Държавата няма план за справяне с окаяното състояние на пътищата

Построените с евросредства магистрали или не се поддържат адекватно, или са недовършени, смята одитната институция

Европейската сметна палата:

Държавата няма план за справяне с окаяното състояние на пътищата

Снимката е илюстративна

Снимка: МРРБ

4157 ~ 2 мин. четене

Състоянието на пътищата в България е лошо и управляващите все още нямат ясен план как тяхното състояние да се подобри. Това е един от изводите за България в анализ на Трансевропейската пътна мрежа (TEN-T), който Европейската сметна палата (ЕСП) публикува.

„Налице е напредък при изграждането на основната пътна мрежа на ЕС, но тя все още не функционира напълно“, обобщава Ладислав Балко от ЕСП, един от хората, които отговарят за изготвянето на доклада.

В средата на миналата година стана ясно, че институцията ще направи анализ на състоянието на пътищата и това как са похарчени европейските пари в четири държави членки на Европейския съюз – България, Полша, Испания и Чехия.

Одитът сочи, че в България 32% от пътищата са в лошо състояние, а 27% в задоволително. Експертите твърдят, че все още не е налице ясна стратегия нито план за това как тяхното състояние ще бъде подобрено. От данните става ясно още, че само в Испания състоянието на пътищата се счита като цяло за добро. В Полша почти 40% от мрежата се нуждае от ремонт като за 14% от нея той е спешен.

Друга констатация на Европейската сметна палата е, че парите за поддръжка на пътищата в четирите държави намалява през годините. В България през 2007 г. за поддръжка на пътната инфраструктура са били отделени 215 млн. евро, докато през 2016 г. парите се стопяват на 93 млн. евро.




Това не е единственото фрапиращо заключение, до което стига одитната институция по отношение на поддръжката на пътната инфраструктура в страната ни. ЕСП казва, че „Дунав мост 2“ е построен от години, но все още няма нормален път, по който да се стигне до него, което води до затруднение в транспорта. „При „Дунав мост 2“ между Видин и Калафат, който също беше построен с финансова подкрепа от ЕС и функционира от 2013 г., проблемът е липсата на адекватна пътна връзка, отговаряща на изискванията на
TEN-T. Това възпрепятства безпроблемното преминаване по този коридор“, се казва в доклада.

На фона на това се отчита удвоение в километрите магистрали, които са изградени на територията на България. Факт, с който министър-председателят не спира да се хвали. Магистралите в България са се удвоили след 2007 г. от 418 км. до 757 км. през 2018 г. След тяхното завършване обаче страната не се справя с поддържането им и не умее да планира изграждането на пътни възли, става ясно още от доклада.

Друго заключение, до което достига Европейската сметна палата, е, че към момента само един от шестте трансгранични участъка на основната европейска мрежа е завършен - този към Турция. Два са в строеж – връзките с Гърция и Сърбия, тоест автомагистрали „Струма“ и „Европа“. От останалите три трансгранични направления едно е споделено с държава извън ЕС (Северна Македония), а две с Румъния – това са съответно „Дунав мост 1“ и „Дунав мост 2“.

Подкрепи Economic.bg