Европейската авиационна индустрия очаква силна турбуленция
Въпреки силното начало на лятото и възходящия ръст на полетите, не е ясно каква ще е ситуацията след края на сезона

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Въздушният трафик процъфтява това лято, но дали тази положителна тенденция ще се задържи и след края на европейските ваканции? Въпросът бе във фокуса на годишния конгрес на Международния съвет на летищата (ACI) в Рим тази седмица, проведен в началото на наближаващия пиков сезон, съобщава AFP.
Летният период се очертава като най-добрият от началото на кризата с коронавирус, която засегна сериозно авиокомпанията през 2020 г. Според Eurocontrol, паневропейска агенция за въздушен трафик, някои авиокомпании, като Ryanair, и някои страни, по-специално Гърция, вече са възстановили или дори надвишили резултатите си от 2019 г.
В целия континент въздушният трафик миналата седмица е бил 86% от същия период на 2019 г., съобщи Eurocontrol и се очаква да достигне до 95% през август. И компаниите запълват места за следващите седмици въпреки рязкото покачване на цените на билетите, дългите опашки на различни летища и стачките на стюардеси, пилоти или ръководители на полети.
Но какво ще се случва след това?
Предвидимостта е ниска, защото има много несигурност. Сега се намираме във военна ситуация в Европа, имаме перспективата за доста тежка рецесия, имаме рекордни нива на инфлацията, така че как всичко това ще се отрази на потребителските настроения... все още не е ясно“, каза Оливие Янковец, генерален директор на ACI Европа.
Генералният директор към ЕК, отговарящ за мобилността и транспорта Хенрик Хололей повтори тази мисъл.
Наистина трябва да затегнем предпазния колан, защото ще има много турбуленции. Навлизаме... в период на несигурност, който никога не сме изпитвали през последното десетилетие. И това, разбира се, е най-големият враг на бизнеса“, каза той пред делегатите.
Неизвестните са твърде много, а сред тях Хололей изброи войната в Украйна, високите цени на енергията и недостига на храна и работна ръка.
„Имаме и лихвени проценти, които се повишават за първи път от десетилетие“, каза той.
Цената на реактивното гориво се е удвоила през последната година, като недостигът само подхранва допълнително експлозията на цените на суровия петрол. Горивото представлява около една четвърт от оперативните разходи на авиокомпаниите, които ги прехвърлят на потребителите в цените на билетите. Така авиокомпаниите се стремят да запълнят сметките, които бяха почти пресушени от двегодишната здравна криза.
Все пак силното търсене се завърна, потвърди Елени Калойиру, управляващ директор на Hermes Airports, която управлява летищата в Ларнака и Пафос в Кипър, където високият туристически сезон продължава до ноември.
„Хората искат да си почиват“, каза тя, признавайки обаче, че „се тревожим за следващата година“.
Генералният мениджър на международното летище в Атина Янис Параскис също изрази опасения, че „увеличаването на разходите за енергия и инфлацията ще погълнат голяма част от разполагаемия доход на европейските домакинства.“
Ръководителят на международното летище в Истанбул Кадри Самсунлу изрази загриженост относно ефекта на инфлацията в Западна Европа. И ако доверието на потребителите е накърнено, „не знаем какво ще се случи с търсенето“, предупреди той.
Последното неизвестно, което виси над европейските въздушни пътувания в средносрочен план, е възможно ново огнище на коронавирус.
Коронавирусът не е изчезнал и не е сезонен грип“, предупреди Хололей.