ЕК може да предложи закон срещу фалшивите новини
Комисията е решена да предотврати сценарий, подобен на този от президентските избори в САЩ през 2016 г.
~ 2 мин.
Европейската комисия (ЕК) може да въведе закон срещу фалшивите новини още до края на тази година, предава EurActiv. Стъпката би била част от стратегията за премахване на онлайн дезинформацията преди изборите за Европарламент през 2019 г.
До юли се очаква ЕК да предложи кодекс за поведение на онлайн платформите. Той няма да е със задължителен характер, но целта му ще е да помогне за намаляването на невярната информация в социалните канали.
В месеците след това ще се проследи дали тази мярка ще има ефект върху ограничаването на дезинформиращите кампании и обхвата на фалшивите новини в мрежата. Ако няма, изпълнителната власт в Европейския съюз (ЕС) ще прецени дали да не предложи по-твърди мерки, а именно законодателни.
„Няма време за губене предвид задаващите се избори за Европейски парламент през 2019 г.“, изтъкна пред репортери еврокомисарят по цифрови технологии Мария Габриел. По думите ѝ дезинформцията може да навреди на вота и даде за пример случилото се в САЩ през 2016 г. Миналата есен Facebook разкри, че агенция, свързана с Кремъл, е платила за политическа реклама на платформата преди изборите за президент.
Няма как да не се спомене и разкритието, че британската консултантска фирма Cambridge Analytica е използвала неправомерно данните на 87 млн. потребители във Facebook, отново за да таргетира политически послания. Според някои наблюдатели нейната намеса е оказала съществено влияние върху резултатите на изборите в полза на настоящия президент Доналд Тръмп. Твърди се също, че без нея е нямало да се стигне и до Brexit.
На фона на задълбочаващите се проблеми в медийния онлайн сегмент сега Комисията настоява платформите да бъдат по-прозрачни пред потребителите за това кои от публикациите са спонсорирано съдържание, било то с политически или търговски цели. Изисква се и повече информация за начина, по който функционират техните алгоритми, така че да показват конкретна информация на хората.
Според Мария Габриел е много важно платформите да са достатъчно зрели, че да съдействат за създаването на по-прозрачна среда, тъй като доброволното споразумение ще даде по-голям ефект без да има нужда от регулаторен натиск.