Екокатастрофата на доставките: онлайн пазаруването носи скрити щети за околната среда
Обичаме да поръчваме стоки и храна с едно кликване - но това създава планини от отпадъци от опаковки и милиони километри транспорт

© ECONOMIC.BG / Unsplash
~ 2 мин.
Все още има нещо вълшебно в идеята да разглеждате света на стоките онлайн, да избирате какво искате и да го получавате до вратата си, понякога в рамките на часове. Може да обмислите мимолетно въздействие върху околната среда, докато се давите в излишни опаковки (почти една трета твърди отпадъци в САЩ идва от опаковки за електронна търговия), пише "Гардиън". Но е лесно да игнорирате останалата част. Като например факта, че според данни, публикувани миналата година от Amazon, най-голямата компания за онлайн търговия произвежда почти толкова въглероден диоксид, колкото малка държава.
Ние купуваме онлайн повече от всякога - и по-младите възрастови групи е по-малко вероятно да пазаруват на местно ниво, отколкото хората над 55 години, според ново проучване.
Нашата бързо растяща култура на доставки е предизвикателство, казва Тим Андерсън, ръководител на транспорта в Energy Saving Trust. „Лесно е да сте онлайн и да купувате неща евтино. То може да е изпратено от далечна страна, произведено от основни суровини, и доставките все пак пристигат в домовете ни с малко или никакви разходи".
В един идеален свят онлайн пазаруването би могло да бъде по-добър вариант от това да правите индивидуални пътувания до магазина. Но за големи седмични покупки на хранителни стоки, може да бъде по-добрият избор. Ние обаче не живеем в идеален свят, а в такъв, в който печалбата и консуматорството се разрастват. Ние не се държим - а онлайн търговците на дребно не ни насърчават да се държим по разумен начин, казва Джулиан Алън, изследовател в отдела за транспортни изследвания в Университета в Уестминстър.
Някога бяхме подготвени да чакаме, но сега искаме доставка в същия ден. Това, казва Алън, „иозначава, че нещата се изместват към по-малки и по-малки количества. Имаме превозни средства, които обикалят като совалки навсякъде и правят единични доставки. Имаме концепцията за „безплатна“ доставка, която е ключова за търговците на дребно, но всъщност не е безплатна в смисъл на това какво им струва и какво струва в екологично отношение“.
Хората често купуват неща, особено дрехи, с намерението да върнат голяма част от поръчката, което води до повече превоз и пробег. „Те не са наказвани финансово за това“, казва Алън.
Ръстът на услугите за доставка на храни като Deliveroo и Uber Eats е огромен. „Голяма неефективност е да транспортирате едно ястие в кола или мотор“, казва Алън. „Велосипедите биха помогнали по отношение на замърсяването, но тенденцията е да се отдалечават от велосипедите, тъй като тези фирми разширяват мрежите си не е възможно доставките да се правят с колело“.
И така, какво да правим? „Пазарувайте локално [особено], ако можете да използвате устойчив транспорт“, е съветът на Андерсън.
Ние купуваме онлайн повече от всякога - и по-младите възрастови групи е по-малко вероятно да пазаруват на местно ниво, отколкото хората над 55 години, според ново проучване.
Нашата бързо растяща култура на доставки е предизвикателство, казва Тим Андерсън, ръководител на транспорта в Energy Saving Trust. „Лесно е да сте онлайн и да купувате неща евтино. То може да е изпратено от далечна страна, произведено от основни суровини, и доставките все пак пристигат в домовете ни с малко или никакви разходи".
В един идеален свят онлайн пазаруването би могло да бъде по-добър вариант от това да правите индивидуални пътувания до магазина. Но за големи седмични покупки на хранителни стоки, може да бъде по-добрият избор. Ние обаче не живеем в идеален свят, а в такъв, в който печалбата и консуматорството се разрастват. Ние не се държим - а онлайн търговците на дребно не ни насърчават да се държим по разумен начин, казва Джулиан Алън, изследовател в отдела за транспортни изследвания в Университета в Уестминстър.
Някога бяхме подготвени да чакаме, но сега искаме доставка в същия ден. Това, казва Алън, „иозначава, че нещата се изместват към по-малки и по-малки количества. Имаме превозни средства, които обикалят като совалки навсякъде и правят единични доставки. Имаме концепцията за „безплатна“ доставка, която е ключова за търговците на дребно, но всъщност не е безплатна в смисъл на това какво им струва и какво струва в екологично отношение“.
Хората често купуват неща, особено дрехи, с намерението да върнат голяма част от поръчката, което води до повече превоз и пробег. „Те не са наказвани финансово за това“, казва Алън.
Ръстът на услугите за доставка на храни като Deliveroo и Uber Eats е огромен. „Голяма неефективност е да транспортирате едно ястие в кола или мотор“, казва Алън. „Велосипедите биха помогнали по отношение на замърсяването, но тенденцията е да се отдалечават от велосипедите, тъй като тези фирми разширяват мрежите си не е възможно доставките да се правят с колело“.
И така, какво да правим? „Пазарувайте локално [особено], ако можете да използвате устойчив транспорт“, е съветът на Андерсън.
И Алън смята, че трябва да бъдем по-търпеливи и да консолидираме поръчките в една доставка наведнъж.
„Вместо да ги поръчвате до дома ви, изберете да ги вземете в близкия пункт за събиране. [Куриерите] могат да донесат много неща на едно място".
Може би най-добре би било да помислите, преди да кликнете.