Сблъсък за милиони: Държавата търси €40 млн. от „Соф Кънект“, концесионерът предлага само 9
Операторът на Летище София дори е поискал държавата да го компенсира със 70 – 80 млн. евро за предстоящия ремонт на пистата
© ECONOMIC.BG / МТС
Да плаща или да не плаща концесионни такси? Това е основният сблъсък между Министерството на транспорта и концесионера на столичното летище, „Соф Кънект“. Ресорното ведомство настоява компанията да започне да плаща пълния размер на концесионната такса от 1 януари 2026 г. Дължимата сума само за 2025 г. възлиза на близо 40 млн. евро, обяви транспортния министър Гроздан Караджов след среща с ръководството на оператора.
В отговор ба неговите сметки „Соф Кънект“ контрира с оферта за едва 9 млн. евро и искане периодът на отсрочка да се запази до 2031 г.
Нещо повече – от среща между Караджов и изпълнителния директор на летището, Хесус Кабайеро, става ясно, че концесионерът иска държавата да го компенсира със 70 – 80 млн. евро за предстоящия ремонт на пистата, съобщават от министерството с прессъобщение до медиите.
Новината идва на фона на влезлия за гласуване проектобюджет за 2026 г., определян от почти всички като лош, и желанието на управляващите да го закърпят по всевъзможни начини. Само преди ден министър Караджов обяви, че правителственият самолет „Фалкон“ се продава, за да се спестят няколко милиона от поддръжка.
„Еквилибристики“ с числата
Основният аргумент на министър Караджов за прекратяване на „ваканцията“ за плащане на такси е възстановеният трафик. Данните на министерството показват, че пътникопотокът не просто е стигнал предпандемичните нива, а ги надхвърля. Нещо повече – финансовите резултати на летището за 2024 г. почти са достигнали нивата, заложени в първоначалната оферта на концесионера, с която той спечели търга, а оперативната печалба дори надхвърля песимистичните COVID прогнози.
Летище София е в по-добро състояние от това, което концесионерът сам е прогнозирал. Не може изкуствено да се смесват годините на локдаун с годините на възстановяване, за да се създаде илюзия, че балансът не е постигнат“, заяви Караджов, наричайки счетоводните аргументи на концесионера „еквилибристики“.
От „Соф Кънект“ обаче настояват на своята теза – икономическият баланс трябва да се гледа кумулативно за целия 35-годишен период, а не година за година. Според тях загубите от COVID-19 все още тежат и условията за пълно плащане не са налице.
Министър Караджов предупреди, че продължаването на сегашната ситуация създава риск за България. Ако държавата продължи да толерира неплащането на такси при възстановен пазар, това може да се тълкува от Европейската комисия като недопустима държавна помощ за частна компания, което ще доведе до санкции за страната.
Очакванията са в най-кратък срок да бъде подписан нов анекс, който да задължи „Соф Кънект“ да започне регулярни плащания от 2026 г. Към момента обаче разликата между поисканото (40 млн. евро) и предложеното (9 млн. евро) остава огромна, а преговорите обещават да бъдат тежки.
Разбирам нежеланието да се плаща концесионна такса максимално дълго, но договорът и анексът към него са ясни – отсрочката на плащанията важи, докато икономическият баланс не бъде възстановен. Тя е временна антикризисна мярка, дадена при изключителна ситуация – световната пандемия, а не амнистия за вечни времена“, заяви Караджов
Искане за 80 млн. евро компенсация заради пистата
Освен спора за таксите, на масата е сложен и друг горещ картоф. Концесионерът е поискал държавата да го компенсира със 70 – 80 млн. евро за предстоящия ремонт на пистата, налаган от новите изисквания на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA).
Министерството отхвърля това искане като неоснователно. Позицията на държавата е, че стандартите на EASA са били известни още през март 2020 г. – преди подписването на договора – и следователно са част от нормалния търговски риск и инвестиционна програма на оператора, а не „непредвиден разход“, който данъкоплатците трябва да покрият.
Ремонтът на пистата е отговорност на концесионера, а не на българската държава“, категоричен бе Караджов.
Сянката на отсрочката от 2021 г.
Спорът сега е пряко следствие от решението на кабинета „Борисов 3“ и тогавашния транспортен министър Росен Желязков през април 2021 г. Тогава, само дни преди да поеме управлението на летището, на „Соф Кънект“ бе дадена 10-годишна отсрочка на плащанията заради пандемията. Припомняме, че „Соф Кънект“ единствено внесе първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв. (над 336.7 млн. евро) в началото на 2021 г.
Резултатът от това решение към днешна дата е натрупване на огромни задължения. Само за първите три години от концесията (до 2024 г.) операторът дължи на държавата над 79 млн. евро (154.8 млн. лв.). Според сега действащия анекс, тези пари трябва да се платят чак в края на концесията – между 2046 и 2048 г.
Че държавата ще си иска концесионните такси, стана ясно в началото на ноември. Тогава екипът ни първи съобщи, че в Средносрочната бюджетна прогноза за периода 2026 – 2028 г. е посочено, че считано от 2026 г. концесионното възнаграждение трябва да бъде платено. Припомняме, че същият текст бе залегнал и в първия вариант на Средносрочната бюджетна прогноза 2025 – 2027 г. Но тихомълком отпадна.