COVID-19 ще зарази много индустрии

Някои ще излязат по-силни от епидемията

COVID-19 ще зарази много индустрии

Снимка: Unsplash

3911 ~ 4 мин. четене
Коронавирусът ще засегне здравната индустрия, пазарите, Wall Street, технологичните гиганти, рекламната и медийната индустрия и дори космическите проучвания, пише в свой анализ Business Insider. 

Ефектите от епидемията ще се разпрострат надалеч и надълбоко. Коронавирусът например има потенциала да преустанови персоналната форма на президентската кампания в САЩ, което пък може да даде на Facebook, Google и Twitter повече власт над американската демокрация от всякога. 

Какво означава коронавирусът за здравната система 

Безспорно това е сферата, която е най-пряко засегната от пандемията. От случващото се в Италия, която се за отрицателно време се превърна в епицентър на заразата, може да се извлекат няколко основни заключения. 

Епидемията в страната започва на 20 февруари, когато пациент в 30-те си години е диагностициран за първи път с COVID-19, казва Маурицио Секони, ръководител на отделението за анестезия и интензивно лечение в изследователската болница Humanitas в Милано. 

3 седмици по-късно, на 13 март, в Италия вече има 15 000 регистрирани с инфекцията и повече от 1000 смъртни случая. Към днешна дата броят на заразените е около 25 000, починалите са над 1800, като през уикенда бе отбелязан и “черен” рекорд – за 24 часа живота си загубиха 368 души. 

В САЩ болниците се готвят за удара на коронавируса, като очакванията са за десетки милиони заболели и стотици хиляди починали. 

Здравната индустрията вече предприема мерки. Фармацевтичният гигант Eli Lilly например обединява сили с биотехнологичен стартъп, за да се изправят заедно в борбата срещу пандемията. 

“Никога досега не сме се движили с тази скорост”, коментира главният научен директор на Eli Lilly Дан Сковронски пред Business Insider. 

Проблемите са много и докато едни търсят ваксина срещу вируса, друга мобилизират мощностите си, за да отговорят на повишеното търсене. Луксозните гиганти Dior и Givenchy, част от групата LVMH, например започват да произвеждат дезинфектанти за ръце. 

За пазарите 

Глобалната COVID-19 криза, както JPMorgan посочи миналата седмица, предизвика огромно напрежение за пазарите и ярък пример за това e най-бързото 20-процентно потъване в историята на индустриалния индекс Dow Jones, както и най-лошия спад за един ден на Dow от 1987. Запасите в петък скочиха, след като политиците засилиха усилията си да овладеят икономическите щети от епидемията, но сътресенията тепърва предстоят. 

Goldman Sachs проучи всеки мечи пазар на акции от 1835 г. насам и откри три основни червени флага за това, че сегашният, управляван от коронавируса, се различава от всеки друг в историята. 

Любопитна прогнозата за ръст на мобилните плащанията, в САЩ например, тъй като много хора започват да се притесняват от физическия обмен на пари. Към тенденцията навежда и мисълта, че все повече хора остават по домовете си. 

За Силициевата долина 

Редица компании отложиха годишните си конференции за разработчици, вклчително Facebook и Google. Служителите на Amazon пък няма да могат да чуят в този момент на несигурност традиционното изказване на основателя на компанията Джеф Безос, също заради отлагане на голямото фирмено събитие. 

По-горе вече стана дума за възможността президентската кампания в САЩ да се измести в дигиталното пространство. Наличието на цифрови технологии очевидно отваря нови полета за изява, но няма как да се подмине и въпроса за рисковете от злоупотреба с информация и лични данни. Примери за такива вече има много. 

Отделно от това много гигатни вече пуснаха служителите си да работят от вкъщи. Разкриват се фондове за подпомагане на заболелите и тези под карантина, включително на почасово работещите, при които нещата са по-сложни. Microsoft например предлага платен отпуск на служителите, които не могат да работят от дома си, докато училищата са затворени поради епидемията от коронавирус.

Коронавирусната криза разкри и съществена слабост и в бизнес модела на Airbnb, която готви IPO за над 30 млрд. долара. Компанията се оказа силно подвластна на случващото се. 

Стартъпите като цяло са силно уязвими на сътресения, включително заради неустойчивостта и недоказаната им възможност за печалба. Инвеститорите лесно се отдръпват от тях. 

Възобновяеми източници 

Чистите технологии са една от новите перспективни области на развитие. Производството на слънчеви панели обаче сега бе прекъснато, а Китай тепърва се връща към ритъма си. Според анализаторите все още се очакват закъснения с месеци. Поскъпването също е на хоризонта. 

Водещите анализатори в сферата на възобновяемите източници на енергия намалиха прогнозите си заради коронавирусната епидемия. Сега те очакват, че инсталациите на соларни системи ще намалеят и това ще се случи за първи път от десетилетия. 

Като цяло очакването е, че затворените фабритки, нарушените вериги за доставки и намаленото търсене ще се отразят негативно. 

Реклама и медии 

Лорън Джонсън се хвърли с изтичащ документ, показващ, че 

Водещата рекламна агенция Magna Global прогнозира, че отменените събития в NBA и NCAA ще костват на телевизионните мрежи до 25% спад в гледаемостта. 

Интересно е какво ще се случи с бранд и травъл спонсорството в Instagram, което отбеляза изключителен подем в последно време. Засега пътешествията са преустановени, така че неминуемо ще има отражение. 

Disney - водещ медиен играч, затвори всичките си физически увеселителни паркове. Гигантът рискува да загуби приходи от 2 млрд. долара, ако обектите останат недостъпни за 30 дни. 

Проблемите с коронавируса достигнаха и ентусиастите, планиращи да полетят на пътешествие в космоса. Достъпът до астронавтите, които планират да се качат на първия космически кораб на SpaceX, e ограничен. 

Коментари: 0