Държавата работи по 7 аутомотив проекта за над 2 млрд. лв.
Все още предстои първата копка на завода за електрически автомобили на Next.e.GO в Ловеч

Снимка: Красимир Свраков
През последните месеци се работи активно по нови 7 потенциални проекта в аутомотив сектора с приблизителна стойност над 2 млрд. лв. Ако бъдат реализирани, те ще разкрият над 4 хил. нови работни места. Това стана ясно от думите на министъра на иновациите и растежа Даниел Лорер при откриването на международната конференция Automotive&Mobility Forum 2022.
Все повече инвеститори проявяват интерес да открият в България, освен производството си, и развойните си центрове.“
Автомобилната индустрия вече е сред водещите за страната ни и отдавна се е очертала като приоритетна за привличане на инвестиции с висока добавена стойност. Към момента в сектора у нас работят около 70 хиляди души в над 350 компании, цитира статистиката Любомир Станиславов, изпълнителен директор на „Аутомотив Клъстер България“. Данните сочат, че броят на заетите в нея продължава да нараства и през настоящата година.
Според министър Лорер страната ни може да се превърне в център за иновации в сектора, особено при електромобилите.
Можем да бъдем сред водещите в разработката на софтуер за тях. Разполагаме с много добри български инженери, чиято основна дейност ще бъде разработка на следващо поколение хардуер и софтуер за компаниите от сектора“, подчерта Лорер.
В този контекст изниква въпросът:
Какво се случва с Next.e.GO?
Информацията за навлизането на германския производител на електрически автомобили излезе в началото на юли миналата година. А от гръмката новина, че страната ни е пред подписване с голяма компания през съобщаването на името на стартъпа с немски корени до подписването на меморандум между него и служебното правителство, представлявано тогава от Кирил Петков в ролята му на министър на икономиката, минаха шест дни.
Тогава стана ясно, че Next.e.GO ще инвестира 280 млн. лв. в построяването на собствено производство в България и че то ще се намира в Ловеч, в близост до бившия завод „Балкан“.
Новината за мащабната инвестиция в производството на цели автомобили – при все че досега България бе на аутомотив картата в контекста на сглобяването на компоненти и писането на софтуер – даде криле на еуфорията и надеждите за изстрелване на родната индустрия на следващо ниво. Властите се забързаха с придвижването на проекта – кабинетът официално му даде зелена светлина на 14 юли, десет дни след първите индикации, че изобщо нещо предстои да се случи.
Очакванията бяха, че първата копка на завода ще бъде през март 2022 г. Впоследствие те се изместиха за април, когато пък стана ясно, че събитието се отлага за средата на юли. Все още официалните позиции гласят, че забавяне на практика няма.
„Проектът върви по план, а датата за първа копка в средата на юли не означава, че има забавяне в общия график за изпълнение на проекта,” коментира през април Любомир Станиславов пред Investor.bg.