Пристанищата в ЕС харчат милиони заради Brexit, а може би е безсмислено
Тази година пътническият трафик е намалял с 10%, а този на камиони се е понижил с 5 до 6%

© ECONOMIC.BG / pixabay
~ 4 мин.
Пристанището Кале на северното крайбрежие на Франция е похарчило €6 млн. за нови съоръжения, допълнителни митнически служители, актуализирани табели, пътища и големи нови паркинги за камиони. Всичко това обаче може да се окаже безсмислено, пише Bloomberg в свой анализ.
Разширяването на транзитния хъб в най-натоварената транспортна зона в света е по-скоро застрахователна полица срещу хаоса, който може да се получи от мъчителното излизане на Великобритания от Европейския съюз. Премиерът на Великобритания Борис Джонсън се опитва да постигне споразумение с Блока тази седмица, за да може да изпълни обещанието си да изведе страната до края на този месец.
Същото се случва и по континенталната брегова линия на Северна Европа - от Роскоф във Франция до Есберг в Дания, както и през Ирландско море в Дъблин. Пристанищата харчат милиони евро за подготовка за Brexit - наемат персонал и провеждат обучения за предстоящите нови проверки, с цел да ограничат забавянето на трафика, като през цялото време знаят, че всичко това може да е загуба на време и пари. Настоящият краен срок за напускане - 31 октомври - е седем месеца след първоначално обявения, а ако няма споразумение с ЕС, Лондон ще бъде задължен да поиска ново отлагане.
"Несигурността прави работата ни много трудна", заяви Жан-Марк Пуисесо, главен изпълнителен директор на компанията, която управлява пристанището в Кале, в интервю за Bloomberg. „Работихме съвместно с френската държава, регионалните власти, бизнес партньорите, митническата служба и полицията", добавя той.
Пристанищата в ЕС трябва да спазват правилата на Съюза за единния пазар от първия ден, а британците ще бъдат свободни да правят това, което им харесва. Правителството в Лондон беше представило симулация на планираното забавяне при прекарването на камиони към континента през Дувър. Франция, Холандия, Дания и Ирландия трябваше да увеличат капацитета си за всеки случай.
„Това, което чуваме е, че митническите проверки ще се въвеждат постепенно, а не на първия ден от Brexit", заяви Жан-Марк Ру, председателят на корабоплавателния оператор "Бретан Фери", който е базиран на пристанището Роскоф на западния бряг на Франция. Ру допълва: „Във Франция няма да бъде така, защото се прилагат митническите изисквания на ЕС".
Настроенията между Великобритания и ЕС за сделка за запазване на свободната търговия се променят всеки ден. Миналата седмица започна с безизходица и завърши с надежда. Целта е да се постигне съгласие преди срещата на върха на европейските лидери, която ще се проведе в Брюксел в четвъртък. След нея, на специална сесия на британския парламент в събота, ще гласува споразумението. Джонсън се закле, че Brexit ще се случи до 31 октомври със или без сделка, но британското законодателство го задължава да поиска отлагане, ако няма споразумение.
Забавянето на световната икономика вече удря търговските потоци и Brexit ще засили този спад. Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) смята, че износът от ЕС за Великобритания ще падне с 16% заради по-високите търговски разходи, ако Великобритания напусне без сделка.
Франция е наела допълнителни 600 митнически служители и планира да наеме още 100, за да се справи с новите предизвикателства по търговските пътища, които от над четвърт век процъфтяват заради свободната търговия.
Връщането към писмени декларации при внос и износ на стоки е невъзможно при съвременните обеми на търговия, според френските митнически служители. Вместо това те създават „интелигентна граница“, която интегрира компютърните ѝ системи с тези на фериботните компании.
„Не очакваме никакви проблеми и мисля, че главно английските пристанища ще се сблъскат със закъснения и тапи след твърдия Brexit“, заяви Денис Джул Педерсен, директор на пристанището в Порт Есберг в Дания. Той каза, че в крайна сметка корабите могат директно да акостират от Шотландия, тъй като износителите избягват пътуването по натоварените пътища до Дувър в югоизточна Англия.
Най-големите страхове са в Кале. Това е най-близкият френски град до Англия, само на 34 км от бреговата ивица, близо до Дувър, и е оживен търговски център и корабоплавателен хъб от Средновековието.
Според френското правителство 60% от хората, прехвърлящи стоки между Великобритания и ЕС, минават през пристанището на Кале и жп линията през тунела под Ламанша, до която също има достъп в града. Най-важното е, че 80% от продукцията, която изисква нови санитарни проверки, ще премине от там след Brexit.
Още тази година трафикът на камиони е намалял с 5 до 6%, а пътническият трафик е паднал с 10%, заяви Пуисесо, началник на пристанището. През март се наблюдаваше скок в активността, тъй като предприятията трупаха запаси преди първоначалния срок за Brexit. Тази тенденция е отшумяла и няма възстановяване преди новия краен срок. Пуисесо се надява скорошното стартиране на нов железопътен товарен терминал да смекчи удара.
Планът е декларациите за транспортиране на стоки да се обработват по електронен път. Шофьорите на камиони ще получат цветен код, преди да влязат във Франция - зелен за излизане от пристанището, оранжев за пристъпване към проверки в новоразширените съоръжения. Пуисесо посочи контейнери за коне, слизащи от ферибота като пример за това, което ще се превърне в рутинна проверка след Brexit.
Разширяването на транзитния хъб в най-натоварената транспортна зона в света е по-скоро застрахователна полица срещу хаоса, който може да се получи от мъчителното излизане на Великобритания от Европейския съюз. Премиерът на Великобритания Борис Джонсън се опитва да постигне споразумение с Блока тази седмица, за да може да изпълни обещанието си да изведе страната до края на този месец.
Същото се случва и по континенталната брегова линия на Северна Европа - от Роскоф във Франция до Есберг в Дания, както и през Ирландско море в Дъблин. Пристанищата харчат милиони евро за подготовка за Brexit - наемат персонал и провеждат обучения за предстоящите нови проверки, с цел да ограничат забавянето на трафика, като през цялото време знаят, че всичко това може да е загуба на време и пари. Настоящият краен срок за напускане - 31 октомври - е седем месеца след първоначално обявения, а ако няма споразумение с ЕС, Лондон ще бъде задължен да поиска ново отлагане.
"Несигурността прави работата ни много трудна", заяви Жан-Марк Пуисесо, главен изпълнителен директор на компанията, която управлява пристанището в Кале, в интервю за Bloomberg. „Работихме съвместно с френската държава, регионалните власти, бизнес партньорите, митническата служба и полицията", добавя той.
Пристанищата в ЕС трябва да спазват правилата на Съюза за единния пазар от първия ден, а британците ще бъдат свободни да правят това, което им харесва. Правителството в Лондон беше представило симулация на планираното забавяне при прекарването на камиони към континента през Дувър. Франция, Холандия, Дания и Ирландия трябваше да увеличат капацитета си за всеки случай.
„Това, което чуваме е, че митническите проверки ще се въвеждат постепенно, а не на първия ден от Brexit", заяви Жан-Марк Ру, председателят на корабоплавателния оператор "Бретан Фери", който е базиран на пристанището Роскоф на западния бряг на Франция. Ру допълва: „Във Франция няма да бъде така, защото се прилагат митническите изисквания на ЕС".
Настроенията между Великобритания и ЕС за сделка за запазване на свободната търговия се променят всеки ден. Миналата седмица започна с безизходица и завърши с надежда. Целта е да се постигне съгласие преди срещата на върха на европейските лидери, която ще се проведе в Брюксел в четвъртък. След нея, на специална сесия на британския парламент в събота, ще гласува споразумението. Джонсън се закле, че Brexit ще се случи до 31 октомври със или без сделка, но британското законодателство го задължава да поиска отлагане, ако няма споразумение.
Забавянето на световната икономика вече удря търговските потоци и Brexit ще засили този спад. Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) смята, че износът от ЕС за Великобритания ще падне с 16% заради по-високите търговски разходи, ако Великобритания напусне без сделка.
Франция е наела допълнителни 600 митнически служители и планира да наеме още 100, за да се справи с новите предизвикателства по търговските пътища, които от над четвърт век процъфтяват заради свободната търговия.
Връщането към писмени декларации при внос и износ на стоки е невъзможно при съвременните обеми на търговия, според френските митнически служители. Вместо това те създават „интелигентна граница“, която интегрира компютърните ѝ системи с тези на фериботните компании.
„Не очакваме никакви проблеми и мисля, че главно английските пристанища ще се сблъскат със закъснения и тапи след твърдия Brexit“, заяви Денис Джул Педерсен, директор на пристанището в Порт Есберг в Дания. Той каза, че в крайна сметка корабите могат директно да акостират от Шотландия, тъй като износителите избягват пътуването по натоварените пътища до Дувър в югоизточна Англия.
Най-големите страхове са в Кале. Това е най-близкият френски град до Англия, само на 34 км от бреговата ивица, близо до Дувър, и е оживен търговски център и корабоплавателен хъб от Средновековието.
Според френското правителство 60% от хората, прехвърлящи стоки между Великобритания и ЕС, минават през пристанището на Кале и жп линията през тунела под Ламанша, до която също има достъп в града. Най-важното е, че 80% от продукцията, която изисква нови санитарни проверки, ще премине от там след Brexit.
Още тази година трафикът на камиони е намалял с 5 до 6%, а пътническият трафик е паднал с 10%, заяви Пуисесо, началник на пристанището. През март се наблюдаваше скок в активността, тъй като предприятията трупаха запаси преди първоначалния срок за Brexit. Тази тенденция е отшумяла и няма възстановяване преди новия краен срок. Пуисесо се надява скорошното стартиране на нов железопътен товарен терминал да смекчи удара.
Планът е декларациите за транспортиране на стоки да се обработват по електронен път. Шофьорите на камиони ще получат цветен код, преди да влязат във Франция - зелен за излизане от пристанището, оранжев за пристъпване към проверки в новоразширените съоръжения. Пуисесо посочи контейнери за коне, слизащи от ферибота като пример за това, което ще се превърне в рутинна проверка след Brexit.