Втората най-стара авиокомпания в света обяви фалит
Avianca Holdings е изплащала многократно запитвания до правителството за финансова подкрепа, но без резултат

© ECONOMIC.BG / @AeropuertoUIO
Avianca Holdings, най-дълго задържалата се на пазара авиокомпания
след нидерландската KLM, обяви несъстоятелност,
след като не спази крайния срок за плащане по емитираните корпоративни
облигации, а молбите й към правителството на Колумбия за помощ заради разразилата
се коронавирусна пандемия не получиха отговор, пише Reuters.
Втората по големина авиокомпания в Латинска Америка не е изпълнявала редовни пътнически полети от края на март и повечето от нейните 20 000 служители не са получавали заплати през този период. "Avianca е изправена пред най-голямата криза в 100-годишна си история", каза главният изпълнителен директор на компанията Анко ван дер Верф.
Авиокомпанията отчиташе спадове и преди избухването на пандемията, като до последно се надяваше на помощ от държавата. „Случващото се не е изненада за никого. Компанията беше силно задлъжняла, дори опита за преструктуриране на дълга миналата година не доведе до желаните резултати“, заяви Хуан Дейвид Бален, главен икономист в брокерската къща Casa de Bolsa в Богота.
През 2019 г. задълженията на въздушния превозвач бяха 7.3 млрд. долара. Невъзможността да ги изплати го принудиха да обяви фалит, но въпреки това продължи да изпълнява дейността си по време на преструктурирането на дълга.
Avianca успя да изплати дължимите средства към кредиторите си в началото на 2000-те години, благодарение на помощта от петролния бизнесмен, роден в Боливия, германецът Хосе Ефромович. Като председател на компанията той се стремеше към агресивното развитие, но по този начин я натоварваше със значителен дълг. През 2019 г. борда на директорите го отстрани, но бизнесменът все още притежава мажоритарен дял в Avianca.
Как се стигна дотук?
Ръководството, което пое компанията след свалянето на Ефромович, се беше фокусирало върху намаляването на разходите заради ниската ликвидност. Роберто Криете, президентът на борда на директорите, заяви миналата година, че авиокомпанията е „счупена“.
През април счетоводната фирма на Avianca, KPMG, сподели, че има големи съмнения дали превозвачът ще остане на пазара. При затварянето на борсата в петък акциите на авиокомпанията се търгуваха за 88 цента всяка, като за сравнение най-високата им цена е отчетена през 2014 г. – от над 18 долара за брой.
Avianca трябва да изплати облигации за 65 млн. долара, като анализаторите са единодушни, че тя не е способна да покрие тези задължения. S&P понижи оценката на авиокомпанията до CCC още преди да се стигне до фалита.
Колумбийската Avianca е третата от авиокомпаниите на Ефромович, които претърпяха фалит или останаха без работна ръка през последните години. Avianca Brasil и Avianca Argentina престанаха да съществуват миналата година заради финансови затруднения.