Дерипаска се отказа от частните си самолети заради санкциите
Трите машини са обявени за продажба

~ 3 мин.
Руският магнат Олег Дерипаска връща три частни самолета, които е взел на лизинг, защото санкциите на САЩ, наложени му през миналия месец, правят невъзможно фирмата му да продължи да ги използва. Това съобщава фирмата, наета да продаде трите машини, предаде CNBC.
Самолетите са "Гълфстрийм" (Gulfstream), които са предпочитани от бизнесмените. Те вече са обявени за продажба, като за два от тях е обявена и цена - по 29,95 милиона долара всеки.
Връщането на самолетите е показател за това колко дълбоко санкциите са засегнали бизнеса на Дерипаска, като се простират отвъд прякото въздействие върху алуминиевата му компания "Русал", чиито вериги за търговия и доставки са силно накърнени.
Алиреза Итихадиех, директор на компанията Freestream, наета да продаде самолетите, обяви, че те са били собственост на кредиторите Credit Suisse и Raiffeisen и след това са били отдадени под наем чрез управляващо дружество на контролираните от Дерипаска фирми.
Трите машини били използвани от хора от старшия мениджмънт на компаниите на Дерипаска, включително и от самият него, казва Итихадиед в интервю за Ройтерс.
"Той и компаниите му са обект на санкциите му и затова той трябва да върне самолетите и сда прекрати договорите за лизинг, съгласно правилата за санкции", каза той, без да посочва кои санкции се прилагат в този случай.
Представител на пресслужбата на Русал заяви, че фирмата отказва да коментира.
Говорител на "Credit Suisse" отказа да коментира конкретния случай, но заяви: "Credit Suisse работи с международни регулатори, където и да работи, за да осигури спазването на санкциите, включително спазването на неотдавнашните санкции срещу Русия".
Говорител на Райфайзен заяви, че "поради закона за банковата тайна не можем да коментираме потенциални клиенти".
Дерипаска бе включен в черния списък на санкциите на САЩ на 6 април, защото според официални представители във Вашингтон той и други руски олигарси са се възползвали от "зловредните дейности" на Кремъл по света.
На всеки, включен в списъка, е забранено да влиза в Съединените щати, а на фирмите и гражданите на САЩ е забранено да правят бизнес с лица или фирми, които са били включени в черния списък.
Според регистъра на гражданските въздухоплавателни средства на остров Ман, където са регистрирани трите джета, собствениците им са офшорни компании, чиито акционери не са публично оповестени.
И трите са Gulfstream G550, които струват около 50 милиона долара чисто нови.
Джетовете G550 имат диапазон от 12 500 км и могат да бъдат оборудвани по избор с частна каюта и ръчно изработени кожени седалки.
Двата самолета за продажба от по 29,95 милиона долара са произведени през 2012 г. и на опашките им са изписани съответно имената им M-ALAY и M-UGIC. Третото въздухоплавателно средство, с номер M-SAWO, е произведено през 2005 г., и за него не е посочена цена.
При налагането на санкциите, самолетът M-UGIC е бил базиран в Базел, Швейцария, показват данни за проследяване на полетите. В деня след санкциите срещу Дерипаска, 7 април, самолетът отлетял обратно в Москва.
По-старият самолет M-SAWO е бил в Бйфало, Ню Йорк, в деня на налагането на санкциите, според наличните данни на два сайта, които проследяват частни джетове, Virtual Radar и adsbexchange.com. На следващия ден е отлетял до Ню Йорк и оттам - до Русия.
Седмица по-късно, самолетът направил обиколка на градовете в Сибир, където Дерипаска има фабрики. Източници, близки до Русал, заявиха пред Ройтерс, че по това време Дерипаска посещавал тези фабрики. Така че е възможно именно той да е ползвал самолета.
Самолетите са "Гълфстрийм" (Gulfstream), които са предпочитани от бизнесмените. Те вече са обявени за продажба, като за два от тях е обявена и цена - по 29,95 милиона долара всеки.
Връщането на самолетите е показател за това колко дълбоко санкциите са засегнали бизнеса на Дерипаска, като се простират отвъд прякото въздействие върху алуминиевата му компания "Русал", чиито вериги за търговия и доставки са силно накърнени.
Алиреза Итихадиех, директор на компанията Freestream, наета да продаде самолетите, обяви, че те са били собственост на кредиторите Credit Suisse и Raiffeisen и след това са били отдадени под наем чрез управляващо дружество на контролираните от Дерипаска фирми.
Трите машини били използвани от хора от старшия мениджмънт на компаниите на Дерипаска, включително и от самият него, казва Итихадиед в интервю за Ройтерс.
"Той и компаниите му са обект на санкциите му и затова той трябва да върне самолетите и сда прекрати договорите за лизинг, съгласно правилата за санкции", каза той, без да посочва кои санкции се прилагат в този случай.
Представител на пресслужбата на Русал заяви, че фирмата отказва да коментира.
Говорител на "Credit Suisse" отказа да коментира конкретния случай, но заяви: "Credit Suisse работи с международни регулатори, където и да работи, за да осигури спазването на санкциите, включително спазването на неотдавнашните санкции срещу Русия".
Говорител на Райфайзен заяви, че "поради закона за банковата тайна не можем да коментираме потенциални клиенти".
Дерипаска бе включен в черния списък на санкциите на САЩ на 6 април, защото според официални представители във Вашингтон той и други руски олигарси са се възползвали от "зловредните дейности" на Кремъл по света.
На всеки, включен в списъка, е забранено да влиза в Съединените щати, а на фирмите и гражданите на САЩ е забранено да правят бизнес с лица или фирми, които са били включени в черния списък.
Според регистъра на гражданските въздухоплавателни средства на остров Ман, където са регистрирани трите джета, собствениците им са офшорни компании, чиито акционери не са публично оповестени.
И трите са Gulfstream G550, които струват около 50 милиона долара чисто нови.
Джетовете G550 имат диапазон от 12 500 км и могат да бъдат оборудвани по избор с частна каюта и ръчно изработени кожени седалки.
Двата самолета за продажба от по 29,95 милиона долара са произведени през 2012 г. и на опашките им са изписани съответно имената им M-ALAY и M-UGIC. Третото въздухоплавателно средство, с номер M-SAWO, е произведено през 2005 г., и за него не е посочена цена.
При налагането на санкциите, самолетът M-UGIC е бил базиран в Базел, Швейцария, показват данни за проследяване на полетите. В деня след санкциите срещу Дерипаска, 7 април, самолетът отлетял обратно в Москва.
По-старият самолет M-SAWO е бил в Бйфало, Ню Йорк, в деня на налагането на санкциите, според наличните данни на два сайта, които проследяват частни джетове, Virtual Radar и adsbexchange.com. На следващия ден е отлетял до Ню Йорк и оттам - до Русия.
Седмица по-късно, самолетът направил обиколка на градовете в Сибир, където Дерипаска има фабрики. Източници, близки до Русал, заявиха пред Ройтерс, че по това време Дерипаска посещавал тези фабрики. Така че е възможно именно той да е ползвал самолета.
При един от предишните случаи на санкции срещу руски магнати, търговецът на петрол Генадий Тимченко заяви пред руската държавна информационна агенция ТАСС, че е спрял да обслужва вноските за самолета си "Гълфстрийм", защото е бил пуснат в черния списък на санкциите от САЩ през 2014 г.