Доказателството за $2 трлн.: Планът на Кук за Apple проработи
Инвеститорите все по-малко гледат на гиганта като на хардуерна компания
Историческата двутрилионна експлозия на Apple от вчера е до голяма степен нещо символично, но събитието все пак подчертава успеха на изпълнителния директор на компанията Тим Кук по отношение на промяната за производителя на iPhone, пише в свой анализ CNBC.
Цената на акциите на Apple достигна 466.77 долара в сряда, превръщайки комапнията в първата публично търгувана американска корпорация, чиято капитализацията премина психологическата бариера от 2 трилиона долара. В края на деня книжата затвориха при 462.83 долара, което означаваше оценка от 1.98 млрд. долара.
Apple обаче остава най-ценната публично търгувана компания в света, след като в последния ден на юли тя изпревари държавния саудитски петролен гигант Saudi Aramco. Зад нея са и Microsoft и Amazon. В рамките на последната година акциите на компанията от Купертино са с 60% нагоре спрямо днешна дата. Историческото преминаване на бариерата от 2 трлн. долара капитализация се случва две години след другия сюблимен момент, когато Apple стана първата американска компания, оценена на 1 трлн. долара.
Промяна на курса
Инвеститорите започнаха все по-малко да виждат Apple като производител на хардуер и все повече като софтуерна компания. Това се потвърждава и от бързо нарастващото съотношение цена-печалба на дружеството, което вече е над 33.
„През последните четири месеца пазарът наистина оценява Apple като софтуерна компания“, коментира Логан Пърк, анализатор от Edward James, обръщайки внимание на разрастващия се бизнес с услуги. Според него борсовата търговия на Apple вече е сравнима с тази на играчи като Microsoft и Amazon.
Apple започна да насочва вниманието на инвеститорите към бизнеса си с услуги през 2015 г., тъй като растежът на iPhone започна да се забавя. Към този бизнес спадат покупките в iTunes, таксите за App Store, Apple Music, AppleCare, приходите от Apple Pay.
През последните две години Apple започна да пуска нови абонаментни услуги, за да укрепи бизнеса си. Сред тях са новинарската Apple News +, видео стрийминг платформата Apple TV +, конкурент на Netflix и Disney +. Миналата година Apple представи и кредитната си карта Apple Card, в партньорство с финансовата институция Goldman Sachs.
Според Ник Грос от Ark Invest бързият преход от еднотрилионна към двутрилионна капитализация е благодарение на добрата вертикална интеграция на техологиите на Apple – като се започне от хардуера и се премине към софтуера.
„Когато мислим за Apple в дългосрочен план, може да не се фокусираме върху онова, върху което са фокусирани другите анализатори, а именно продажбите на iPhone и продажбите на устройства. Всъщност наистина сме фокусирани върху техните услуги“, отбелязва Грос.
Възходът на Кук
През януари 2016 г. Apple пусна нови финансови инструменти, свързани с бизнеса с услуги, и тогава Кук каза: „Мисля, че активите, които имаме в тази област, са огромни и мисля, че вероятно това е нещо, което инвестиционната общност би искала и върху което трябва да се съсредоточи повече.“
Година по-късно Кук си постави амбициозна цел за растеж на бизнеса: Apple посика до 2020 г. да удвои приходите си от услуги от 2016 г. Целта бе постигната шест месеца предсрочно, през тримесечието април-юни, когато компанията отчете 13.16 млрд. долара приходи от услуги, което представлява около 22% от общите ѝ продажби.
Преди Apple да успее да накара инвеститорите да гледат на нея като на софтуерна компания, ниското ѝ съотношение цена/печалба в сравнение с останалите от групата на технологичните гиганти (Big Tech), като Microsoft, радваше техничарите. Инвеститорите разглеждат хардуерния бизнес на компанията като „задвижван от хитове“ и затова притесненията им са свързани с това, че бъдещите iPhone и iPad устройства може да не се продават толкова добре, колкото преди. В тази връзка рисковият капиталист Марк Андреесен отбеляза, че през 2015 г. Apple търгува като „стоманодобивна фабрика без работа“.
Според Том Форте, анализатор от D.A. Davidson, триумфът на Apple подчертава уникалните предимства на Кук в сравнение с основателя и предходен изпълнителен директор Стив Джобс.
Бизнесът с услугите на Apple все още е на половината на този с iPhone и до голяма степен зависи от него – много от услугите на Apple, като AppleCare или App Store, са директно насочени към съществуващата база от 1.5 милиарда устройства, а не към по-големия пазар от потребители на Android или Windows.
Все повече обаче App Store, който е една от най-важните и големи услуги на Apple, предизвиква критика от страна на разработчиците, които се оплакват от 30-процентното си таксуване. Усеща се и засилващият се натиск от страна на законодателите и регулаторите – само преди месец Кук трябваше да се изправи пред Конгреса на САЩ, за да отговаря на въпроси за конкурентните практики на компанията и по-специално за тези на App Store.
И още нещо
Има и други фактори зад възхода на Apple – достатъчнo е да погледнем към тенденциите от тази година. Като цяло технологичните акции се справят добре в пандемията, тъй като инвеститорите търсят сигурни убежища, предлагащи възможност за растеж. А компаниите от този сектор показаха, че услугите и продуктите им са все по-важни за запазване на социалния и бизнес ритъм.
Apple също така е голям купувач на собствените си акции, като разшири с 50 млрд. долара програмата си за изкупуване през 2020 г. Това се случи след добри ходове през изминалите две години.
Някои инвеститори залагат на „свръх цикъл“ тази есен, тъй като се очаква Apple да пусне iPhone, който да поддържа 5G мрежи. Очаква се, че това може да увеличи продажбите, казва анализаторът на KeyBanc Джон Вин.
Но покачването на Apple до историческия врвъх от 2 трилиона долара и удвояването на стойността на компанията за малко повече от две години, не се случва, без инвеститорите да предприемат значителна преоценка на бизнес модела на компанията.