ЕС окончателно забрани автомобилите с вътрешно горене от 2035 г.
Мерките са част от пакета Fit for 55 и целят да стимулират производството на превозни средства с нулеви емисии
От 2035 г. в Европейския съюз няма да се продават нови автомобили или микробуси, задвижвани от двигатели с вътрешно горене. Това е и крайната дата, до която производителите трябва да намалят емисиите на въглероден диоксид със 100%. На практика това означава, че продажбата на нови моторни превозни средства, задвижвани с бензин, дизел или газ, ще са забранена в ЕС, предава DW.
Мерките са разписани в пакета Fit for 55, а Чешката република, която в момента председателства Съвета на ЕС, обяви, че преговарящите от страните членки, Европейският парламент и Европейската комисия са постигнали съгласие за прилагането на пакета.
Току-що приключихме преговорите относно нивата на въглеродния диоксид за автомобилите. Историческо решение на ЕС за климата, което окончателно потвърждава целта за превозни средства със 100% нулеви емисии до 2035 г. с междинни фази между 2025 и 2030 г.“, написа в Twitter френският евродепутат Паскал Канфин, който оглавява Комисията по околната среда на Европейския парламент.
Споразумението изисква 55% намаление на емисиите до 2030 г. В момента автомобилите допринасят за 12% от всички емисии на въглероден диоксид в ЕС, а транспортът – около една четвърт.
Мобилността с нулеви емисии ще бъде градивен елемент за забавяне на изменението на климата, което може да създаде сериозни смущения в много сектори на нашето общество, включително околна среда, миграция, продоволствена сигурност и икономика“, каза чешкият министър на околната среда Анна Хубакова.
През 2026 г. целите ще бъдат преразгледани, за да се отчете напредъка и необходимостта от промяна, като се вземе предвид технологичното развитие, включително по отношение на plug-in хибридните технологии и значението на жизнеспособен и социално справедлив преход към нулеви емисии.
Това споразумение ще проправи пътя към модерната и конкурентоспособна автомобилна индустрия в ЕС. Светът се променя и ние трябва да останем в челните редици на иновациите. Вярвам, че можем да се възползваме от този технологичен преход. Предвиденият график също така прави целите постижими за производителите на автомобили“, коментира Йозеф Сикела, чешки министър на индустрията и търговията.