Dextrophobia отваря трета пъзел стая в София
Продуктът ни е такъв, че ползваш ли го веднъж, искаш още и още, споделя Божидара Захариева

Божидара Захариева е един от създателите на първите в България real-life room escape games. Играта предлага забавление, откъсващо от действителността преживяване, интелектуално предизвикателство и изисква отборен дух. Въпреки, че тя е само на 27, Божидара вече 4 години активно се занимава с този нестандартен бизнес и определено има какво да ни разкаже.
Вие сте създателите на първата escape room стая в София. Какво се промени от тогава до днес?
От отварянето на първата ни пъзел стая през лятото на 2014 година се промениха много неща. Освен,че отворихме втората си стая в София имаме и стая в Банско, която обаче работи само през зимния сезон. Екипът на Декстрофобия се увеличи и започнахме да правим и други игри, който изнесохме от пределите на стаите. Започнахме да работим с големи брандове, като правим за тях ''бутикови игри'', инсталации по поръчка и куп други разнообразни неща в сферата на забавлението.
Колко стаи има в София към днешна дата?
Към момента на територията на София имам около 50 работещи стаи, има такива които са пред отваряне, но впечатление прави, че има и вече затворили стаи.
Може ли да се каже, че конкуренцията е полезна във вашата сфера, дори когато има твърде много стаи?
Разбира се. Продуктът ни е такъв, че когато веднъж си го ползвал искаш още и още. Лошото в случая е, че даден бранд може да предложи още една или максимум две стаи, правени от него. Съответно клиентите търсят други стаи, които да посетят. Хубавото е, че в България стаите се правят на добро ниво и летвата е вдигната високо. Което пък ни кара нас самите като създатели да правим все по-хубави и качествени стаи, в които хората наистина да се забавляват. Единственият минус или по-скоро отрицателно нещо е ,че ако има ''лоша стая'', а такива има и попаднете на нея, това може да Ви откаже от целия жанр.
Как научават хората за вас?
Хората научават за нас, че сме първите в България, отворили такъв вид стаи, научават, че сме първите направили стая от ново поколение, която е високотехнологична. Научават, че сме ентусиасти, които превърнаха хобито си в успешен бизнес, че не спираме да търсим нови предизвикателства и искаме да забавляваме клиентите си по - най добрия начин.
Трудно ли се оцелява в този бизнес?
Не е лесно, но не е и трудно. Повечето собственици на стаи се познаваме, дори работим заедно по определени проекти. Потребители за всички има, но колкото повече стаи се появяват, толкова повече трябва да се стараеш да бъдеш атрактивен за клиентите си, да им поддържаш интереса, да напомняш за себе си постоянно. Най-важното е да продължаваш да правиш качествени и интересни неща. Смело мога да заявя, че ние в Dextrophobia, сме приели това за наша мисия и цел. Утвърдили сме се като бранд в нашия сектор и се стремим да надграждаме това, което сме направили.
Как си го представяте след 10 години?
Пазарът и самият бизнес се променят толкова бързо, че нямам конкретен отговор на този въпрос. Ситуацията в момента е една, след 3 до 6 месеца нещата ще стоят по съвсем различен начин. Просто пример за това е нашият старт преди 2 години и половина - едва две три фирми с по няколко служители - една тотално нова ниша. Към днешна дата - повече от 80 фирми в България създават такива стаи, над 300 човека, които се изхранват от този продукт и един тотално различен и интелигентен начин за забавление, завладял десетки хиляди. Стаите създават спомени и приключения, които ще прераснат в нещо по-голямо и мащабно може би съвсем скоро.
Колко време може да се задържи една стая в първоначалния й вид? Планирате ли да промените пъзелите в някоя от вашите стаи?
Това е доста интересен въпрос, на който и аз самата съм сменяла отговора си поне два пъти. Когато отворихме първата стая, а тя работи вече 2 години и половина (мога да заявя,че тя е най-посещаваната стая в България - през нея са минали повече от 30 000 човека), си мислехме, че животът на една такава стая е година - година и малко. След като прескочихме прага от 2 години и към нея все още имаше интерес и използвайки елементарната математика, според мен една такава стая може съвсем спокойно да работи около 4 години, че и повече - стига да има добра локация и да се инвестира в нейния маркетинг. Разбира се, с козметични ремонти и подменяне на вече износени пъзели, или някоя от загадките.
Вече имате две стаи под бранда Dextrophobia. Планирате ли отварянето на нова?
Да, това ще се случи и съвсем скоро. Новата ни стая ще отвори врати в края на месец ноември.
Разкажете ни повече за нея. Къде ще се намира, На каква тематика ще бъде, с какво ще се различава от останалите стаи?
Тя ще бъде на централно място в София, ще се намира на ул. "Хан Аспарух". Тематиката на стаята е машина на времето, ще бъде застъпен елемент, който до момента няма в нито една от другите стаи...но разбира се, няма да ви разкривам нищо повече, за да не Ви разваляме удоволствието от играта. Страшно много сме заложили на историята и емоцията, която получава накрая човек, когато играта му свърши.
Кой е най-ценният урок, който научихте за този бизнес?
Когато започнахме да се занимаваме с Dextrophobia, никой от нас не знаеше с какво се захваща. Фактът, че започваш да правиш нещо свое, пък и с приятели, тотално разбива стереотипа за нормално работно време и процес. Най-важното нещо, което аз научих е, че не можеш да направиш всичко сам. Ако искаш да не си статистика, а да продължаваш да работиш, трябва да се научиш да се доверяваш. И да правиш компромиси. Когато бизнеса ти е свързан с креативност, както е нашият, трябва да се поставиш и в други обувки, а не само да гледаш нещата през твоята призма.
За тези години аз научих, че екипът е всичко и с подходящия такъв, можеш да стигнеш далеч. Но, както вече казах, нашият бизнес се променя със скоростта на светлината и най-вероятно, ако ми зададете същия въпрос след година, ще получите и друг, надявам се по-интересен отговор.