Craze: Да събереш емоцията в едно приложение
Екипът е огромна част от основното уравнение, твърди съоснователят на българската старъп компания Craze

Случвало ли ви се е да пропускате събитие или концерт, просто защото сте разбрали твърде късно за него? Или пък се намирате в друг град и искате да се запознаете с културните събития? Едно българско приложение може да предотврати подобни случки.
Craze e сравнително ново мобилно приложение, което има за цел да държи потребителите в течение за най-актуалните събития наоколо, oт концерти и културни мероприятия до бизнес форуми и уъркшопове. Това е една двустранна платформа – за хората и организаторите.
В зависимост от зададените интереси, платформата предлага на потребителите разнообразни вариации от събития, които биха ги заинтригували.
Стартъпът вече смело се е запътил към холандския пазар и развива приложението с малки, но сигурни стъпки. Преди по-малко от ден компанията официално промени името си от Clusterize, като подбра нещо кратко и запомнящо се за аудиторията – Craze.
За предизвикателствата пред една прохождаща на чуждестранния пазар стартъп компания и успешният бизнес модел, Economic.bg разговаря с Георги Стоянов – съосновател на стартъп компанията Craze.
- Разкажете ми повече за историята на компанията ви. Как започна всичко и откъде дойде идеята за приложението?
Идеята се зароди на един стартъп уикенд през 2013 г.. Тогава се запознахме с другия съсъздател Никола Иринчев и се оказа, че имаме сходна идея за бизнес. По това време Никола се занимаваше с продукт, който силно се препокриваше с моята идея. Впоследствие решихме, че можем да съчетаем възможностите си в нещо общо. Имахме еднаква визия и ценностна система за това как трябва да се случат нещата и решихме, че нищо няма да изгубим ако пробваме.
И двамата бяхме с технически бекграунд, което не беше една от най-добрите комбинации. В началото правехме нещата по възможно най-грешния начин – първо строим, после мислим. Липсваше ни концепция. Трябваше да се научим как с минимални усилия да валидираме резултати.
Така впоследствие, започнахме да сглобяваме екип от хора, притежаващи различен ноу-хау, необходими за старта и бъдещата реализация на приложението. Кандидатствахме и за финансиране към фонда LAUNCHub. Първата инвестиция беше в размер на 30 хил. евро.
Одобряването за финансиране ни отне около 4-5 месеца, като през този период трябваше да развием собствена бизнес стратегия, която да вещае бъдещо развитие и растеж. Затова екипът е огромна част от основното уравнение.
- Защо решихте да промените името на приложението?
Решихме, че Clusterize звучи твърде технически и не е толкова разчупено. Нашите клиенти, в лицето на организаторите, трудно запомняха името.
Затова избрахме нещо доста по-синтезирано като „Craze”. Дълго време се чудехме за промяната, но решихме, че кратко и по-лайфстайл ориентирано име ще бъде полезно за развитието на компанията, както на чуждестранните пазари, така и в България.
- В момента колко човека са обвързани с приложението и мислите ли занапред да увеличите екипа?
Craze се крепи основно на 4-ма човека, които са напълно обвързани с развиването на приложението. Съоснователи на компанията сме аз - Георги Стоянов и Никола Иринчев. Ники се занимава с инфраструктурата и техническата част, а аз отговарям за бизнес стратегията ни.
Имаме си още един програмист, занимаващ се с Android приложението и сървърите (Атанас Вълев), маркетинг и PR експерт (Гергана Дичева) и UI/UX дизайнер (Георги Атанасов).
В момента в Холандия с нас са и няколко от стажантите ни, които ни помагат с развитието на приложението.
Георги и Никола - съоснователи на Craze
- Как върви развитието ви на чуждестранните пазари? Покорихте ли Холандия?
Определено е по-трудно, малко или много пазарът е непознат и все още опипваме почвата. Сага изграждаме нова мрежа от контакти, което си отнема време. Въпреки това нещата вървят доста добре за момента.
Засега най-голямото предизвикателство е да развием база от потребители и да изградим взаимоотношения с организаторите на събития. В началото доста стабилна основа дават личните контакти с организатори по събития и тематични мероприятия. Така е по-лесно да завържеш контакт с тях, най-малкото заради личната среща. Такива хора не са стандартният тип бизнес клиенти и по-трудно да създадеш връзка с тях по мейл или телефон.
Друга добра стратегия е работата с препоръки. В крайна сметка организаторите на събития са малка общност и често обменят контакти помежду си. Фактически, трудни са първите няколко сделки.
Вече направихме първите три сделки в Амстердам. Средно, за да затворим един организатор ни отнема по 3-4 седмици, но е достатъчно е веднъж вниманието да се насочи към продукта, било то чрез медии или редовна таргет група, за да се задейства интереса от страна на организаторите.
До момента се занимавахме и със смяната на името на стартъпа. След 18 юни обмисляме да пуснем официално платформата на холандския пазар. След което започваме активна работа по развитието на сделките.
- Как генерирате приходите си? Какво прави вашият бизнес печеливш?
Бизнес моделът ни е стандартен, използван от повечето тикет снабдители. От продажбата на всеки един билет взимаме комисионна. Също така промотираме организатори и събития.
Отстрана на брой посещения, за последните 5 дни сме генерирали около хиляда нови потребители, фактически без никаква реклама. 70% от новите ни потребители отварят апликацията и на следващия месец, което е доста добър резултат сравнено със стандартите на индустрията. Генерално, в момента имаме около 10 хил. потребители, 2 300 от които са активни посетители на приложението.
- Трудно ли е да развиеш стартъп на българския пазар? Какви бяха трудностите и пречките за вас?
Зависи много от стартъпа и неговата насока. Нашият продукт определено не е един от най-лесните за лансиране на българския пазар. В България стартъп културата тепърва се развива, от гледна точка на технологии. Да, на пазара все повече навлизат смартфоните и мобилните устройства, но въпреки това у нас всичко това е все още в начален стадий.
В момента българският пазар се запознава с практики, които са факт от години в САЩ. При нас нещата случват, но с година-две закъснение. Тук динамиката и нагласата на хората е различна.
В Америка една стартъп компания може да стане популярна с много по-малко усилия, само заради благоприятната и развита среда. Примерно, ако извадиш някое добро приложение в Силициевата долина още на първите няколко дни ще имаш представа дали то ще бъде проспериращо или как трябва да го развиеш, за да стане такова. Това може да дава доста бърза представа за реализацията на продукта.
В нашият случай стартирането на подобен лайфстайл продукт беше доста по-трудно, защото тук пазарът не е добре развит отстрана на монетизирането и онлайн плащанията. Тази липса доста усложнява развитието на приложението, защото все пак от това зависи генерирането на приходите.
- С какво се отличавате на фона на другите подобни приложения и онлайн сайтове?
Разликите при нас са по-скоро концептуални. Основната и първоначална идея беше да направим продукт, който да работи за потребителите и съответно да го лансираме по най-правилния начин. В момента базата ни данни е пълна с над милион събития.
Първата ни цел беше да направим апликация, която да покрива всички събития в София. Вторият етап беше да направим приложението по-релевантно предоставяйки на потребителя възможността да следва заведения и артисти, които го интересуват. Де факто да изградим една селективна платформа за ползващия приложението. Така малко по малко изградихме Craze.
Като цяло, предпочитаме да си поставяме малки цели и да пристъпваме напред по-сигурно. Когато си поставяш по-реалистични приоритети, значително намаляваш шанса да сбъркаш. А и дори това да се случи, не е фатално.