Екипът е сърцевината на това, което правим
Компанията е официален представител за България на над 25 топ модни бранда
Илияна Алипиева е основател и управляващ собственик на MDL & Delta Handel. Юрист по образование, тя има повече от 21 години богат опит в областта на ритейл търговията със световно известни модни марки на облекла, чанти, обувки и аксесоари. Тя е официален представител за България на над 25 топ модни бранда, сред които Dior, Gucci, Brunello Cucinelli, Dolce&Gabbana, Givenchy, Moschino, Ermenegildo Zegna, MaxMara, Paul Smith, Valentino, Alexander McQueen, MAX&Co, Marella, Marina Rinaldi, Marc Cain, Furla, Palmers, United Colors of Benetton, Sisley, Motivi и др.
Г-жо Алипиева, каква е вашата дефиниция за успеха и как оценявате постигнатото дотук?
- Всеки ден ние си поставяме цели за постигане, задачи за изпълнение в личен и в служебен план. Преодоляваме, решаваме, поставяме си нови и продължаваме напред. Успели са хората, които са съумели да бъдат полезни с нещо на другите, оставили са диря с живота си, с това, което са направили. Ако с работата си си помогнал с нещо светът да стане по-добро място за живот, успял си. Това, струва ми се, е най-общото определение за успех. Но личната оценка е субективна. Важно е как другите оценяват работата ни.
- Каква е ролята на екипа и на хората около вас за успеха на MDL?
- През всичките години на работа основна задача за мен е била да намеря и да работя с хора, близки на моя мироглед и идеи, и да извървим заедно пътя за тяхната реализация. Нашата дейност изключително силно зависи от хората, с които работя. Процесът изисква връзка между звената, синхронизиране на работата помежду им, много тесен и непрекъснат контакт, обмяна на информация, споделяне на идеи и обсъждане на възможностите за подобряване на работата. Работа в екип е сърцевината на това, които вършим. Работя основно с млади хора, големият ангажимент е да се помогне за тяхното личностно развитие и професионална ориентация. Да вдъхновиш някого е нелека задача. Необходими са много усилия и то като непрестанен процес, за да се поддържа интересът на младите. Процесът е двустранен. И аз се уча от младите, опитвам се да се наглася към техните идеи и да помагам, за да се намери най-удачната формула за работа. За мен е важна и личната връзка с хората, с които работя. Мога да кажа, че имаме много добри извънслужебни отношения. Когато познаваш хората, с които работиш, много по-лесно можеш да разбереш действията им, мотивацията им и да помогнеш да развият онези страни и индивидуални качества, които най-добре представят човека. Това помага както за личностното, така и за служебното израстване.
- Какво предстои за вас и екипа ви като нови предизвикателства в работата?
- Най-важната задача за нас е да запазим лидерската си позиция в това, което правим, като обем и като качество на предлаганите услуги. Задачата е с повишена трудност. Липсата на кадри, която наблюдаме като тенденция от няколко години, започва да придобива катастрофални размери. Недостиг има на всяко ниво. Висшите учебни заведения са със силно занижени критерии в обучението. Липсват средни професионални училища, които да подготвят технически изпълнители, в IT сферата, където имаме добри кадри, недостигът е поради "изтичане на мозъци" навън от страната. Ако не се вземат незабавни и много радикални мерки на държавно ниво, съвсем скоро ще има патова ситуация на пазара на труда. За нас като фирма много съществен момент е да намерим бърз начин за роботизиране на максимално голяма част от работата, което пести необходимостта от човешки труд, но пък изисква голям финансов ресурс, въвеждане на съвсем нови подходи в работата ни.
- Вече повече от 20 г. работите на пазара на луксозни стоки в България. Как се развива той у нас и какви са перспективите?
- Този сегмент от пазара е много деликатен. Мени непрекъснато субектите си. Но никога не остава празна тази ниша. Пазарът на луксозни стоки е силно лимитиран у нас. Ние влязохме в луксозния сегмент по-късно от останалите български фирми. За мен той е недостатъчно развит. Чака ни още много работа за изграждане на добра среда и условия за съществуване на тази ниша. Намираме се в момент на смяна на поколенията потребители, наречени Милениали, хората окoло 35-годишна възраст, които стават основна потребителска маса. Те дават категорични сигнали, че искат промяна.
Тя трябва да бъде рязка, бърза и адекватна. В момента модният бранш се задъхва да догонва потребителските нагласи, защото промените се извършват по-бързо, отколкото пазарът може да реагира и да се променя съответно на тях. Болезнено наложителни са смяна в концепциите и стратегиите на големите в бранша. Смяна на дизайнери. Връщане към корените на всяка от фирмите, оцелели дълго на пазара. Днешните потребители застават зад каузи, могат да бъдат привлечени само ако бъдат заинтригувани, анимирани и вдъхновени. Модата става принадлежност към определена философия, не просто дреха. Висшата мода е издигната до нивото на изкуство. Тя става все по-луксозен и лимитиран продукт. И все по-скъп. На нашия пазар, от една страна, трябва да се преодолее скептицизмът на големите фирми производители, от друга страна, все още има провинциално мислене у някои клиенти, че да пазаруват извън страната е по-добре. Дълбоко невярно, но изисква време да се преодолее този комплекс. На всички нас много ни се иска да прескочим исторически периоди, но няма как да стане. На тази плоскост ни предстои още много работа.