най-големите в Столична община и се нуждае от човек, който е видял недостатъците в работата му отвън, и който има амбицията да предложи промени и решения.
От кога планирате въвеждането на новата цена за билета на градския транспорт от 1,50 лв.?
До момента няма предложения за промяна в цената на билета. Очаквам в края на февруари Центърът за градска мобилност да представи анализ на база разходите на дружествата и да е ясна себестойността на билета в момента. Задачата, която съм дала на Центъра за градска мобилност, е да изработят цялостна стратегия за насърчаване използването на различни видове карти, които намаляват наполовина стойността на едно пътуване. Във всички големи градове се насърчава използването на абонаментни карти, защото това е най-изгодният вариант за пътниците и добър вариант за намаляване на гратиса. Моето настояване е цените на картите да не се променят. ЦГМ в момента разработват параметрите на съвременна електронна тикет система, която ще позволи въвеждане на гъвкава тарифна политика. С нея човек ще може да плаща според това колко реално пътува.
Ако трябва да опишете София с три думи, кои ще бъдат те?
Град със собствено очарование, с пленяващи истории и с хора със свободен дух и смела мисъл.