Хазартните драми в държавата могат да засегнат дори БДЖ
Засега държавният жп превозвач не се безпокои за вече платените милиони и за ремонта на 13 локомотива

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Красимир Свраков
Неведоми са пътищата на съдбата, а още повече – на бизнеса. А когато бизнесът свързва поставен под ударите на закона бизнесмен и държавен превозвач, натоварен с дългосрочни социални функции последствията може да са фатални.
В случая става дума за свързваната с Васил Божков фирма „ЖП-Тракция” ЕООД, която от години е любима на няколко ръководства на БДЖ, а от края на 2019 г. има сключени два договора с „БДЖ-Пътнически превози“ за подемен ремонт на 13 локомотива на дружеството (б.а. – според новата класификация от десетина години насам средният ремонт вече се нарича „подемен”).
Справка в Търговския регистър показва, че няма пряка връзка между Божков и „ЖП-Тракция“ ЕООД, но косвените следи показват такава. Собственик на 100% от капитала на дружеството е Николай Кръстев, който до 2012 г. беше в ръководството на фирма „Адлер БГ“ ЕАД, която e собственост на „Транс Нове“, което пък е 100% собственост на Васил Божков.
Новият управител на „ЖП-Тракция” и едноличен собственик на фирмата до 2012 г. Георги Кръстев пък е бил в Съвета на директорите на русенския „Локомотивен и вагонен завод“ ЕАД, чийто собственик „Инфра Холдинг“ АД, а преди това „Железопътна инфраструктура - холдингово дружество“ АД, са част от фирмите на семейството на Божков.
А фактът, че и в двата договора, които е подписала „ЖП-Тракция” ЕООД за ремонта на 13-те локомотива, е записан като втори адрес за изпълнение на ремонтите фирма на бизнесмена - РВП „София”, бивше РВП „Илиянци”, още по-бивше – РВП „Кьоне“, намиращо се в София, кв. Илиянци, ул. „Кирил Благоев” 14, е твърде красноречив. Интересно е да се спомене, че фирмата многократно сменя наименованието си, но без да променя своя БУЛСТАТ, адреса на регистрацията и дори името на управителя си.
Какво ще се случи с двата договора за подемен ремонт на 13-те локомотива на „БДЖ-Пътнически превози“ е от обществено значение – дали ще бъдат изпълнение, или не, предвид ситуацията около бизнесмена.
Въпросът е важен поради два изключително съществени факта.
Първият е, че „БДЖ-Пътнически превози“ постоянно отменя влакове заради липса на локомотиви, като превозва пътниците си с автобуси – нещо нетипично за жп компания, освен в случаите, когато се извършва ремонт на определени участъци от жп мрежата.
Вторият факт е, че държавното дружество вече е превело на „ЖП-Тракция” ЕООД 30% от сумите по двата договора, а тези суми, както личи от самите договори, които са публично достояние, не са никак малки.
Първият Договор №172 от 18 септември 2019 г. е за подемен ремонт на 7 локомотива „Шкода”, шест от които серия „44” и един – серия „45”, която е на обща стойност 3.36 млн. лв. без ДДС. Общата стойност на подемния ремонт е договорена на 2.8 млн. лв., а за „допълнителния обем ремонт” са заложени още 560 хил. лв.
Срокът на договора е 24 месеца – т.е. до 17 септември 2021 г. Ремонтът на всеки локомотив трябва да продължава не повече от 86 календарни дни от датата на постъпване в базата на фирмата, а гаранционния срок е „225 000 км, но не повече от 12 месеца”. В договора е предвидено авансово плащане на 30% от общата стойност на подемния ремонт на 7-те локомотива, и то в срок до 15 работни дни след сключването му. Това прави 1.008 млн. лв.
Вторият договор с „ЖП-Тракция” ЕООД е №183 от 3 октомври 2019 г. Той е за подемен ремонт на 6 локомотива „Шкода”, четири от които - серия „44”, а два – серия „45”. Той е на обща стойност 2.880 млн. лв. без ДДС, от които стойността на „допълнителния обем ремонт“ е 480 хил. лв. И тук е предвидено авансово плащане на 30% от общата сума, или 864 хил. лв., също до 15 работни дни.
Изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ Никола Василев не отговори на опита да се свържем с него по телефона, за да обясни дали има някакво притеснение около моментната ситуация в държавата и дали има някакви притеснения около изпълнението на двата договора. Управителят на „БДЖ-Пътнически превози“ Любен Нанов е в отпуск и не коментира казуса.
Неофициален коментар получихме само от чиновници на ръководни позиции в дружеството. „Нямаме информация за съществуващи официални връзки между Васил Божков и дружеството „ЖП-Тракция” ЕООД. Засега нямаме и никакви данни нещо да се е променило в изпълнението на двата сключени с нея договора. Напротив – фирмата си работи и дори вече взе от нас за ремонт втори локомотив. Истина е, че сме платили, съгласно сключените договори, 30% от сумите, като целта е с тях фирмата да закупи и достави необходимите за ремонтите резервни части. Имаме дори информация, че те са били закупени директно от официалния доставчик на оригинални резервни части на „Шкода” – чешката компания Pars nova a.s.“, коментираха те за Economic.bg.
Но според осведомени източници има и друг проблем. В Техническите предложения към договорите на „ЖП-Тракция” ЕООД е записано, че ремонтите ще се извършват в София, на ул. „Майчина слава” 2, което на практика е Локомотивно депо „Подуяне” на БДЖ. Преди години „ЖП-Тракция” е била наела една сграда там, но договорът за наем за нея отдавна е бил прекратен. Според инженери по ремонта на локомотивите конкретно в сградата, която е била наета от фирмата в депо „Подуяне”, няма дори елементарни условия за демонтиране на тягов трансформатор от локомотива, за пренабиване на бандажните гривни на колоосите, за ремонт на тяговите електродвигатели, дори и за боядисване в камера.
Възможно е, разбира се, тежките ремонти на локомотивите да се извършат на втория адрес, записан в двата договора, където се намира фирмата РВП „София”, а именно ул. „Кирил Благоев” 14 в кв. Илиянци, София. Но това е при положение, че последните събития не се отразят на работата ѝ.
РВП „София“ разполага с необходимите техника и условия за извършване на подемни ремонти на локомотиви, но, според осведомени, там пък липсва квалифицирана работна ръка, която била освободена твърде отдавна. За да се осъществят ремонтите на 13-те локомотива, и то качествено, предприятието ще трябва да наеме необходимата квалифицирана работна ръка, ако, разбира се, открие такава.