Два консорциума искат да доставят 20-те мотрисни влака
В единия от тях има и българско участие – фирма, свързана с Васил Божков си партнира с френската Alstom
Два консорциума, начело с чешката „Шкода транспортейшън“ и френската „Алстом“, подадоха оферти в обществената поръчка за доставка на 20 броя едноетажни електрически мотрисни влака. Те на практика трябва да заместят „пуш-пул“ влаковете, чиято поръчка се провали. В единия консорциум има и българско участие, а следите водят до фирми, свързани през годините с бизнесмена Васил Божков.
До промяна на типа влакове се стигна след няколко неуспешни процедури. Припомняме, че последната бе стартирана преди 3 седмици, а оферти се подаваха до 2 август. Те са отворени в понеделник.
Общата прогнозна стойност на поръчката е над 1.2 млрд. лв. без ДДС. Тя включва доставка на 20-те мотрисни влака и гаранционната им поддръжка не по-малко от 36 месеца, за които са предвидени 660 млн. лв. без ДДС. За планова поддръжка са заложени 204 млн. лв. без ДДС., а за извънплановата – 33 млн. лв. без ДДС. Освен това 66 млн. лв. без ДДС са за извънредни ремонти. За доставката на допълнителни 5 броя влака са предвидени над 240.7 млн. лв. без ДДС.
Офертите
Консорциумът „Шкода Транспортейшън и Шкода Вагонка“ предлага да достави 20-те влака на обща стойност от 511.4 млн. лв. без ДДС. Цената на един влак е над 25.5 млн. лв. без ДДС.
Цена за планова поддръжка на мотрисните влакове на километър пробег е 3.99 лева/км.
Интерес към процедурата има и Консорциум „БУЛ20ЕМУ“, с участието на Alstom Transport SA, Alstom Ferroviaria SpA и българската „РВП Инвест“ ЕООД. Ценовата оферта за доставка на 20-те влака е 659 млн. лв. без ДДС. Единичната цена на един мотрисен влак е над 32.9 млн. лв. без ДДС.
Цена за планова поддръжка на мотрисните влакове на километър пробег е 4 лева/км.
Финансовият ресурс за планова поддръжка е еднакъв и при двата консорциума – 5% от общата стойност в лева без ДДС, а за извънреден ремонт – 10% от нея.
И двата консорциума заявяват, че може да доставят влаковете в срок от 24 месеца, какъвто бе заложен от възложителя.
Българското участие
Въпросната българска компания – „РВП Инвест“ – е създадена в началото на годината, като едноличен собственик на капитала и управител е Михаил Михайлов Иванов. Тя е учредена с капитал от 1000 лева, показва справка в Търговския регистър.
Отделена е от компанията „РВП София“, която пък е създадена през 2011 г. отново от Иванов. Нейният предмет на дейност е „ремонт и възстановяване на жп вагони, извършване на строителна дейност, търговско представителство и посредничество проучване и проектиране, инженеринг, предоставяне на обекти под наем, внос и износ, търговия с всякакъв вид стоки, както и всяка друга дейност, която не е забранена от закона.“
Всъщност „РВП София“ е добре позната компания. В годините назад редица медии описваха косвените ѝ връзки с бизнесмена Васил Божков. Бившето ѝ име е „РВП Илиянци“, в чийто сайт е обяснено, че тя е приемник на дейността на „РВП Кьоне“.
Последната бе част от „Железопътна инфраструктура – холдингово дружество“ АД (бел. р. – да не се бърка с НК „Железопътна инфраструктура“), свързано с Васил Божков. По-късно се преименува на „Инфра Холдинг“ АД и запазва това име до ден днешен. В Търговския регистър като действителен собственик фигурира именно Божков.
През 2020 г., след разследванията на прокуратурата срещу бизнесмена, имаше съмнения, че хазартните драми могат да засегнат и БДЖ, тъй като фирми, свързани с Божков, изпълняваха скъпи поръчки на железниците, някои от които за ремонт на вагони и мотриси.
В края на 2022 г. разследване на БТВ показа, че изпълнението на договорите се бави и описа отново връзките с фирмите на Божков. При някои от поръчките „РВП София“ е избрана като подизпълнител на Alstom. Потърсен за коментар, бизнесменът, който по онова време все още бе в Дубай, отговаря чрез представител, че от 10 години няма бизнес в железопътния сектор и е продал всички дружества с подобна дейност.
Въпреки че към днешна дата „РВП Инвест“ е отделена от „РВП София“, освен че управител и на двете е Михаил Иванов, адресът им също е еднакъв. И двете компании са регистрирани на столичната ул. "Московска" 47, т.е. само на около 20 метра от централата на Божков, където бяха извършвани множество обиски.
Нещо повече – според плана за преобразуване, наличен в Търговския регистър, „РВП Инвест“ става правоприемник на няколко договори на „РВП София“, свързани с БДЖ и Alstom.
Другите процедури по ПВУ
По повод осигуряването на подвижен жп състав, служебният министър Георги Гвоздейков коментира пред медии в понеделник, че ресорното ведомство
изчаква да минат всички съдебни саги, тъй като част, според него, се правят умишлено.
Силно се надявам до средата на септември да подпишем всички договори и България да има между 70 – 80 нови влака.“
Гвоздейков съобщи, че ще бъдат сменени и двуетажните влакове с такива за дълги разстояния. Припомняме, че за изпълнител по процедурата за доставка на 7 броя двуетажни влака бе избрана „Щадлер“, но компанията се отказа от нея.
По отношение на търга за 35-те мотрисни влака министърът заяви, че той е във ВАС. По него също бе избрана „Щадлер“ за изпълнител, но компанията се отказа. Така стана ясно, че класираната на второ място – „Песа“ – ще изпълни поръчката. Други компании обаче подадоха жалби.