Държавният договор за превоз на пътници с БДЖ ще бъде удължен
България се отказва от покупката на 7 двуетажни влака и 9 локомотива, а 35-те електрически мотрисни влака са под въпрос

© ECONOMIC.BG / БТА
Настоящият договор с държавата за превоз на пътници, който изпълнява „БДЖ – Пътнически превози“, по всяка вероятност ще бъде удължен с още две години, съобщава „Медиапул“. Той изтича в края на тази година и Министерство на транспорта трябва да възложи процедура за избор на нов превозвач. Ресорният министър Красимира Стоянова обаче казва, че страната ни още съгласува с Европейската комисия дали процедурата да бъде разделена на лотове, или да бъде за цялата жп мрежа в страната.
Най-вероятно ще се стигне до удължаване с още до 2 години на настоящия договор с „БДЖ – Пътнически превози“ за обществен превоз, каквато възможност има“, коментира Стоянова, цитирана от медията.
Ресорният министър припомня, че Регламент 1370 допуска т.нар. „спешна или временна мярка“, което означава, че договорът може да бъде удължен максимум с 2 години.
Това, което мога да ви уверя като министър на транспорта и съобщенията към днешна дата е, че няма да оставим никого без железопътен превоз“, каза Стоянова.
Припомняме, че две частни компании вече получиха лиценз за превоз на пътници. Това са пловдивската „Пимк“, която иска да обслужва няколко линии в страната, и старозагорската „Рейлимпекс“. Последната все още не е обявила към кои жп линии ще се насочи.
България се отказва от влакове по ПВУ
Страната ни няма да купува 7 двуетажни влака, както и 9 локомотива за частично електрифицирани депа, съобщи още Стоянова.
Припомняме, че процедурата за доставка на 7-те двуетажни влака бе спечелена от „Щадлер“, като дори се стигна до подписване на договор за над 300 млн. лв. без ДДС. Същата компания бе избрана да достави и 35-те електрически влака за над 642 млн. лв. Изненадващо обаче „Щадлер“ се отказа и от двете процедури.
Тъй като подвижният състав се финансира със средства по Плана за възстановяване, допустимият срок за усвояване на средствата е юли 2026 г. Най-вероятно министерството се отказва от поръчките, защото няма производител, който да може за 23 месеца да произведе толкова влакове и локомотиви.
Процедурата за локомотивите бе за общо 18 броя. Част от нея – доставката на 9 електрически маневрени локомотива – бе възложена на българската „Експрес Сервиз“. През август от отговор на бившия ресорен министър Георги Гвоздейков стана ясно, че България се опитва да смени типа на оставащите 9 локомотива.
За 35-те електрически влака решава ВАС
Под въпрос е и покупката на 35-те електрически мотрисни влака. Първоначално за изпълнител по поръчката бе избрана „Щадлер“, но след като компанията се отказа, стана ясно, че „Песа“ може да я изпълни. Тя бе класирана на второ място.
Търгът обаче стигна до Върховния административен съд, след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли жалбата на консорциум „Билему“. В него участват френската „Алстом“ и българската „РПВ Инвест“, която е индиректно свързана с Васил Божков.
По делото във ВАС лично се яви служебният министър на транспорта Стоянова, тъй като е работила по преписката досега. Тя поиска жалбата на консорциума да бъде оставена без разглеждане. Предстои съдът да се произнесе.
Ако ВАС отсъди в полза на министерството, то ще сключи договор с „Песа“, която обещава да произведе влаковете за 28 месеца. Ако ВАС отсъди в полза на консорциума, България най-вероятно ще остане и без тези 35 влака.
Равносметката – по план страната ни трябваше да купи общо 62 влака (20 „пуш-пула“, 7 двуетажни и 35 мотрисни), както и 18 локомотива. Към днешна дата е ясно, че ще бъдат закупени единствено 20 мотрисни влака от „Шкода“ за 511.4 млн. лв. В процес на производство са и 9-те маневрени локомотива за 10.5 млн. лв. от „Експрес Сервиз“.
По думите на Стоянова по договора със „Шкода“ ще бъдат купени още 5 влака. Припомняме, че единичната цена за влак бе 25.5 млн. лв. без ДДС, което означава, че общият ресурс ще бъде от порядъка на почти 130 млн. лв. Министърът уточни, че тези средства ще се пренасочат от някои от проектите в програмата за покупката на влаковете. Не е ясно обаче кой проект ще отпадне от програмата за сметка на влаковете.
В петък получихме потвърждение от Европейската комисия, че разрешава покупката на още 5 мотрисни влака от консорциума със средства от програма „Транспортна свързаност“, каза тя.